סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דו"ח טכנולוגי
פייסבוק רוצה לשנות את שמה? זו עדיין אותה פייסבוק

מארק צוקרברג רוצה שהחברה האם של הרשת החברתית כבר לא תיקרא פייסבוק; כך הוא מקווה להרחיק את החזון העתידי של החברה מהכשלים שלה בהווה, ולהסיט קצת את הדיון הנוכחי לסוגייה שולית כמו שינוי השם עצמו. אבל פייסבוק תישאר אותה חברה, עם אותה תרבות ארגונית כושלת ועם אותו מנכ"ל בעל שליטה מוחלטת שלא לומד מטעויות

"מה יש בְּשם? מה שנקרא לו שושנה ריחו יהיה מתוק תחת כל שם אחר"
- וויליאם שייקספיר, רומאו ויוליה (תרגום: דורי פרנס)
למארק צוקרברג נמאס. לא, אל תמהרו להזדקף בציפייה. לא נמאס לו מהנזק שפייסבוק גורמת לעולם – הפייק ניוז, ההקצנה, ההסתה, הפגיעה בפרטיות. הרמיסה של המשתמשים, הדורסנות, חוסר האחריות. מה פתאום? לא, נמאס לו מהשם הרע של פייסבוק. ומה עושים כשיש שם רע? האם משקיעים מאמץ, משאבים ויצירתיות על מנת להתמודד עם הנסיבות שהובילו ליצירתו. אפשר, אבל הרבה יותר קל פשוט להחליף אותו.
לפי דיווח של אתר The Verge, פייסבוק מתעדת לנסות ולמתג את עצמה מחדש בשבוע הבא, ולשנות את שם החברה על מנת לשים את הדגש על מאמציה לבנות את ה-Metaverse (פלטפורמה חברתית מבוססת מציאות מדומה, שאמורה להוות את הבסיס לאינטראקציות היומיומיות שלנו. בייסיקלי העולם הממוחשב שבמרכז הספר והסרט "שחקן מספר אחת", ע.כ). צוקרברג עתיד להכריז על השינוי בשבוע הבא, בוועידת המפתחים השנתית של החברה שתיפתח ב-28 באוקטובר, אם כי ייתכן שהמועד יוקדם.
הרשת החברתית עצמה לא תשנה את שמה, אך החברה האם כבר לא תיקרא פייסבוק. שינוי זה ידגיש את ההתפתחות של החברה מרשת חברתית לענקית טכנולוגיה שבדומה למתחרות כמו גוגל, אמזון, אפל ומיקרוסופט מספקת מגוון שירותים ומוצרים, שלא בהכרח נופלים בחשיבותם מהמוצר המקורי של החברה. הרשת החברתית היא אולי עדיין המוצר החשוב ביותר של פייסבוק, אבל היא כבר מזמן לא המוצר החשוב היחיד של החברה, ובהסתכלות עתידית פייסבוק מהמרת בגדול על עולמות החומרה וה-VR עם חטיבת אוקולוס.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג פייסבוק על רקע דגל ארה"ב
מארק צוקרברג פייסבוק על רקע דגל ארה"ב
מארק צוקרברג
(Nick Wass)
השינוי יבהיר את המצב בפועל: הרשת החברתית נמצאת בשורה אחת עם המוצרים האחרים – ווטסאפ, מסנג'ר, אינסטגרם – והיא לא מוצר-על או מוצר-אם שחולש מעליהם. בכל הנוגע לסיקור פייסבוק, השינוי יקל גם לבדל בין כשלים ספציפיים שנוגעים לרשת החברתית, לכשלים עמוקים יותר שנוגעים לחברה עצמה.
לפי הערכות, צוקרברג מקווה שהמיתוג מחדש יסייע לו להרחיק את החזון העתידי של החברה מהמיקוד המתמשך בכשלים שלה בהווה, בעיקר בתפעול פייסבוק ואינסטגרם. אלו באו לידי מיקוד חד בעקבות סדרת התחקירים של הוול סטריט ג'ורנל, שמבוססת על מסמכים פנימיים שסיפקה הגיבורה פרנסס האוגן.
בין השאר חשפו התחקירים מחקרים פנימיים שהחברה ערכה וגנזה על הפגיעה של אינסטגרם בצעירים; תוכנית סודית שהעניקה יחס מועדף לסלבס בכל הנוגע לצנזור פוסטים וחסימות; התעלמות מבישה מפעילות סחר בבני אדם וסחר בסמים בפלטפורמות שלה; כישלון למנוע הפצת פייק ניוז סביב הקורונה והחיסונים; והתוספת העדכנית: הכישלון של בינה מלאכותית לטהר את הרשת החברתית מביטויי שטנה ואלימות.
