סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סניף של אפל ב שנגחאי סין
סניף של אפל בשנגחאי, סין (צילום: Qilai Shen/Bloomberg)

אפל מציגה: ה־AI אולי לא הכי חד בקלמר, אבל בצורה של רובוט

בלומברג חושף כי אפל עובדת על פיתוח מוצרי בינה מלאכותית חדשים, שאמורים לסגור את הפיגור שלה בשוק הרותח. אם זה לא יצליח, גם העשורים שבהם היתה החברה המובילה בעולם לא יעזרו 

אם OpenAI, המבשרת של מהפכת ה־AI העדכנית, היתה רכבת חשמלית מודרנית אולטרה־מהירה, אפל היא יותר כמו רכבת עם מנוע קיטור מוזן פחם מהמאה ה־19, אולי רכבת דיזל מאמצע המאה ה־20. ענקית הטק, למרות משאבים אדירים שעומדים לרשותה, פשוט לא הצליחה עדיין להעמיד תחרות ראויה בתחום הטכנולוגי החם ביותר של שלוש השנים האחרונות.
אבל עכשיו אפל נערכת לשינוי המצב, ולפי דיווח של בלומברג, היא מתכננת לשדרג את פעילות ה־AI שלה באמצעות שורת מכשירים ומוצרים חדשים, ובראשם רובוטים, גרסה כמו־אנושית של סירי, רמקול חכם ומצלמת אבטחה ביתית. אם תצליח, תבטיח את עתידה לעשור לפחות. אם לא, העתיד שלה יהיה עגום ביותר.
לפי מקורות עם ידע בנושא, במרכז אסטרטגיית ה־AI המעודכנת של אפל ניצב רובוט שולחני שישמש כבן לוויה וירטואלי ויושק ב־2027. בשנה הבאה אפל מתעתדת להשיק רמקול חכם עם מסך, לצד שורת מוצרי בית חכם נוספים.
אף שאפל עדיין רושמת תוצאות רבעוניות מרשימות — ברבעון השלישי עמדו הכנסותיה על 94 מיליארד דולר והרווח הנקי על 23.43 מיליארד דולר — היא סובלת מכמה בעיות מהותיות. אפל לא השיקה מוצר חדש משמעותי מצליח מאז האפל ווטש ב־2015, והמוצרים הקיימים שלה זוכים בעיקר לעדכונים שטחיים. הניסיון להיכנס לקטגוריה חדשה עם הוויז'ן פרו טרם הפך להצלחה, ומכירות קסדת ה־AR אינן מרשימות למרות היכולות הטכנולוגיות שלה. אפל, כאמור, מפגרת משמעותית בתחום ה־AI. היכולות שהיא מציעה בתחום חלשות בצורה ניכרת לעומת אלו של המתחרות, והחברה אף נאלצה לדחות למועד בלתי ידוע את ההשקה של סירי המשודרגת, שאמורה היתה להיות גולת הכותרת של פעילותה בתחום.
1 צפייה בגלריה
אינפו מוצרי ה־ AI שאפל עובדת עליהם
אינפו מוצרי ה־ AI שאפל עובדת עליהם
מנכ"ל אפל טים קוק. אמר לעובדים: "צינור המוצרים הזה — שאני לא יכול לדבר עליו — הוא מדהים, חבר'ה, מדהים"
(צילום: David Paul Morris/Bloomberg)
עתה מקווים בחברה שליין המוצרים שנמצאים בפיתוח יזניק את מאמציה לאושש את פעילות ה־AI המדשדשת שלה. "צינור המוצרים הזה — שאני לא יכול לדבר עליו — הוא מדהים, חבר'ה, מדהים", אמר המנכ"ל טים קוק, בפגישה עם כלל עובדי אפל מוקדם יותר החודש. "חלק מהם תראו בקרוב. חלק יגיעו מאוחר יותר. אבל יש הרבה מה לראות".
