סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דן שולמן מנכ"ל פייפאל
דן שולמן, מנכ"ל פייפאל. "נדרש מכשיר דיגיטלי שנקשר בקלות למטבעות מדינה כמו הדולר האמריקאי" (צילום: PayPal)

שאלות ותשובות
פייפאל השיקה מטבע דיגיטלי: איך זה יעבוד ומי יוכל להשתמש בו

חברת התשלומים, שסובלת לאחרונה מביצועים פיננסיים מאכזבים, מנסה את כוחה בסל המטבעות הקריפטוגרפיים עם השקת PYUSD. המטבע צמוד לדולר, והחברה מבטיחה כי בכל רגע נתון יוכלו הלקוחות לפדות את המטבעות שלהם חזרה. מבחינת פייפאל, היא ככל הנראה תרוויח מהשקעת הכסף באג"ח קצרות. "כלכליסט" עושה סדר

חברת התשלומים פייפאל השיקה מטבע יציב קריפטוגרפי חדש שמוצמד לדולר שנראה כמו בשורה לשוק הקריפטו. החברה נמצאת בתקופה לא פשוטה ומציגה ביצועיים פיננסיים מאכזבים, אבל אולי דווקא מכשיר קריפטו חדש בלי הרבה מאוד תכלית לציבור הרחב יוכל להניב לה רווחים ממכשיר פיננסי ישן – תשואות איגרות חוב אמריקאיות. עם ההודעה מסר מנכ"ל פייפאל דן שולמן: "המעבר למטבעות דיגיטליים דורש מכשיר יציב שהוא גם דיגיטלי במקורו וגם נקשר בקלות למטבעות מדינה כמו הדולר האמריקאי".
איך זה עובד?
מטבע פייפאל, או PYUSD, הוא מטבע קריפטוגרפי שפועל על גבי רשת את’ריום ומונפק על ידי Paxos Trust Co. את’ריום היא רשת הבלוקצ'יין הפופולרית, שמנוהלת בימים אלו על בסיס שיטת הוכחה לא מזהמת, אך ריכוזית יחסית. המטבע שהושק הוא "מטבע יציב", זאת אומרת שערכו מוצמד לערך של מטבע מדינה, במקרה זה מטבע פייפאל אחד שווה לדולר אמריקאי אחד. לקוחות פייפאל יוכלו לרכוש את המטבע בשער המרה אחד לאחד ללא עמלות. מי שירצה לרכוש את המטבע באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים אחרים נבחרים שהפלטפורמה תומכת בהם ייאלץ להיפרד מעמלה ספציפית ומשתנה. משתמשים יוכלו בסופו של דבר לשלוח את המטבעות שלהם בין חשבונות פייפאל וארנקי Venmo.
מה זה מטבע יציב?
מטבעות יציבים קריפטוגרפיים קיימים מעל לעשור, ושווי השוק הכולל שלהם עומד על כ־126 מיליארד דולר. מנגנון ההצמדה משתנה, אחד מהם הוא מטבע יציב אלגוריתמי שהפך ידוע לשמצה כאבן הדומינו הראשונה של קריסת שוק הקריפטו בשנה שעברה עם התמוטטות פרויקט המטבע היציב טרה לונה. שורה של מטבעות יציבים אחרים פופולריים נוהגת להבטיח את יציבות השער באמצעות שמירה על רזרבות מלאות למטבעות המונפקים. המוכר מכולם הוא USDT של טטר, ששווי השוק שלו עומד על כ־84 מיליארד דולר. במקרה של פייפאל, החברה הודיעה כי היא תגבה את כל המטבעות המונפקים אחד לאחד באמצעות פיקדונות בדולר אמריקאי, אג"ח ארה"ב לטווח קצר ומזומנים. שיטה זו תבטיח כי בכל רגע נתון יוכלו לקוחות החברה לפדות את המטבעות שלהם חזרה לדולר אמריקאי.


