סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
חברת SafeGraph מציגה: טכנולוגיה בשירות מתנגדי ההפלות

הפסיקה הצפויה של בית המשפט העליון של ארצות הברית - שתבטל את פסק הדין ההיסטורי "רו נגד ווייד", שאסר על מדינות להגביל את הגישה של נשים להפלות - תוביל לגל של חקיקה במדינות שמרניות שיגביל או יעלים לחלוטין את זכותן של נשים על גופן. בעולם שבו אנו חיים, כלי איסוף מידע שכיחים יכולים להיות נשק בידי אלו המבקשים לזהות, לחשוף, לבייש ולהעניש את מבצעות ההפלות

הפסיקה הצפויה של בית המשפט העליון של ארצות הברית שתבטל את פסק הדין ההיסטורי "רו נגד ווייד", שאסר על מדינות להגביל את הגישה של נשים להפלות, צפויה להחזיר את זכויות הנשים במדינה 50 שנה אחורה – לתקופה של חדרי טיפול חשאיים, תנאי הפלה לא סניטריים ומקרי מוות ופציעה מיותרים של נשים שכל שביקשו הוא בעלות מלאה על גופן.

אם אכן תהיה זו פסיקת בית המשפט העליון, צפויה ארצות הברית לראות גל של חקיקה במדינות שמרניות שיגביל או יעלים לחלוטין את זכותן של נשים להחליט על גופן. כמה מדינות אף מקדמות חקיקה שתאסור הפלה בשליש הראשון (החל מהרגע שבו יש לעובר דופק לב), גם במקרים של אונס או שהאישה היא קטינה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון בארה"ב במחאה על הפסיקה המסתמנת לגבי הפלות
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון בארה"ב במחאה על הפסיקה המסתמנת לגבי הפלות
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון במחאה על הפסיקה המסתמנת לגבי הפלות
(AP)
התוצאה תהיה צלילה ברווחה הכללית של נשים במדינה: עלייה חדה במקרי המוות של נשים הרות בשל הפלות לא בטוחות או הריונות מסוכנים שהאישה לא יכלה להביא לסיומם, וגם לא מעט ילדים לא רצויים שיכניסו את ההורים בעל כורחם (ויותר סביר – את האם לבדה) לסחרור כלכלי שיידון אותם לחיי עוני. כי כמה שהשמרנים רוצים לשמור על ילדים, הם רוצים לשמור עליהם ברחם. ברגע שנולדו, זו כבר הבעיה של האמא. היא זו שבחרה להיכנס להיריון הרי.