אחד התחומים החדשים שנמצאים בלב המיקוד של אפל הוא רובוטים ביתיים. לפי בלומברג, אפל מפתחת רובוט שולחני שדומה לאייפד שיושב על מוט שיכול להסתובב ולהתאים את מיקומו למיקום המשתמש בחדר. לאבטיפוס של המכשיר יש מסך של 7 אינץ', דומה בגודלו לאייפד מיני, והזרוע המכנית יכולה להניע אותו מבסיס המכשיר למרחק של בערך 15 ס"מ, בכיוון האדם שמדבר אליו, בדומה לראש אנושי, וגם לנסות למשוך את תשומת לבו של אדם שניצב בגבו אליו. בתרחישי השימוש של אפל, משתמשים יציבו את הרובוט על שולחן העבודה או הדלפק במטבח וישתמשו בו לצורכי עבודה, צריכת מדיה וניהול הפעילות היומיומית שלהם. שיחות פייסטיים יהיו חלק משמעותי ביכולות המכשיר. במהלך שיחות התצוגה תוכל לנוע כדי להתמקד באנשים בחדר. אפל בוחנת אפשרות להשתמש במסך האייפון כג'ויסטיק לשליטה ברובוט.
היכולת הבולטת ביותר תהיה גרסה חדשה לגמרי של הסייעת הווירטואלית סירי. בתפיסה של אפל, סירי המשודרגת תאפשר למכשיר לתפקד כאדם נוסף בחדר. היא תוכל, למשל, להתערב בשיחה בין חברים על תוכניות לארוחת ערב ולהציע מסעדות או מתכונים רלבנטיים, היא תוכל לזכור מידע בצורה קלה יותר ותוכל לתכנן ולבצע משימות. עוד דיווחה בלומברג שאפל מפתחת כמה רובוטים אחרים, ובהם רובוט נייד על גלגלים ואף בוחנת בזהירות פיתוח רובוט דמוי אדם.
עוד לפני השקת הרובוט, אפל מתעתדת לחשוף כבר בשנה הבאה רמקול חכם עם מסך. לפי בלומברג, מדובר למעשה בגרסה פשוטה יותר של הרובוט — ללא הזרוע המכנית וסירי המשודרגת. ניתן יהיה להשתמש במוצר על מנת לשלוט במוצרי בית חכם, לנגן מוזיקה, לרשום תזכורות, לגלוש ברשת ולנהל שיחות וידיאו. העיצוב שלו מרובע עם ברזלים דקים בצבעי שחור או לבן ופינות מעוגלות. מסך לא רובוטי של 7 אינץ' יושב על בסיס בצורת חצי כיפה, שכולל רמקולים ומיקרופונים. ניתן גם לתלות את המוצר על קיר. שני המוצרים יתבססו על מערכת הפעלה חדשה שמכונה באפל Charismatic. הממשק מעוצב סביב תצוגת שעון עם ווידג'טים, הוא יותאם לריבוי משתמשים, עם יכולות כמו התאמת הממשק למשתמש הנוכחי באמצעות זיהוי הפנים שלו. אפל מתעתדת לשלב במוצרים אפליקציות ליבה כמו לוח שנה, מצלמה, מוזיקה, תזכורות ופתקים. עיקר השליטה תהיה באמצעות פקודות קוליות.
עוד מפתחת אפל מצלמת אבטחה ביתית, בעלת יכולת זיהוי אנשים ואוטומציה של משימות. המצלמה תתבסס על סוללה שיכולה לפעול בין כמה חודשים לשנה ללא טעינה, בדומה למוצרים אחרים בשוק. המצלמה תעשה שימוש ביכולות זיהוי בפנים וחיישן אינפרה־אדום על מנת לזהות נוכחים בחדר. באפל מקווים שמשתמשים יציבו מספר מצלמות בחדרי הבית על מנת לאפשר פעולות שונות, כמו כיבוי והדלקה של אורות או ניגון מוזיקה. המטרה היא להתחרות במוצרים כמו רינג של אמזון ונסט של גוגל.
