סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין אילון מאסק  מארק צוקרברג
מאסק (מימין) וצוקרברג. קרב על מיליארדי דולרים (צילום: EPA AFP)

האם השנאה לצוקרברג תנצח את האיבה למאסק?

לפני שהם עולים לזירת האיגרוף, המלחמה של צוקרברג ומאסק בזירה הטכנולוגית עולה שלב. מטא השיקה היום את ת’רדס, פלטפורמת מיקרו-בלוגינג שתתחרה בטוויטר המדשדשת מאז כניסתו של מאסק

זה התחיל כבדיחה: הבעלים (וספק המנכ"ל בפועל) של טוויטר, אילון מאסק, טען בפלטפורמה שהוא "מוכן לקרב כלוב" עם מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג. צוקרברג, חובב ג'יו־ג'יטסו זוכה מדליות, השיב באינסטגרם "שלח לי מיקום", ונציגי מטא הבהירו לכלי התקשורת שהוא רציני לחלוטין. מאסק, נחוש להראות שגם הוא רציני להחריד, דיווח מאז על כמה מפגשי אימונים עם מומחי אמנויות לחימה ולוחמי MMA. הצפי לקרב בין שני מיליארדרי הטכנולוגיה הוא סיבה לחגיגה בעבור הגולשים ברשת, שם אף אחד מהם לא זוכה לאהדה גורפת, בלשון המעטה. זה קרב שברור שלא משנה מי יפסיד בו, האינטרנט ינצח.
תאריך לקרב הפיזי של מאסק וצוקרברג טרם נקבע, אבל היום יצא לדרכו קרב מסוג אחר: קרב על הכנסות בגובה של מיליארדי דולרים ואולי אפילו העתיד של טוויטר.
היום השיקה מטא את שיבוט הטוויטר שלה, פלטפורמת המיקרו בלוגינג Threads (וגם כלכליסט כבר שם), בניסיון לטלטל עוד יותר את הקרקע הרעועה גם ככה שעליה ניצבת הפלטפורמה בחודשים האחרונים. זאת, בתקווה ליצור חלופה משמעותית לטוויטר שתמשוך משתמשים ואיתם גם כספי פרסום, ואולי תנחית מכה משמעותית על מאמצי השיקום שמובילה המנכ"לית החדשה לינדה יאקרינו. הגורם שיכריע את הקרב בין השניים הוא את מי הגולשים מתעבים יותר — צוקרברג או מאסק?

