סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסד טסלה אלון מאסק
אלון מאסק (צילום: AP)

אחרי הלחץ הציבורי: טוויטר ביטלה את החסימה של חשבונות העיתונאים

ביום חמישי בלילה חסמה הרשת החברתית חשבונות של כמה עיתונאים - בטענה כי הפרו את המדיניות החדשה שאוסרת על שיתוף מידע על מיקומים בזמן אמת; הצעד ננקט אף שהבעלים החדשים של החברה אלון מאסק מציג את עצמו כתומך בחופש הדיבור; כעת שחררה טוויטר את החסימה

אלון מאסק השיב את חשבונות הטוויטר של העיתונאים שחסם ביום חמישי בלילה בגלל מחלוקות על פרסום מידע ציבורי על מטוסו הפרטי.
ההחלטה על החזרת החשבונות התקבלה לאחר שהחסימה חסרת התקדים עוררה ביקורת נוקבת מצד בכירים בממשלות ובארגוני עיתונאים בכמה מדינות בעולם. אחת הטענות העיקריות היתה שהרשת החברתית מסכנת את חופש העיתונות. גם בסקר שערך מאסק עצמו בטוויטר הצביעו רוב המשתתפים בעד השבה מידית של החשבונות החסומים. "העם אמר את דברו. תבוטל החסימה של החשבונות שחשפו את המיקומים שלי", כתב מאסק בציוץ ביום שבת.
בדיקה שערכו ברויטרס מצאה שאכן הוחזרו החשבונות המדוברים, שכללו כאלה של עיתונאים מ"הניו יורק טיימס", CNN ו"הוושינגטון פוסט".
בכירים מצרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי גינו את החסימה. האירוע כבר זכה גם לכינוי "טבח חמישי בלילה". לפי המתנגדים, מאסק נקט את הצעד הזה כדי לפגוע במשתמשים שאינו אוהב, אף שהוא מציג את עצמו כמאמין ב"חופש ביטוי אבסולוטי".
במקביל מניית טסלה – יצרנית המכוניות החשמליות שבראשה עומד מאסק – נפלה במסחר ביום שישי ב-4.7% ורשמה את ההפסד השבועי הגרוע ביותר שלה מאז מרץ 2020, וזאת בשל החשש הגובר של המשקיעים מכך שדעתו של מאסק מוסחת בשל המצב בטוויטר.
לפי מאסק, חסימת החשבונות נבעה ממחלוקת סביב חשבון טוויטר בשם ElonJet שעוקב אחר תנועת מטוסו הפרטי בהתבסס על מידע הזמין לציבור. ביום רביעי חסמה טוויטר את החשבון הזה וחשבונות נוספים שעוקבים אחרי מטוסים פרטיים, זאת אף שמאסק טען בעבר כי לא יפגע בחשבון בשם חופש הביטוי. בטוויטר שינו גם את התקנון ואסרו על שיתוף "מידע על מיקומים בזמן אמת". למחרת חסמו בטוויטר את החשבונות של כמה עיתונאים בלי שום התראה.
לפי אלה אירווין, המנהלת החדשה של צוות האמון והבטיחות בטוויטר, הצוות סקר באופן ידני "את כל החשבונות" שהפרו את מדיניות הפרטיות החדשה על ידי פרסום לינקים ישירים לחשבון ElonJet. "אני מבינה שההתמקדות היא בעיקר בחשבונות של העיתונאים, אבל יישמנו את המדיניות באופן שווה על חשבונות של עיתונאים ולא עיתונאים", מסרה אירווין. מאסק האשים את העיתונאים בפרסום המיקום שלו, שלדבריו יכול לשמש "כנקודות ציון להתנקשות" במשפחה שלו. "מי שחושף פרטים - נחסם. סוף הסיפור", אמר מאסק.