סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דו"ח טכנולוגי
והרי התחזית: הרשת החברתית של טראמפ תיכשל - ובגדול

אם שנתיים אחרי השקתה הרשת החברתית של נשיא ארה"ב לשעבר תהיה רלוונטית למישהו מעבר לקבוצה מצומצמת של נאמנים, ואם תהווה משקל נגד כלשהו לפייסבוק או לטוויטר - וזאת בהנחה שבכלל תקום על הרגליים - אנחנו מתחייבים לאכול כובע MAGA אדום

אני אעשה עכשיו משהו שפרשנים לרוב נזהרים ממנו, משהו מהסוג שיכול לחזור ולנשוך אותם חודשים או שנים מאוחר יותר: אני אתן תחזית ברורה ונטולת משמעויות לגבי אירוע עתידי. ואם אני טועה, נו, אז אכלתי אותה בגדול. והנה התחזית: הרשת החברתית שדונלד טראמפ מתעד להשיק בקרוב תיכשל. ובגדול.
בפעם הקודמת שדו"ח טכנולוגי סיפק תחזית דומה היה זה עם גוגל+; יוסי גורביץ הבטיח אז לטרוף כובע אם בתוך שנתיים היא עדיין תהיה מוצר חברתי פעיל (מצבם של גורביץ וכובעו, בימים אלו, טוב בהרבה מזה של גוגל+, תודה ששאלתם). אצעד, אם כן, באותה הדרך ואספק הימור דומה: אם שנתיים אחרי השקתה, הרשת החברתית של טראמפ תהיה רלוונטית למישהו מעבר לקבוצה מצומצמת של נאמנים, אם היה תהיה משקל נגד כלשהו לפייסבוק או לטוויטר, וזאת בהנחה שבכלל תקום על הרגליים או תשרוד, אוכל כובע MAGA אדום.
טראמפ, אחד הגרועים שבנשיאי ארה"ב, הכריז אתמול על הקמת רשת חברתית חדשה, עם השם המאוד סקסי TRUTH Social, שתהיה משקל נגד לפייסבוק וטוויטר. הרשת החברתית תופעל על ידי אחת מחברות הקש שלו, Trump Media & Technology Group, שצפויה להכנס לנאסד"ק באמצעות מיזוג ספאק לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, 875 מיליון מתוכם בדמות "ערך תאגידי ראשוני", ו-825 מיליון על חשבון "הכנסות נוספות פוטנציאליות" (ויהיה מעניין לגלות לפי מה נקבעו מספרים אלו כאשר מדובר בחברה שאך קמה ושאין לה מוצר אחד פעיל). העסקה תכלול השקעה של 293 מיליון דולר בחברה החדשה מצד הספאק שאיתו היא מתמזגת.
"המשימה של קבוצת המדיה והטכנולוגיה טראמפ (TMTG) היא ליצור יריבה לקונסורציות המדיה הליברלית ולהלחם בחברות ה'ביג טק' מעמק הסיליקון, שהשתמשו בכווחות החד-צדדיים שלהן כדי להשתיק קולות מתנגדים באמריקה", נכתב בהודעה לעיתונות.
לגבי הרשת החברתית עצמה, לפני ההודעה היא זמינה עכשיו להזמנה מוקדמת באפסטור, ותפתח בטא למוזמנים בנובמבר. השקה ארצית צפויה ברבעון הראשון של 2022. "יצרתי את TRUTH Social ואת TMTG כדי לעמוד נגד העריצות של ענקיות הטכנולוגיה", מצוטט טראמפ בהודעה לעיתונות (על סמך רהיטות הדברים, ספק אם אמר או כתב אותם בעצמו). "אנחנו חיים בעולם שבו לטאליבן יש נוכחות ענקית בטוויטר, ובכל זאת הנשיא האמריקאי האהוב עליכם מושתק. זה לא מקובל. אני נרגש להתחיל לשתף בקרוב את המחשבות שלי ב-TRUTH Social ולהלחם נגד ענקיות הטכנולוגיה".