צוקרברג מקווה ששינוי השם, אולי, יסייע להרחיק את החברה מהשערוריות הללו. שאם במקום לדבר על פייסבוק ידברו על "הכנס-כאן-שם-שיווקי-ודבילי", לחברה יהיה קל יותר לדחוף שירותים ומוצרים חדשים, כמו מטבע הקריפטו שלה, ששוב נתקל בקשיים מצד מחוקקים, או הקללה העתידית שהיא מבשלת עכשיו בדמות ה-Metaverse שלה. זה לא פייסבוק, יוכל השם החדש להכריז, זה משהו אחר לגמרי.
פייסבוק יכולה לשנות את השם שלה כמה פעמים שהיא רוצה, אבל היא עדיין תהיה אותה חברה, עם אותה תרבות ארגונית כושלת, עם אותו תעדוף של רווחים על פני כל דבר אחר - ועם אותו מנכ"ל בעל שליטה מוחלטת שלא לומד מטעויות, או אולי לא מעוניין ללמוד מהן.
אם יהיה לשינוי השם אפקט כלשהו, הוא יתבטא בכך שלפחות בטווח המיידי הוא יסיט את הדיון סביב פייסבוק מהבעיות של החברה לסוגיית שינוי השם עצמו. ייתן לה מנוחה קלה מכל מה שהיא צריכה להתמודד אותו בשנים האחרונות. במקום שנדבר על כל הבעיות שצריך לפתור, נדבר על כמה השם החדש גאוני או ביזיוני, ואיך הוא ישפיע או לא ישפיע על המיצוב של החברה. זה אחד היעדים המיידיים שמבקשת החברה להשיג בשינוי השם.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק 5.5.21
פייסבוק 5.5.21
(צילום: שאטרסטוק)
אז כדי שזה לא יקרה, כדי לא לשחק את המשחק של החברה, ננצל את ההזדמנות זו על מנת להזכיר כמה מה"קללות" הגדולות ביותר שפייסבוק הביאה על ראשינו. דיברנו כבר על התחקירים העדכניים של הוול-סטריט ג'ורנל, אז הנה כמה קלאסיקות מהעבר הקצת פחות קרוב (אך עדיין לא כל כך רחוק):
ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, שהתאפשרה הודות לרשלנות מצד פייסבוק, שגם ניסתה מאוחר יותר להסתיר מידע בנושא שעלה בחקירות פנימיות.
פרשת קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה חברת ייעוץ שעבדה עם דונלד טראמפ שמה את ידיה על מידע אישי של 87 מיליון משתמשי פייסבוק וניצלה אותו לפילוח פסיכולוגי וטרגוט של מצביעים.
ניסיון ההפיכה בקפיטול ב-6 בינואר, שהיה תולדה של סערת הפייק ניוז סביב אמינות הבחירות לנשיאות והתאפשר בין השאר הודות להתארגנות של גורמים קיצונים ברשת החברתית.
הפצת שקרים גסים ומסוכנים על הקורונה והחיסונים שנמשכת גם בימים אלו, ושייתכן שהביאה בעקיפין למקרי מוות רבים כתוצאה מהמחלה.
יצירת אקוסיסטם שמקדם פילוג והקצנה של משתמשים, תוצאה של אלגוריתם שמתעדף פוסטים שמייצרים אינטראקציה גבוהה (ושנוטים להיות קיצוניים ומפלגים), והבחירה המודעת של פייסבוק שלא לנקוט באמצעים שיכולים לצמצם את התפוצה שלהם.
נתינת יד חופשית, במשך שנים, לטראמפ להפיץ גזענות, הסתה, שנאת נשים ומיעוטים, שנאת עיתונאים, עידוד לאלימות ועוד, באופן שחירב לחלוטין את השיח הפוליטי בארה"ב והעמיק את הפילוג במדינה.
יחס מזלזל למשתמשים, שכולל חסימות וצנזורים שרירותיים, מבלי להסביר להם על מה ולמה הם נענשים ומודרים מפלטפורמת התקשורת העיקרית שלהם.
עמידה מנגד בשעה שהרשת החברתית הופכת לחלק אקטיבי בהסתה קטלנית שהובילה בסופו של דבר לג'נוסייד בבני הרוהינגה במיאנמר.
הפיכת המשתמשים לסחורה, ויצירת מערכת הריגול המסועפת והיעילה ביותר שנבנתה אי-פעם בהיסטוריה של העולם, שמסוגלת לנטר בדיוק מפחיד פעילות גולשים ברשת ומחוצה לה - גם כאלו שמעולם לא עשו שימוש באחד השירותים של החברה.
אלו לא כל הנזקים שפייסבוק גרמה להם בשנים האחרונות, רק טעימה מובחרת מהם. שלא לדבר על אלו שעדיין לא נחשפנו אליהם. זו הפייסבוק האמיתית, זו החברה ואלו נזקיה. ושום שינוי שם לא יוכל להשכיח את זה.