טוויטר במשבר עמוק בזמן שמטא מתאוששת

מטא מבצעת את ההשקה בתקופה אידיאלית מבחינתה: בשעה שטוויטר במשבר, היא נמצאת בתקופת התאוששות, לפחות בעיני המשקיעים.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית Threads, המופעלת על ידי Meta Platforms Inc בסמארטפון,
אפליקציית Threads, המופעלת על ידי Meta Platforms Inc בסמארטפון,
אפליקציית Threads. שיבוט הטוויטר של מטא
(צילום: Paul Hanna/Bloomberg)
2022 היתה שנה איומה למטא. כל מדד מניות הטכנולוגיות צלל אשתקד ב־33%, אבל מטא הצליחה לבלוט במיוחד כשמנייתה איבדה 64% מערכה. למרות זאת, היא הצליחה להתאושש: בחצי השנה האחרונה זינקה המניה ב־129.2%, כאשר בחודש האחרון טיפסה ב־5.4%. כיום היא ניצבת כחברה השמינית בגדולה מבחינת שווי שוק, מקום אחד מתחת לטסלה של מאסק, שהמניה שלה עלתה ב־153.6% במהלך החצי שנה האחרונה. ת'רדס תהיה זמינה רשמית החל מהיום, אף שהיתה זמינה להזמנה מוקדמת בחנות האפליקציות של אפל. עמוד האפליקציה שלה מאפשר ללמוד כמה דברים על אופן פעילותה והתוכנית האסטרטגית שמאחוריה. לפי צילומי המסך הזמינים, ת'רדס נראית ומתנהגת בצורה דומה מאוד לטוויטר, עם ממשק משתמש מוכר, ופעילות שמבוססת על פוסטים קצרים, תגובות משורשרות, וככל הנראה טיימליין כרונולוגי.
הקלף הסודי שלה הוא אינסטגרם. ת'רדס מוגדרת כ"אפליקציית שיחה מבוססת טקסט של אינסטגרם", אך ככל הנראה תפעל כאפליקציה עצמאית שרק רוכבת על הפופולריות של אינסטגרם בקרב צעירים ועל התדמית היותר מושכת שלה ביחס לפייסבוק. המטרה היא לנסות ליצור במהירות בסיס משתמשים גדול ולא להתחיל מאפס. ההסתמכות על אינסטגרם תאפשר למשתמשי הפלטפורמה לעשות שימוש בת'רדס עם אותו שם משתמש של אינסטגרם, לעקוב בקלות אחרי חשבונות האינסטגרם שהם כבר עוקבים אחריהם ולחבר שיחות בין שתי הפלטפורמות.
ההשקה שלה במועד זה אינה מקרית. צוקרברג מקווה למנף את הטלטלות של טוויטר, ואת חוסר שביעות הרצון של המשתמשים, על מנת לשכנע אותם להעביר את פעילותם לפלטפורמה החדשה. רק בימים האחרונים הכניס מאסק את טוויטר לסערה חדשה, אחרי שבסוף השבוע הגביל, בלי הודעה מראש, הכנה מתאימה או הסבר משכנע, את מספר הציוצים שמשתמש שאינו מנוי על שירות בלו יכול לצפות בו ל־600 ביום (ובהמשך, בתגובה לזעקה הציבורית, העלה את המגבלה לאלף ביום).


מהלך זה הצטרף לשורה של שינויים חדים בפעילות טוויטר שעוררו את זעם המשתמשים, כמו למשל: הפיכת הווי הכחול — שפעם סימן חשבון מאומת — לשירות בתשלום (מה שיצר פתח לזייפנים והקל על הפצת פייק ניוז) או פגיעה במערך ניטור התוכן של טוויטר, הן כתוצאה מריפוף מדיניות מכוון והן בעקבות קיצוץ הצוותים שעוסקים בנושא (מה שהוביל לזינוק בתוכן השטנה בפלטפורמה). "אם היה בעלים של חברה בשווי־מיליארדי דולר בעל יצר הרס־עצמי שסולד מלקוחות שהם רכיב יסוד בהצלחה החברה יותר מאשר מאסק, אני לא מודע לו", אמר לניו יורק טיימס לו פסקליס, מייסד ומנכ"ל חברת הייעוץ לפרסום בדיגיטל AJL Advisory.
כתוצאה מכך, פלטפורמות חלופיות, כמו מסטדון או בלוסקיי, ראו עניין גובר מצד משתמשי טוויטר, אך התקשו למנף אותו על מנת להעמיד אלטרנטיבה משמעותית. זאת, בין השאר, בגלל סוגיות נקודתיות כמו האופי הביזורי והלא ידידותי למשתמש מהשורה של מסטדון או בעיות רחבות יותר כמו הקושי להגר לפלטפורמה חדשה, שם יש לבנות מהיסוד את כל הקשרים החברתיים.