לרשת החברתית הזו יהיה קלף חזק אחד – נוכחותו של טראמפ, אחד המשפיענים הבולטים במדיה החברתית בשנים האחרונות. זה בוודאי מספיק כדי למשוך כמה אנשים. אז למה אני בטוח כל כך שטרות' (שם גרוע, כבר אמרתי?) הולכת להיכשל? יש שני סוגי הסברים: טכני ומהותי.
בצד הטכני, זה קשה להקים רשת חברתית מודרנית. מדובר במהלך שדורש השקעה לא מבוטלת בפיתוח, עיצוב, תכנות, תשתיות, שיווק ופרסום. יש הרבה אלמנטים שצריך לפתח וליצור על מנת להקים מתחרה ראויה לפייסבוק או טוויטר, הרבה יכולות שדרושות על מנת שזו תהיה רשת שאנשים ירצו להשתמש בה. אפילו גוגל, כשהשיקה את גוגל+, עשתה זאת כשהרשת החברתית לא אפויה עד הסוף. וזה היה לפני עשור, כשהתחום היה מורכב הרבה פחות.
זה לא שבלתי-אפשרי לעשות את זה, אבל זה דורש השקעה ניכרת, תכנון חכם ומחושב, לא מעט כסף והרבה כוח אדם מוכשר ויקר. לגבי האחרון, כל ארגון שבראשו עומד טראמפ יתקשה בגיוס מהנדסים ומתכנתים בעמק הסיליקון ומענקיות הטכנולוגיה, שמעסיקות את הטובים בתחומם, בין השאר בגלל ציפיות שכר גבוהות ויותר מכך בגלל התנגדות אידיאולוגית שתהיה לרבים מהם לעבוד עבורו. הוא יישאר, כנראה, בעיקר עם עובדים מהדרג השני ומטה. לא בדיוק יחידת העילית שצריך כדי להוריד את פייסבוק וטוויטר.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ  על רקע לוגואים של טוויטר ו פייסבוק
דונלד טראמפ  על רקע לוגואים של טוויטר ו פייסבוק
דונלד טראמפ
(צילום: גטי אימג', איי פי, רויטרס)
נושא הכסף גם חשוב. 293 מיליון דולר זה סכום לא מבוטל, אבל לא בטוח שזה מספיק על מנת לבנות ולהקים רשת חברתית גדולה, ואז גם לתפעל אותה לאורך זמן, במיוחד בתקופת הבנייה והצמיחה הראשונית שבה אין כמעט הכנסות או שההפסדים גדולים מאוד (וכאן, יש גם את השאלה של כמה מפרסמים גדולים ירצו להופיע ברשת החברתית של טראמפ). מדובר, בוודאות גדולה, בסכום שלא יספיק לזמן רב, ויהיה צורך בהשקעה נוספת על מנת להמשיך ולתפעל את הרשת החברתית.

בעיה בניהול

הנקודה החשובה ביותר בצד הטכני היא זו של הניהול. רשת חברתית גדולה צריכה להיות מנוהלת טוב. היא צריכה לפעול, ובכן, כמו חברה מסודרת. עם הנהלה אחראית, אסטרטגיה מובנת, נהלי ותרבות עבודה, כל מה שהופך ארגון לארגון מנוהל היטב. אם יש דבר אחד שטראמפ לא יודע לעשות, זה לנהל. טראמפ, ראינו את זה כשכיהן כנשיא, הוא מנהל גרוע. הוא בוחר עובדים גרועים, הוא קפריזי, אין לא יכולת תכנון לטווח ארוך, אין לו חשיבה אסטרטגית, אין לו אפשרות להעמיק בדברים, הוא לא יודע לפתור בעיות ארגוניות ומגיב לדברים בצורה אמוציונלית, מקבל החלטות לא על סמך עובדות אלא על בסיס משתנים כמו רגשות או תפיסתו לגבי מי שמעדכן אותו על הבעיה או מציג לו את הפתרון.
זה לא עבד כשניסה לנהל את ארה"ב, זה לא יעבוד אם ינסה לנהל חברת טכנולוגיה פרטית. אי אפשר להוריד את פייסבוק עם חבורה של שלומיאלים שלא יודעים מה הם עושים ומחלקים הוראות למפתחים סוג ב'. נקודת המוצא היחידה בנושא זה היא שטראמפ יהיה מעורב על תקן יו"ר, לא מנכ"ל, כך ששדרת ניהול חזקה יכולה להגביל את הנזק שלו ולנהל חברה טובה. אבל טראמפ לא בדיוק אוהב להקיף את עצמו באנשים חזקים שיכולים לעמוד כנגדו. בצד הטכני של הטיעון, יש לטרות' את כל הסיבות להכשל.
