סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הצמצומים בגוגל: החברה הקפיאה את הקמת המטה הענק שלה בסן חוזה

זה היה אמור להיות מתחם בגודל של יותר מ-320 דונם בעיר השלישית בגודלה בקליפורניה, אבל התגברות החשש ממיתון אילצה את ענקית הטכנולוגיה לעצור את העבודות; מה הסיכוי שהן יחודשו בעתיד?

גוגל הקפיאה את תוכניתה להקים מטה חדש בסן חוזה, זאת במסגרת הצמצומים בחברה, כך לפי דיווח באתר CNBC.
הפרויקט, שזכה לאישור ביוני 2021, היה אמור לכלול מטה חדש שישתרע על שטח של יותר מ-320 דונם, עם כמעט 680 אלף מ"ר של חלל משרדים בעיר השלישית המאוכלסת ביותר בקליפורניה. העלות המשוערת של ההקמה עמדה על 19 מיליארד דולר. אולם התנאים הכלכליים השתנו: שיעורי הריבית עלו והתגבר החשש ממיתון. אלו הובילו מפרסמים לקצץ בהוצאות ובעקבות זאת נפגעה הצמיחה של גוגל, עד כדי כך שלראשונה בהיסטוריה של החברה יושמו קיצוצים בהוצאות.
בעקבות זאת הפרויקט שבנייתו הייתה אמורה להתחיל לקראת סוף השנה הוקפא, ומה שאמור היה להיות מגה-קמפוס בשם "דאון טאון ווסט", עם מאות יחידות דיור ופארקים ציבוריים, נותר כעת אתר נטוש.
בשלב זה עוד לא ברור אם בגוגל יפשירו בעתיד את הפרויקט. בפברואר הקבלן הראשי של הפרויקט, חברת LendLease, פיטר 67 עובדים. בחודש שעבר הורידה גוגל מהאתר שלה עדכונים על הפרויקט, כך לפי אנשים המעורים בנושא. מ-LendLease נמסר בתגובה כי הם נותרו "מחויבים ליצירת קהילות משגשגות באזור המפרץ (בקליפורניה), כולל הפרויקט של גוגל" וכי עדיין יש "צוות משמעותי שנועד לסייע בהקמת הקהילות הללו".
הקפאת הפרויקט מגיעה בשעה שאלפבית, החברה-האם של גוגל, מבצעת את הקיצוצים הנרחבים ביותר שלה זה כמעט שני עשורים. בינואר הודיעה החברה על קיצוץ 12 אלף משרות, המייצגות 6% מכלל כוח האדם.
"אנחנו עובדים לוודא שהשקעות הנדל"ן שלנו תואמות לצרכים העתידיים של מודל עבודה היברידי, לעסקים שלנו ולמחויבויות שלנו", נמסר מטעם גוגל. "אנחנו בודקים מחדש מה יהיה המהלך הטוב ביותר לגבי הפרויקט, אך אנחנו עדיין מחויבים לסן חוזה בטווח הארוך ומאמינים בחשיבותו".
הפרויקט הוא פרי תכנונים שנמשכו כמה שנים, וגוגל אף השקיעה משאבים משמעותיים כדי לזכות באישור הרשויות המקומיות. עם זאת ההתנגדות הציבורית הייתה עזה כל כך, שב-2019 פעילים קשרו את עצמם בתוך עיריית סן חוזה במחאה על ההחלטה למכור אדמות ציבוריות לגוגל. כדי לזכות באישור, בגוגל התחייבו לייעד יותר מחצי מהשטח לשימוש ציבורי והציעו חבילת הטבות לקהילה בגובה 200 מיליון דולר. בגוגל התחייבו גם לבנות 15 אלף יחידות דיור בעמק הסיליקון, כש-25% יוגדרו דיור בר השגה. יתרה מכך, הקמפוס היה אמור לייצר כ-20 אלף משרות חדשות בעיר.
לפי הדיווח, עבודות ההריסה בוצעו והמקום מגודר אך כעת נותר שומם. בגוגל אמרו מראש כי בניית הקמפוס תיארך 30-10 שנה כך שהם עדיין עומדים בלוח הזמנים אם יחליטו לחדש את העבודות. בינתיים סן חוזה נותרה ללא עוגן במרכז העיר, ועשרות ספקים שהיו אמורים לעבוד על הפרויקט עברו להתמקד בעבודות אחרות.