איסור הפלות בעידן המודרני

את כל זה ראינו כבר בעבר, ואם אכן יבוטל פסק "רו נגד ווייד" נראה זאת שוב ממש בקרוב, בהבדל מהותי אחד: בחצי המאה שחלפה מאז שהותרו ההפלות בארצות הברית חלו שינויים טכנולוגיים מהותיים, בפרט בכל הנוגע ליכולות איסוף ועיבוד מידע. שינויים אלו יהפכו את חייהן של נשים שמבקשות הפלה, ושל הרופאות האמיצות שיסתכנו כדי לעזור להן, למסוכנים עוד יותר.
למשל הכירו את חברת SafeGraph, שבניגוד לשמה אין בה שום דבר safe. החברה היא ברוקרית של מידע שמתפרנסת מריכוז, עיבוד ומכירת המידע האישי שלכם. כמו פייסבוק, רק שבעוד את המידע שהרשת החברתית אוספת היא שומרת לעצמה, ומשתמשת בורק כדי להציג לכם פרסומות, SafeGraph מוכרת את המידע הזה לכל דורש.
אופן הפעולה של החברה, ואחרות שדומות לה, פשוט מאוד. נניח שהתקנתם אפליקציה כלשהי, למשל אפליקציית מזג אוויר חמודה, או אפליקציה שמראה לכם איפה נמצא דוכן השווארמה הקרוב ביותר. היא כמובן תבקש את המיקום שלכם (האפליקציה אוספת עוד מידע אישי רב, אבל לצורך העניין נתמקד במיקום), ואז מוכרת אותו לחברה כמו SafeGraph. זה חלק מהמודל העסקי של האפליקציה (מה? חשבתם שסתם המפתח עשה לכם אפליקציה חינמית מטוב לבו?). SafeGraph אוגדת את המידע הזה, מעבדת אותו, מצליבה מול מקורות ומאגרי מידע אחרים, מייצרת תובנות, ואז מוכרת אותו בתצורת מוצרים שונים לכל מבקש.
עתה מדווח MotherBoard, מגזין הטכנולוגיה של Vice, שעם המותגים ש-SafeGraph מציעה תובנות עליהם נמנית גם Planned Parenthood, ארגון לרווחה משפחתית שמבצע את מרבית ההפלות בארצות הברית. המידע שקשור ל-Planned Parenthood זמין לכל דיכפין, ולמעשה Motherboard שילמו סכום סמלי מאוד ל-SafeGraph כדי לרכוש את המידע ולראות מה יש בו בדיוק.
בתמורה לקצת יותר מ-160 דולר בלבד, קיבלו באתר מידע על יותר מ-600 סניפים של הארגון בארצות הברית. המידע כיסה שבוע של מידע מיקום על סניפים אלו, רבים מהם מבצעים הפלות. המידע כולל נתונים אגרגטיביים כמו מאיפה הגיעו אנשים לסניף, כמה זמן הם היו שם (שהות ארוכה יותר מעידה אולי על ביצוע הפלה), ולאן הם הלכו לאחר מכן. החברה גם מציגה מיקום מגורים משוער ברדיוס מצומצם יחסית, באמצעות ניתוח המיקום של הטלפון בשעות הלילה.
המידע שמשווק הוא אמנם אגרגטיבי, כלומר לא מאפשר לצפות בתנועה של מכשיר אחד אלא בקיבוץ של כמה מכשירים, וכך לכאורה מגן על הפרטיות ומסתיר את זהות המשתמש הפרטני. אולם חוקרים כבר התריעו והדגימו לא אחת איך ניתן לעקוף טכניקות התממה מסוג זה ולחשוף זהות של משתמשים.
בנוסף לכך במקרים מסוימים מספר המשתמשים המאוגדים נמוך מאוד – ארבעה או חמישה מכשירים בלבד – מה שמקל משמעותית על חשיפת זהותם. למעשה "הניו יורק טיימס" עשה את זה ב-2018, במטרה להדגים את הסכנה שבאיסוף ומכירת מידע מסוג זה, והצליח לזהות משתמשים שביקרו במרפאות הפלה.
מידע מסוג זה בידיהם של מתנגדי ההפלות יכול להיות נשק רב עוצמה בחשיפת נשים שביקשו לבצע הפלה או מי שסייעו להן בכך. חוקים במדינות כמו טקסס מפילים את האכיפה של איסור ההפלות לא על המדינה עצמה אלא על אזרחים מהשורה, שיכולים להגיש תביעה כספית אישית נגד כל אדם שהיה מעורב בביצוע הפלה (בלי הגבלה על מספר התביעות שניתן להגיש נגד אדם כלשהו).
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד איסור הפלות וושינגטון ארה"ב
הפגנה נגד איסור הפלות וושינגטון ארה"ב
הפגנה נגד איסור הפלות בוושינגטון, ארה"ב
(צילום: AP)
אבל אין סיבה לעצור כאן. ב-2019 SafeGraph מכרה למדינות אילינוי מידע פרטני, כלומר לא מאוגד, על התנועה במדינה של 5 מיליון מכשירי סלולר. המידע אמנם עבר התממה, אבל ברגע שמדובר במידע מיקום פרטני, הדרך לחשוף את זהות המשתמשים קלה מאוד: כמה אנשים שגרים בבניין שלכם עובדים אתכם באותו בניין משרדים? כנראה שאפס. עכשיו קחו מידע זמין פומבית – לינקדאין, פייסבוק, מאגרי מידע של רשויות אוכלוסין שדלפו – חברו למידע המיקום וקיבלתם זיהוי אינסטנט.

נשק בידי שונאי נשים

עכשיו בואו נדמיין תרחיש לא כל כך דמיוני: מדינה אוסרת על הפלות או סיוע להפלות גם אם אלו מתרחשות מחוץ לגבולותיה. לא מופרך בכלל, בהתחשב בכך שמיזורי שוקלת בימים אלו חוק כזה בדיוק. המדינה רוכשת מ-SafeGraph או חברה דומה לה (לא חסרות כאלו) מידע על ביקורים במרפאות הפלות חוקיות במדינות אחרות. זה יכול להיות מידע פרטני, אבל גם אם הוא אגרגטיבי לא נורא, יש הרי דרכים להתמודד עם זה. המידע מאפשר לה לראות אם האישה שביצעה הפלה הגיעה למרפאה מאותה המדינה, וגם לזהות גורמים שסייעו לה, וכולם יכולים להיתבע על סיוע לביצוע הפלה.
זו המציאות של עולם מודרני בלי "רו נגד ווייד": כלי איסוף מידע שכיחים, חברות חסרות מצפון שרק מחפשות איך להרוויח כמה שיותר ממידע זה, רשויות שלא רק שלא מבקשות להגן על פרטיות המשתמשים אלא יש להן אינטרס מובהק לפגוע בה, ושונאי נשים קיצוניים שלא יהססו להשתמש בכל כלי טכנולוגי שעומד לרשותם כדי לכפות את רצונם ותפיסת עולמם על אנשים אחרים – הכל מתחבר למציאות דיסטופית שבה ניתן לזהות, לחשוף, לבייש ולהעניש אישה רק כי העזה לדמיין שהיא הגורם היחיד שמחליט על הגוף שלה.