368 מיליון משתמשים פעילים לעומת 2 מיליארד

לטוויטר, נכון לסוף 2022, היו 368 מיליון משתמשים פעילים. אינסטגרם חצתה את קו ה־2 מיליארד ב־2021. משתמש טוויטר שרוצה להעתיק את הפעילות לת'רדס לא יצטרך כנראה להתחיל מאפס. רוב הסיכויים שכבר יש לו חשבון אינסטגרם מתאים, ושכל הרשת החברתית שלו כבר נמצאת שם, אולי אפילו פעילה מאוד. במקום להיכנס לשירות חדש ולהתחיל מאפס, במקרים רבים הוא יכול להעתיק את הפעילות כמעט באין מפריע. למעשה, יכול להיות שהוא יגלה שהרשת החברתית שלו בת'רדס רחבה הרבה יותר, וימצא שם משתמשים רבים שמעולם לא טרחו להיכנס לטוויטר אך בגלל החיבור לאינסטגרם כבר נמצאים שם.
מטא גם מכירה את המשתמשים הפוטנציאליים היטב, ותוכל לספק להם המלצות מעקב או פיד בהתאמה אישית מיד עם הכניסה הראשונה. יחד עם יכולות תשתית מחשוב חזק ומערך פרסום משומן, כל זה עתיד להפוך את ת'רדס לחלופה חזקה לטוויטר. אולם, לא בטוח שזה יספיק על מנת לייצר הגירה משמעותית וארוכת טווח של משתמשים (בניגוד לעניין ראשוני שמתמצה בכניסה או שתיים וזהו). ניסיונות עבר של מטא בחיקוי שירותים יריבים ידעו הצלחות וכישלונות. הניסיון הבוטה ביותר היה ב־2012 כשהשיקו את Poke. מדובר היה במאמץ של צוקרברג לחסל את סנאפצ'ט (שיצא לפועל כשזו סירבה להצעת רכישה). הוא מעולם לא התרומם, ונסגר בקול דממה דקה שנתיים מאוחר יותר. מנגד, מטא זכתה להצלחה נאה בהעתקת פיצ'רים של פלטפורמות יריבות, כמו הסטורי של סנאפצ'ט או הסרטונים הקצרים של טיקטוק, ושילובם במוצרים קיימים.

ת’רדס: תשתית משתמשי אינסטרגם ומאוכזבי טוויטר

בת'רדס מנסה מטא למצוא נתיב בין שני הקצוות: אפליקציה מבודלת, אך כזו שמתבססת על התשתית הקיימת של פלטפורמה חזקה יותר, וניסיון למשוך את משתמשי טוויטר המאוכזבים. זו התחלה יפה, אבל זה לא בהכרח יספיק. למרות הביקורת והאיבה למאסק, למרות כל השינויים שפגעו בחוויית השימוש, המשתמשים הקיימים עדיין פעילים בטוויטר, ובצורה רחבה מאוד. ככל שהיתה ירידה בהיקף השימוש (מאז שמאסק רכש את טוויטר היא הפכה לחברה פרטית והיא לא מדווחת על נתונים), היא עדיין לא היתה גדולה מספיק על מנת להפוך את טוויטר לעיר רפאים, רחוק מכך.
לחובתה של ת'רדס עומדת גם העובדה שגולשים, ומשתמשי טוויטר בפרט, לא בדיוק מחבבים את צוקרברג והאימפריה שבנה. טרום עידן מאסק, טוויטר הצליחה למצב את עצמה כחלופה החצופה, ליברלית ומוכוונת משתמשים למטא הגדולה, התמנונית, הרעבה למידע והמוכוונת הכנסות. תחת מאסק אמנם השתנה הסנטימנט כלפי טוויטר, אבל זה לא היה על חשבון הסלידה ממטא.
כדי להניע משתמשים לת'רדס, מטא צריכה לא רק ליצור פלטפורמה מוצלחת, היא גם צריכה לשכנע משתמשי טוויטר שהחוויה שם תהיה טובה הרבה יותר, שהם לא יהיו נתונים לגחמות שרירותיות של מיליארדר שרק חושב על השורה התחתונה שלו, שהפלטפורמה הזו תהיה, כפי שאמר בכיר במטא לפי הדיווח של הניו יורק טיימס, "מנוהלת בשפיות". בקצרה, היא צריכה לשכנע אותם שלמרות האיבה שלהם כלפי צוקרברג, הוא עדיין מסוגל לתת להם בית טוב יותר ממאסק.