סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כנס לוגיסטיטק רועי אדלר מייסד משותף ומנכ"ל Santa
רועי אדלר, מייסד משותף ומנכ"ל Santa. "זו האחריות שלנו לבחון סוגיות מבניות ולפעול במהירות ובהחלטיות" (צילום: יריב כץ)

אחרי שנתיים בלבד: הסטארט-אפ סנטה מפטר את רוב עובדיו ומתכנן להחזיר את הכסף למשקיעים

בפוסט בלינקדאין כתב המנכ"ל רועי אדלר: "נפחית את קצב שריפת המזומנים לכמעט אפס וננצל את החודשים הקרובים לחשיבה מחודשת על הכיוון שלנו. לצערנו זה מגיע עם מחיר כבד של הפחתה דרמטית בצוות העובדים"

חברת הסטארט-אפ סנטה (Santa) מפטרת את מרבית עובדיה ושוקלת להחזיר את הכסף שגייסה לקרנות.
החברה הוקמה לפני שנתיים על ידי המנכ"ל רועי אדלר, יוצא WeWork, ושי וינינגר, מייסד ומנכ"ל משותף בחברת האינשורטק למונייד, במטרה לשפר את חוויית הרכישות אונליין. החברה ניסתה להקים חנויות פיזיות ניידות שמגיעות אל בית הלקוח בהזמנה ומאפשרות למשל למדוד את הבגד בסיוע של מוכר ולרכוש אותו במקום. סנטה גייסה 13 מיליון דולר בהובלת קרן אלף לפי שווי של 40 מיליון דולר. היא מעסיקה כיום כמה עשרות עובדים, רובם בתל אביב.
"חברים יקרים, יש בפי חדשות קשות שאני רוצה לחלוק", פרסם הערב אדלר בפוסט בלינקדאין ובחשבון הטוויטר שלו. "קל להתבלבל בין הכסף בבנק לבין הצלחה עסקית, אך זו האחריות שלנו לבחון סוגיות מבניות ולפעול במהירות ובהחלטיות, במקום לזרוק את הכסף בניסיון לפתור את מה שלא ניתן לפתרון. על כן בלב כבד החלטנו שניקח כמה צעדים לאחור, נפחית את קצב שריפת המזומנים לכמעט אפס וננצל את החודשים הקרובים לחשיבה מחודשת על הכיוון שלנו. לצערנו זה מגיע עם מחיר כבד של הפחתה דרמטית בצוות העובדים".
"התחלנו את סנטה לפני שנתיים עם צוות חזק ותמיכה מהמשקיעים הטובים ביותר. בתוך עשרה חודשים בנינו והשקנו מוצר מורכב שהלקוחות אהבו. ההכנסות גדלו, למדנו כיצד הופכים משאיות לחנויות ניידות, אבל גם למדנו שליצירת רמת השירות שרצינו יש עלויות שאינן בנות קיימא. על כן קשה לראות את השירות מתפתח למבנה של יתרון לגודל והופך לרווח. רוב הכסף שגייסנו עדיין אצלנו, והמחויבות שלנו כיזמים למשקיעים היא להגן על ההון שלהם ולעשות בו את השימוש הטוב ביותר".
סנטה היא עוד ניסיון למתג כטכנולוגי רעיון מעולמות הקמעונאות, והמסקנה כי הוא לא יכול לעבוד בעולם שבו הכסף הוא לא בחינם. החלטה דומה כבר התקבלה במספר חברות בעלות קונספט דומה, ביניהן AVO הישראלית שעסקה במשלוחים לבנייני מגורים ונסגרה מוקדם יותר השנה. גם WeWork, בה אדלר היה אחד ממאה העובדים הראשונים, סובלת בסופו של דבר מאותה מחלה.
המהלך של סנטה הוא דוגמה למה שעשוי לקרות בקרוב ללא מעט חברות צעירות שאמנם עדיין יש להן מימון, אך ההבנה כי המודל העסקי לא עובד ולא מוביל לרווחיות גורמת להפסקת הפעילות.