2 צפייה בגלריה
מהומות וושינגטון תומכי טראמפ ליד גבעת הקפיטול מפגינים עימותים  קונגרס
מהומות וושינגטון תומכי טראמפ ליד גבעת הקפיטול מפגינים עימותים  קונגרס
תומכי טראמפ ליד גבעת הקפיטול, במהלך המהומות בינואר
(צילום: אי פי איי)
בצד המהותי, יש את השאלה עד כמה הרשת החברתית תקרוץ לנתח אוכלוסייה משמעותי. היו כבר רשתות חברתיות שפנו לקהל גולשים שמזוהה עם תומכי טראמפ, אף אחת מהן לא זכתה להצלחה משמעותית מעבר לתקופות התעניינות קצרה, ורבות ספגו מכה הרסנית אחרי ה-6 בינואר, כשהתברר התפקיד שהיה להן בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל. רשתות אלו, ששמו בליבת פעילותן את חופש הביטוי והיעדר הצנזורה, הפכו פעמים רבות לזירה שארחה באופן כמעט בלעדי הסתה, גזענות, שנאה ואלימות, באופן שהרחיק הרבה משתמשים מהשורה.
אותו דבר עתיד לקרות עם טרות'. מלכתחילה, נקודת הפתיחה שלה מוגבלת. היא לא רשת חברתית שמנסה לפנות לכולם כמו אלו שהיא שואפת להתחרות בהן. קהל היעד שלה מצומצם הרבה יותר: תומכי טראמפ שמאסו במדיה החברתית הקיימת. יש לא מעטים כאלו, אבל הם בוודאי לא הרוב של הגולשים. וגם אלו שיגיעו לשם, אם ההתנהלות תהיה דומה לזו של רשתות חברתיות אחרות מסוגה, יגלו מהר מאוד שאין ממש מה לעשות שם חוץ מליצור ולספוג שנאה, ויזנחו אותה או יצמצמו משמעותית את השימוש בה.
ואז יש גם את הקשיים שטרות' תיתקל בהם במקרה של שערורייה. למשל, אם יתברר שאיזה מחבל פרסם בה את המניפסטו שלו לפני שיצא לבצע פיגוע ירי המוני בבית ספר או במרכז קניות בארה"ב. זה ירחיק מיידית משתמשים רבים, ואולי גם יגרור תגובת נגד מפלטפורמות מארחות שישתמשו באירוע כעילה על מנת לנדות את הרשת החברתית מהן.
לטרות' יש כמה נקודות שעומדות לזכותה. ראשית, המיאוס הגדול של מרבית הציבור מפייסבוק וענקיות הטכנולוגיה האחרות. שנית, הנוכחות של טראמפ שיכולה לשמש כעוגן משיכה למשתמשים רבים שירצו לדעת מה הוא אומר (אבל אפשר גם לסמוך על התקשורת שתדאג כבר לתווך את המידע הזה ולהעצים אותו). אלו לא נקודות זניחות, אבל לא בטוח שזה יספיק. אנשים אולי לא אוהבים את פייסבוק, אבל מספיק נוח להם בה, והרשת של טראמפ לא תהיה החלופה שתשאב אותם משם. ועדת המעריצים מזילי הריר של טראמפ היא לא קהל גדול מספיק על מנת להרים רשת חברתית משמעותית.
סביר להניח שאחרי עניין ראשוני, טרות' תתנקז מהר לביב שופכין של רוע, גזענות, מיזוגניה ואלימות שירחיק ממנה את מרבית הגולשים וישאיר מיעוט קטן וקיצוני שצועק בעיקר לעצמו. הסגירה תבוא זמן לא רב אחר כך.
חושבים שאני טועה בגדול? כובעים לטעימה אפשר לשלוח כבר עכשיו ל:
עומר כביר
כלכליסט
מוזס 1
ראשון לציון