סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ג'נסן הואנג מייסד ו מנכ"ל אנבידיה 30.5.23
ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה, השבוע (צילום: EPA/RITCHIE B. TONGO)

מהילדות במוסד לעבריינים ועד להון של 34 מיליארד דולר: הכירו את האיש שמאחורי אנבידיה

ג'נסן הואנג נולד בטייוואן ונשלח לקרוביו בארה"ב בגיל 10. באוניברסיטת אורגון נפתחו לו העיניים למחשבים, ואת הרעיון להקים את אנבידיה הגה במסעדה עם חבריו. מאז החברה הונפקה, והשבוע הפכה ליצרנית השבבים הראשונה שהגיעה לשווי של טריליון דולר. מתי קעקע את לוגו החברה, והאם הוא מתכנן לפרוש בקרוב? כל מה שרציתם לדעת על איש השעה

תשומת הלב הבלתי פוסקת, לטוב ולרע, סביב ההתפתחויות בטכנולוגיית בינה מלאכותית הפכה את ג'נסן הואנג, מנכ"ל יצרנית השבבים אנבידיה, לדמות מוכרת גם מחוץ למעגלי חובבי הטכנולוגיה.
אנבידיה הפכה השבוע ליצרנית השבבים הראשונה שטיפסה לשווי של טריליון דולר, ובהתאם הונו של הואנג זינק בשבוע שעבר בקרוב ל-7 מיליארד דולר, כך לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, ומוערך ב-34 מיליארד דולר, המדרגים אותו במקום ה-38 במדד – מקום אחד מעל ג'ק מא. הואנג מחזיק ב-86.9 מיליון מניות של אנבידיה, המייצגות 3.5% מהחברה. לפי רויטרס, הואנג הוא המנכ"ל האמריקאי השני, אחרי ג'ף בזוס, שעומד בראש החברה שהקים כשהיא מגיעה לרף הזה של טריליון דולר. לכבוד ההישג - כמה פרטים על איש השעה.
הואנג (60) נולד בטייוואן. לפי בלומברג, הוא העביר את מרבית ילדותו בטייוואן ובתאילנד. בגיל 10, לנוכח אי היציבות החברתית ששררה באותה תקופה במדינה, הואנג ואחיו נשלחו לקרובי משפחה בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
אנבידיה NVIDIA
אנבידיה NVIDIA
שבבים של אנבידיה. את הרעיון לחברה הגה הואנג עם חבריו במסעדה
(צילום: רויטרס)
בריאיון מ-2002 למגזין "וויירד" סיפר הואנג שהדודים שלו, שבעצמם היו מהגרים חדשים בארה"ב, בטעות רשמו אותו ואת אחיו למוסד לעבריינים צעירים בקנטאקי. "הילדים שם היו ממש קשוחים", סיפר בריאיון נוסף. "לכולם היו אולרים, והם נקלעו לריבים. זה לא היה נעים, ילדים נפגעים". עם זאת, לדבריו, הוא נהנה מהתקופה שבילה שם. כאות הוקרה, ב-2019 תרם ביחד עם אשתו לורי 2 מיליון דולר לבניית מגורים לבנות וכיתות חדשות במוסד.
בהמשך הואנג ואחיו התאחדו עם הוריו באורגון. בתקופת התיכון הוא זכה באליפות הנוער בפינג פונג, ולדבריו היה נער מופנם. "הייתי תלמיד טוב ותמיד הייתי ממוקד ונחוש, אבל הייתי מופנם ומאוד ביישן", אמר ל"ניו יורק טיימס". "החוויה היחידה שעזרה לי להיפתח הייתה עבודתי כמלצר, אף שנחרדתי מהמחשבה שאצטרך לדבר עם אנשים".
הוא למד באוניברסיטת אורגון סטייט, וזו תקופה נוספת שהוא זוכר בחיבה. "אהבתי מחשבים כשהייתי קטן, אבל באוניברסיטת אורגון נפתחו לי העיניים לקסם שמאחוריהם", אמר לאתר האוניברסיטה. הוא סיים את הלימודים ב-1984 - השנה בה הושקו גם מחשבי מאק הראשונים. יש לו תואר שני בהנדסת חשמל מאוניברסיטת סטנפורד. הוא תרם 30 מיליון דולר לסטנפורד להקמת מרכז הנדסה, וכן 5 מיליון דולר לחקר סרטן.
את אשתו לורי מילס הכיר כשהייתה שותפתו למעבדה בשנה הראשונה שלו בקולג'. חמש שנים לאחר מכן הם התחתנו ויש להם שני ילדים.
לאחר סיום התואר הראשון הוא עבד בחברות השבבים LSI Logic ו-AMD במגוון תפקידים. את אנבידיה הוא הקים ב-1993. לפי "הוול סטריט ג'ורנל", החברה הוקמה במסעדה של רשת דני'ס, שבה נפגש עם שני חבריו: כריס מאלצ'אוסקי וקרטיס פריים. הם באו לעבוד, "ותהינו אם הקמת חברת גרפיקה תהיה רעיון טוב", סיפר ב-2010 למגזין של הפקולטה להנדסה באוניברסיטת סטנפורד. "ערכנו סיעור מוחות ופנטזנו על איזו מין חברה זו תהיה ועל כל הטוב שנעשה בעולם. זה היה כיף".
אנבידיה הונפקה ב-1999, וכשמחיר המניה שלה עלה ל-100 דולר הוא קעקע את לוגו החברה על הזרוע שלו.
2 צפייה בגלריה
ג'נסן הואנג מייסד ו מנכ"ל אנבידיה קעקוע
ג'נסן הואנג מייסד ו מנכ"ל אנבידיה קעקוע
הואנג והקעקוע
(צילום: רויטרס)
הואנג הוא כאמור בן 60, גיל שבו יזמי טכנולוגיה ידועים כמו ביל גייטס וג'ף בזוס כבר היו עמוק בפנסיה שלהם - אך לא נראה שהוא מתכוון להאט בקרוב. "הדבר הכי כיפי עבורי הוא לבנות חברה של אחת לדור ביחד עם כל החברים שלי", אמר ב-2021 לאתר אינסיידר. "איני יכול להעלות אל הדעת לעשות שום דבר אחר".