למרות הביצועים הכספיים הנאים והעקביים של אפל, והצלחות טקטיות כמו שיפור הפעילות בסין, ענקית הטכנולוגיה סובלת מבעיות עומק קשות . החברה חיה כיום לא על השקת מוצרים ושווקים חדשים, אלא על הצלחות העבר שלה ונאמנות מתמשכת של לקוחות קיימים.
יכולות ה־AI של אפל נמצאות בפיגור משמעותי גם בהיבטים בסיסיים כמו תמיכה בריבוי שפות. הבטחה לסירי משודרגת לא התממשה בגלל קשיי פיתוח. הפער מול המתחרות רק התרחב בשנה האחרונה
המהלכים הגדולים האחרונים שלה — ויז'ן פרו והשקת מערכת הבינה המלאכותית שלה Apple Intelligence — היו החמצה קשה במקרה הטוב. הוויז'ן פרו אומנם מספקת פריצות דרך טכנולוגיות, אך מגיעה עם תג מחיר התחלתי של 3,499 דולר בארה"ב (לפני מס) שהופך אותה לרכישה בלתי ריאלית בעבור מרבית הלקוחות של החברה. Apple Inelligence נחשפה עם הבטחות גדולות, אך כשלה לעמוד בהן. יכולות ה־AI של אפל נמצאות בפיגור משמעותי לעומת חברות AI, גם בהיבטים בסיסיים כמו תמיכה בריבוי שפות. הבטחה לסירי משודרגת בעלת יכולת שיחה וביצוע פעולות בדומה ל־ChatGPT לא התממשה בגלל קשיי פיתוח. הפער לעומת המתחרות רק התרחב בשנה האחרונה בשעה שחברות כמו גוגל ו־OpenAI השיקו מודלים מתקדמים יותר. בנוסף, אפל גם סבלה מכשלים משמעותיים, ובראשם ההחלטה להפסיק את פיתוח המכונית האוטונומית שלה לאחר השקעה של מיליארדי דולרים.
לכך יש להוסיף איומים חדשים, כמו OpenAI. החברה אומנם משתפת פעולה עם אפל והנגישה את ChatGPT כחלק ממערכות ההפעלה שלה, אך במקביל היא גם נערכת להתחרות בה. במאי רכשה OpenAI את הסטארט־אפ של המעצב המיתולוגי של אפל, ג'וני אייב, בעסקה בשווי 6.4 מיליארד דולר. זאת, במטרה לפתח מוצר חדש מבוסס AI, שיעשה לעידן הבינה המלאכותית את מה שעשה האייפון לעידן המובייל. מוצר כזה יכול לנגוס ישירות בפעילות הבסיס של אפל.
ענקית הטק זקוקה, לכן, לפרץ יצירתיות משמעותי, שורה של מוצרים חדשים שלא רק יתחזקו את הקהל הקיים שלה אלא גם יפתחו בעבורה שווקים חדשים. ליין המוצרים שהחברה מפתחת מיועד להשיג מטרה זו, ולמצב אותה בשני שווקים חדשים עבורה: מכשירים מבוססי AI ובית חכם. זאת, במקביל לשדרוגים משמעותיים למוצרים הקיימים, שיכללו בשנים הקרובות אייפון מתקפל, גרסה משופרת לקסדת ה־AR, משקפיים חכמים ומכשיר מתקפל שיהיה מעין מיזוג בין מקבוק לאייפד. שדרוגים אלה מיועדים להחזיר את החברה למוד של חדשנות ויצירתיות ולהבטיח את הרלבנטיות העסקית והתרבותית שלה לעשור הקרוב לפחות.
השאלה, כמו תמיד, היא בביצוע ובמהירות. חובת ההוכחה מוטלת על אפל – ועל קוק – להראות שעדיין יש לה היכולת לעשות מה שחברות אחרות לא מצליחות: לפצח מוצרים ושווקים חדשים, ולמנף את הדור הבא של חוויית השימוש. אבל אם לא תצליח, אם אפל איבדה את המוג'ו שלה, היא עלולה לגלות שגם עשורים של הצלחה יציבה לא יכולים למנוע קריסה מהירה אל מול תחרות צעירה, נחושה ויצירתית יותר.