מי יכול להשתמש בשירות?
נכון להיום, רק לקוחות פייפאל ארצות הברית (ולא כולל את תושבי הוואי) יכולים לקבל גישה למטבע. אולי משום שהמטבע נמצא על מערכת האת’ריום, משמעות הדבר היא כי הוא יהיה נגיש גם לאחרים, אך כפי שנראה זאת כעת המטבע מוגבל רק לשימוש בגן הסגור של מערכת פייפאל והמשתמשים האמריקאים שלה.
איך אפשר לסמוך על המערכת?
פייפאל היא שחקנית ותיקה בשוק הפינטק, וניכר מהתוכנית שהיא פרסה שהיא למדה כמה לקחים מניסיונות עבר של חברות שניסו לעשות משהו דומה. לא רק שהיא מגבה את כל המטבעות שהיא מנפיקה אחד לאחד, אלא היא גם מבטיחה לשחרר דו"חות חודשיים שיציגו באופן שקוף את הרכב הרזרבות שלה. רואה חשבון חיצוני יהיה אמון על ביקורת על דו"ח זה. שקיפות מסוג זה היא קריאה חוזרת ונשנית מצד ציבור המשתמשים עבור חברות מנפיקות מטבעות יציבים אחרים, בעיקר חברת טטר, המנפיקה הגדולה בשוק, שעד כה נאלצו להסתמך על "מילתם" של המנפיקים.
למה זה נשמע מוכר?
חברת פייסבוק ניסתה לעשות משהו דומה ונכשלה באופן מהדהד במיוחד. במשך כמה שנים ניסתה פייסבוק להשיק מערכת תשלומים פנימית ובינלאומית שתופעל על ידי מטבע יציב קריפטוגרפי שתנפיק. אף שהיא פעלה בשיתוף ובדיאלוג מתמשך עם רגולטורים שונים ברחבי העולם, בסופו של דבר הרגולטורים חששו כי פרויקט זה עלול לערער את היציבות הפיננסית העולמית. לרשת פייסבוק השלמה יש כ־2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, ומבחינת הרגולטורים נוכחות אגרסיבית זו יכולה ממש לאתגר את הדומיננטיות והשימושיות של מטבעות כמו הדולר ולהפוך את פייסבוק למעין בנק עולמי פרטי. בפברואר מחלקת השירותים הפיננסיים בניו יורק אף הודיעה לפקסוס, אותו מנפיק מטבעות שבו משתמשת פייפאל, שתעצור את הנפקת המטבע היציב של בורסת הענק בייננס.
מה יוצא לפייפאל מזה?
פייפאל מחפשת להגדיר את תפקידה בשוק הקריפטו כבר כמה שנים. ב־2020 היא השיקה לראשונה את השירותים הראשונים בתחום שכללו קנייה, מכירה ותשלומים באמצעות מספר קטן של מטבעות. שנה אחר כך השיקה את Checkout with Crypto, שאפשרה לצרכנים לשלם לעסקים שתמכו במטבעות קריפטו, וב־2022 התחילה לאפשר למשתמשים להעביר את המטבעות מחשבונות הפייפאל שלהם לארנקים ובורסות קריפטו אחרות.
למה דווקא הנפקת מטבע יציב? ניתן להניח כי אם פייפאל מנפיקה אחד, היא מעריכה כי היא יכולה לייצר מכך רווח. החברה הסבירה בהודעה כי היא מעריכה ש־PYUSD ישמש בהתחלה בעיקר משתמשים ותיקים בשוק הקריפטו עבור מסחר או כלי עבור מפתחים, אך בעתיד המטבע יאומץ באופן רחב יותר עבור העברות תשלומים ותשלומים קטנים. אם פייפאל באמת תצליח לייצב שימוש במטבע שלה, ורגולטורים ברחבי העולם ישתכנעו שהמערכת אינה מאתגרת את הריבונות הפיננסית שלהם, החברה גם תייצר לעצמה תשואה מהשקעה באג"ח ארצות הברית.
הערכה של פייפאל לגבי הפרויקט ככל הנראה חזקה מספיק כדי לדחוף את החברה להנפיק מטבע קריפטו באחת מתקופות אי־הוודאות הגדולות של התחום, וסוג מטבע שמושך את תשומת הלב הגדולה ביותר מצד הרגולטורים. אם להתבונן בביצועי מניית החברה, ייתכן כי היא חשה כמעט חוסר מוצא. מניית פייפאל היא השלישית הגרועה ביותר בנאסד"ק השנה עם נפילה של 14% מתחילת השנה. זאת בעת שמדד נאסד"ק זינק ב־34%. עם ההודעה על השקת המטבע מנייתה עלתה ב־1.16%.
מה חושבים בקהילה?
הדעות חלוקות. חלקים גדולים מהקהילה אוהבים את המהלך. עבורם מדובר במותג פינטק ענק ואהוב שמנגיש את שוק הקריפטו לחלקים נרחבים מהציבור. רבים נמנעים הרי להיכנס אליו בשל מגוון סיבות, אם זה בשל מורכבות טכנולוגית, ואם בשל חוסר עניין באלטרנטיבות תשלום דיגיטליות חדשות או רתיעה כללית מהשוק שנודע כזירה רוויית תרמיות והונאות. החיבור למותג הוותיק יכול לטענתם לייצר גשר יוצא דופן עבור ציבור גדול זה, ומשם אף אולי להגדיל את מעורבותו ואת שימושו בשוק הקריפטו כאלטרנטיבה לשירותים פיננסיים מסורתיים אחרים.
עם זאת, חלקים אחרים מדגישים את הקונפליקט שבין פייפאל ומטרות שוק הקריפטו המקוריות. פייפאל היא אחת מנותנות השירות שידעה, כשרצתה או חשה לחץ ציבורי, למנוע שימוש, לסגור חשבונות או לסרב לעבד תשלומים בפלטפורמה. בין היתר סגרה את חשבונות הפייפאל של קבוצות עליונות לבנה שארגנו את העצרת האלימה בשרלוטסוויל ב־2017, וב־2021 עלתה שוב לכותרות כשסירבה לעבד תשלומים עבור פעילים בקהילת Tor (רשת מוצפנת ואנונימית).
בכל פעם שפייפאל הפעילה את הצנזורה הפיננסית הזו, היא עשתה זאת עם מעט מאוד הסברים, ובלי כל דרך לערער על ההחלטה. זו אחת הסיבות לתקומתם ולפופולריות של מטבעות קריפטוגרפיים, שנועדו להיות חסינים לצנזורה מצד מדינות או גופים אחרים.