סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נשיא סין שי ג'ינפינג נובמבר 2022
נשיא סין שי ג'ינפינג. וכך נעלם הצבע הירוק (צילום: Jack Taylor/Pool Photo via AP)

סין מתייבשת: הגיוסים בדולרים לסטארט-אפים במדינה צנחו ב-2022 ב-75%

המתח הגאופוליטי עם ארה"ב, מדיניות האפס קורונה והניסיון של הממשלה לקדם את המטבע המקומי גרמו למשקיעים הזרים לעצור כמעט לחלוטין את תזרים הדולרים לחברות ההייטק הסיניות. האופק לא ורוד, או ירוק, יותר, שכן קיים חשש מסנקציות אמריקאיות נוספות

מקורות המימון הבינלאומי לסטארט-אפים סיניים "התייבשו" בשנה האחרונה, וכך נדחפו חברות טכנולוגיה צעירות רבות לגייס הון ולהירשם בסין במקום בוול סטריט. ההשקעות בדולרים בחברות החדשות במדינה ירדו בכמעט שלושה רבעים בשנה שעברה, והגיעו מ-39% מסך ההון המושקע בסטארט-אפים ב-2021 ל-19%, זאת לפי נתוני קבוצת המחקר ITJuzi.
לפי משקיעים ומייסדים סינים, המתח הגאופוליטי עם ארה"ב, ה"פיצוץ" הטכנולוגי של בייג'ינג והמדיניות החריפה של אפס קורונה הפחידו את המשקיעים הזרים. במקביל התמיכה הגוברת מצד ממשלת סין והסנקציות של וושינגטון הפכו את המטבע הסיני למושך יותר.
ההחלטה לגייס דולרים או רנמינבי מעמידה את היזמים הסינים בפני שני מסלולים שונים: האחד מוביל את החברות המצליחות לצאת להנפקה בניו יורק או בהונג קונג, והשני מביא לרישום בשאנגחאי, שנזן או בייג'ינג. "שוק המיזמים של סין היה שונה מאוד בשנה שעברה", אמר ג'ואו שיאנג, שעומד בראש חברת Mingde Capital Advisors, המסייעת לסטארט-אפים לגייס מימון. "בעבר היו מחצית מכל העסקאות מבוססות דולרים, ועכשיו 70%-80% מהעסקאות מבוססים יואן".
לדברי ג'ואו, ההתעניינות הפוחתת בדולרים, בפרט במגזר הטכנולוגי הלוהט בסין, נובעת בחלקה מהחשש של המייסדים לגבי הפוטנציאל של סנקציות אמריקאיות בעתיד. בייג'ינג דחפה לפיתוחים מקומיים "צ'יפים, רובוטים ובינה מלאכותית, כי ממשלת סין רוצה שחברות מסוג זה יירשמו בסין ולא בארה"ב", הוא אמר.
הירידה במימון הדולר לסטארט-אפים מגיעה בזמן שמשקיעים בינלאומיים גדולים נזהרים מלהזרים כסף לקרנות הון פרטיות ולקרנות סיכון בסין. קרנות סיניות גייסו רק 14 מיליארד דולר בשנה שעברה, לעומת 95 מיליארד דולר ב-2021 לפי נתוני Preqin. המשקיעות האחרונות שחשבו מחדש על אסטרטגיות ההשקעה שלהן בסין הן קרן העושר הריבונית של סינגפור GIC ותוכנית הפנסיה למורים של אונטריו – שתיהן נהנו מפירות ההשקעה שלהן בעסקאות בסין בשנות הפריחה של המדינה.
אף שבייג'ינג נטשה את מדיניות האפס קורונה והקלה על ה"פיצוץ" הטכנולוגי שלה, עשויים המשקיעים הזרים להתקשות לחזור. הבית הלבן פועל ליצירת תהליך "מיסוך" להון אמריקאי שזורם לסין כדי לצמצם זרימת כסף ממשקיעים אמריקאים לחברות או למגזרים סיניים שמסייעים ל"צבא השחרור העממי". לפי אנליסטים ונתוני השקעות, ממשלת סין וקבוצות בבעלות המדינה הקימו קרנות הדרכה ממשלתיות לתמיכה בקבוצות טכנולוגיה אסטרטגיות, אך אלו לא הספיקו לקזז את אובדן המשקיעים הבינלאומיים.