סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
עולה פיתרון: ההייטק הישראלי חייב לעוט על עובדים כמו אלה שמגיעים לפה עכשיו מאוקראינה

העסקת עולים חדשים בענפי ההייטק המשוועים לכוח אדם מקצועי היא ווין-ווין מובהק במיוחד - והיום, נוכח הימשכות המלחמה באירופה, זה מובן מאליו אף יותר מתמיד. רונן בן עמי, עולה ותיק ומייסד שותף בג'אסט, סבור שקליטתם של עובדים אלה היא תמצית הציונות

זה לא סוד שההייטק הישראלי משווע לעובדים ולעובדות. על פי סקר שערכה השנה חברת ההשמה אתוסיה, יש כיום כ-20 אלף משרות פתוחות בהייטק - והמספר הזה רק צומח משנה לשנה. ייתכן שאחד הפתרונות למחסור הזה נמצא ממש מתחת לאף שלנו.
לאחרונה, כשעולים רבים מאוקראינה וגם מרוסיה מבקשים להשתקע בישראל, זה מובן מאליו יותר מתמיד: רבים מהעולים יכולים להשתלב באקוסיסטם המקומי. יש ביניהם לא מעט מפתחים, אנשי מכירות ושיווק ואף מנהלים מוכשרים, בעלי יתרונות רבים על פני העובד המקומי. למשל, העובדה שהם דוברי שפה זרה - מה שעשוי לאפשר לחברות שתקלוטנה אותם להגיע לשוקים חדשים. רבים מהם גם דוברי אנגלית מצוינת. זאת ועוד: הם מביאים עמם לתרבות הארגונית רב-גוניות המאפשרת ראייה אחרת וגישה חדשה. אין דבר מרענן וחשוב יותר לחברה מאשר עובדים מלאי תשוקה שמרגישים שייכים וחופשיים להתפתח, לגדול, ולהיות חלק משהו שהוא שלהם.
צעירים מרחבי העולם שעולים לישראל, חלקם ללא הכשרה מקצועית או מיד לאחר שחרורם מהצבא, מחפשים את הדרך להשתלב בחברה. בין אם הם מגיעים ממקומות בהם שורר אי שקט או חלילה מלחמה ובין אם הם עולים ממקומות שקטים ורגועים יותר, קליטתם ומתן הכלים וההזדמנות הם קריטיים. האהבה של העולים לישראל מידבקת. ההתלהבות והתשוקה להיות חלק ולהשתלב באות לידי ביטוי ברור גם בעבודתם.
2 צפייה בגלריה
ההרס במריופול אוקראינה
ההרס במריופול אוקראינה
ההרס במריופול, אוקראינה. היהודים הגיעו ארצה לבנות ולהיבנות
(צילום: רויטרס)
באופן אישי, כעולה ותיק ויזם הייטק, אני עוקב אחרי הנושא מקרוב ומקפיד להמשיך ולשלב עולים חדשים בחברה שהקמתי. כשעליתי מארצות הברית לישראל בשנת 2007 היתה לי הזכות להתגייס לסיירת מטכ"ל. השירות הצבאי היווה עבורי כור היתוך ואפשר לי להתערות ולהרגיש שייך. לאחר שחרורי מצה״ל, כשנכנסתי לעולם ההייטק, ידעתי שברגע שתהיה לי אפשרות, אדאג לקלוט עולים חדשים ולתת להם את מה שאני קיבלתי: קהילה, תחושת שייכות ומקום עבודה שיהווה שער כניסה עבורם לחברה הישראלית.
בחברה כמו שלנו, שצומחת במהירות מסחררת (משׁני עובדים ל-170 בקצת פחות משנתיים), הסתכלות שונה על בעיות ועל פתרונות היא קריטית. העולים צומחים יחד עם החברה שלנו. לדוגמה, עובדת אחת שהיגרה מגוואטמלה החלה כאנליסטית, התקדמה במהירות לתפקיד ראש צוות וכיום היא מנהלת שישה צוותים של אנליסטים. יותר מרבע מהעובדים תחתיה הם עולים חדשים כמוה. וזה לא רק העובדים, כמובן, מרגש לראות כיצד המשפחות, האחים והאחיות עולים לישראל וגם הם ומעשירים את התרבות והחברה הישראלית. זוהי הגשמת הציונות.
אז איפה תוכלו למצוא עולים חדשים? בקבוצות פייסבוק מיוחדות לחיפוש עבודה לעולים (יש גם קבוצות המיועדות ספציפית להייטק) או באתרים המיועדים לעולים. גם שיטת חבר מביא חבר רלוונטית מאוד בגיוס (זה עבד מצוין אצלנו בקרב העולים) וכמו כל גיוס מוצלח, המלצה מחבר/עובד בחברה על החברה, האווירה בה ואפשריות הקידום תמיד מסייעות.
2 צפייה בגלריה
רונן בן עמי
רונן בן עמי
רונן בן עמי
(צילום: ג'אסט)
העסקת עולים חדשים היא Win Win אמיתי לכולם. אני קורא לעולים לבוא ולהשתלב בחברה שלנו ובעולם ההייטק בכלל, להיות חלק מיצירת משהו חדש, ולמעסיקים אני מציע להשקיע ולתת הזדמנות לעולים חדשים. הם יהיו נכס לחברה שלכם.
רונן בן עמי הוא מייסד שותף ו-CRO בחברת JUSTT