סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אורי קולודני ואלי בן ששון סטארקוור
מימין: אלי בן ששון ואורי קולודני, ממקימי סטארקוור

הסטארט־אפים הישראליים שנהנו מכספי סם בנקמן־פריד נחשפים

הפורטפוליו של מייסד FTX, שמואשם בתרמית, כולל בין היתר את סולידוס לאבס שמנטרת סיכונים בשוק הקריפטו, לא פחות, ואת סטארקוור שפועלת בתחום האת'ריום. האם החברות ייענו לגל שקורא לחברות ופוליטיקאים שנהנו מכספי FTX להשיבם?

סם בנקמן־פריד, המייסד של בורסת הקריפטו FTX שהוסגר מאיי בהאמה לארה"ב שם יעמוד בפני כתבי אישום חמורים בעבירות של תרמית, השקיע בלפחות שני סטארט־אפים ישראליים - סטארקוור וסולידוס לאבס - באמצעות אלמידה או FTX Ventures. מיליוני הדולרים שהושקעו בחברות במספר סיבובים בשנתיים האחרונות הם כספים, שלפי מערכת האכיפה האמריקאית, הגיעו מפעילות תרמיתית מתמשכת, הונאת משקיעים ומעילה בכספי לקוחות. חברות אלו הן חלק מפורטפוליו ענק שהחזיק בנקמן־פריד שעמד על כ־500 חברות ובשווי מצטבר של 5.4 מיליארד דולר.
לפי הרשויות האמריקאיות, היקף ההונאה של FTX עומד על כ־10 מיליארד דולר. חלק מהון זה הפסידה במסחר מסוכן אלמידה, מהחברות בשליטת בנקמן־פריד, חלק נוצל כדי לרכוש נדל"ן יוקרתי לשימוש פרטי, חלק אחר ניתן כתרומות פוליטיות וחברתיות, וקבוצה נוספת הועבר להשקעות בחברות קריפטו, מסחר וארגוני חדשות.
הפורטפוליו של 500 החברות, שנחשף על ידי הפייננשל טיימס, הוחזק על ידי 10 חברות והוצע כבטוחה להשגת קו אשראי, במאמץ אחרון לפני ש־FTX הגישה בקשה לפשיטת רגל בנובמבר. בין האחזקות הגדולות בתיק - חברת כריית הקריפטו ג'נסיס דיגיטל, ענקית ההון סיכון סקויה (שגם השקיעה ב־FTX), חברת SkyBridge של אנתוני סקרמוצ'י, קבוצת המחקר בתחום הבינה המלאכותית Anthropic, והשקעה בשתי חברות של אילון מאסק - SpaceX ובורינג (דרך השקעה ב־K5).
מרשימה זו עולה כי לפחות בכל הנוגע לפורטפוליו איתו ניסה בנקמן־פריד להשיג קו אשראי, הוא או חברות שבשליטתו השקיעו לפחות 14 מיליון דולר בסטארקוור בשלושה סבבים שונים, לרבות בשני הסבבים האחרונים - בנובמבר 2021, אז גייסה 50 מיליון דולר לפי שווי של 2 מיליארד דולר, ובמאי 2022, אז גייסה 100 מיליון דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר. בנקמן־פריד אף רכש טוקנים של החברה (Starknet) בשווי מצטבר של לפחות 33 אלף דולר. מטבע זה עדיין לא מוצע לציבור.
סטארקוור (Starkware) מפתחת פתרונות להגדלת היקף העסקאות על גבי רשת האת'ריום. החברה הוקמה ב־2018 על ידי אלי בן־ששון, אורי קולודני, מיכאל ריאבצב ואלסנדרו קיאזה. משרדיה נמצאים בנתניה והיא מעסיקה 80 עובדים. בסבב שבו קיבלה החברה שווי של יוניקורן - בנובמבר 2021 - השקיעה גם קרן הקריפטו Three Arrows Capital, שגם היא הגישה פשיטת רגל ומייסדה מבוקשים להסגרה על ידי האינטרפול.
ההשקעה בסולידוס לאבס (Solidus Labs עומדת על חצי מיליון דולר, ובוצעה ככל הנראה בסבב הגיוס הראשון הגדול שלה במאי 2021. סולידוס לאבס נוסדה ב־2017 על ידי אסף מאיר, חן ארד ופראבין קומאר. היא מעסיקה כ־100 עובדים, רובם בישראל. החברה מספקת מערכות לניטור סיכונים ופיקוח על מסחר בעולם הקריפטו.
במרץ 2022 אמר ארד בראיון שלחברה כ־30 לקוחות. "אנחנו תופסים את עצמנו בתור 'כלבי גישוש', גלאים של אירועים חשודים עבור הלקוחות שלנו", צוטט. FTX היא בין לקוחות החברה. במאי האחרון השתיים יצאו בהודעה משותפת על הטמעת המוצר של סולידוס (HALO) בשלל פלטפורמות FTX, "כדי לתת מענה לאיומים והתראות ספציפיות לקריפטו". בכירי FTX אף הוזמנו כדוברים לכנס של סולידוס בנושא ציות ורגולציה.
בראיון שנתן בנקמן־פריד ל"ווקס" ב־16 בינואר נשאל על כך שהציג עצמו כ"מבוגר אחראי" בשוק הקריפטו, שלכאורה דוחף ומקדם רגולציה, והשיב שהם "רק יחסי ציבור" והוסיף "לעזאזל הרגולטורים" וסיכם כי הדיבור על אתיקה היה בעיקר כדי לייצר לגיטימציה לעסקיו.
בבליץ תקשורתי אחרי ראיון זה, התראיין ארד לתקשורת בשל ניסיונו ומומחיותו בהונאות קריפטו, ואף שוחח על חברות הקריפטו הרבות שבהן השקיעה FTX. ארד לא הזכיר את ההשקעה של FTX בחברה והקשרים העסקיים בניהם.
ב־FTX והנהלתה החדשה כבר הודיעו כי הם מצפים שכל התרומות שניתנו לפוליטיקאים וארגונים שונים יושבו מרצון והזהירה שאם הכספים לא יוחזרו, היא תנקוט צעדים משפטיים להשבתם. כמה פוליטיקאים כבר הודיעו כי ישיבו את הכספים, וכך גם עשו ארגוני החדשות פרופבליקה ו־Semafor. האם מצפה גורל דומה להשקעות שביצע בנקמן־פריד? קשה להאמין. סביר יותר שההשקעות יימכרו על ידי FTX או יוצעו לחברות לקנות חזרה את המניות שלהן.
בסטארקוור בחרו לא להגיב. מסולידוס נמסר, כי שירותי החברה אינם קשורים לניהול הסיכונים של FTX ולקריסתה. "FTX השקיעה פחות מ־1% מהמימון של סולידוס עד כה, לצד משקיעים רבים, בהם רגולטורים לשעבר, בנקים, מוסדיים וקרנות הון סיכון. החברה תמיד קראה להגברת האסדרה בקריפטו. לאחרונה, FTX רכשה והייתה בשלבים מוקדמים של הטמעת הטכנולוגיה של סולידוס, לצורך ניטור פעילות המסחר של לקוחותיה. שירותים אלו אינם קשורים לניהול הסיכונים הראשי של מאזן החברה, ולאירועים שהובילו לקריסתה ונחקרים כעת בחשד של מרמה ורישום כוזב בספרי תאגיד".