סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שליח של אמזון
שליח של אמזון. החברה לא תשלם קנס (צילום: רויטרס)

לא תשלם קנס: אמזון הגיעה להסדר עם האיחוד האירופי בשתי תביעות הגבלים עסקיים

העסקה נועדה להסדיר את ההאשמות נגד אמזון שלפיהן היא מפלה סוחרים חיצוניים בפלטפורמה כדי לתעדף את הסחורות שלה. במסגרת ההסדר התחייבה אמזון לשנות את שיטותיה העסקיות למשך שבע שנים

אמזון הסכימה ליישב שני תיקי הגבלים עסקיים של האיחוד האירופי הכוללים האשמות בנוגע ליחסה לסוחרים מצד שלישי בפלטפורמה שלה.
במסגרת ההסדר החברה לא תשלם קנס, אך במשך שבע שנים תיאלץ לעמוד בהתחייבויות לשנות שיטות עסקיות מסוימות שלדעת האיחוד מזיקות לסוחרים מצד שלישי.
כחלק מההסדר, אמזון התחייבה לתת למוכרים בפלטפורמה שלה הזדמנות שווה להיבחר כברירת המחדל בתיבת הקנייה (Buy Box) ולהיכלל בתוכנית ה-Prime שלה. בתיבת הקנייה נמצאים כפתורי "הוסף לסל" ו"קנה עכשיו", המשמשים לביצוע רכישות באתר. עוד התחייבה החברה להימנע משימוש במידע פרטי לגבי מוכרים בפלטפורמה שלה כחלק מהתחרות שלה מולם.
העסקה מסדירה את האישומים שהגיש האיחוד האירופי נגד החברה לפני שנתיים, שלפיהם היא הפרה את חוק התחרות בכך שהשתמשה במידע לא ציבורי לגבי סוחרים. אמזון אמרה אתמול שהיא ממשיכה לחלוק על חלק מהאישומים של האיחוד נגדה, אך החליטה להגיע להסדר כדי לשמר את יכולתה לשרת לקוחות ועסקים באירופה.
"ההסדר קובע את הכללים שאמזון תצטרך לפעול לפיהם בעתיד, במקום שאמזון תקבע את הכללים הללו עבור כל השחקנים בפלטפורמה שלה", אמרה נציבת התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר.
ההסדר עם אמזון מדגים כיצד האיחוד האירופי מנסה למצב את עצמו כרגולטור טכנולוגי עולמי. הנציבות האירופית, שהיא רגולטור התחרות המרכזי של האיחוד, הגישה תביעות הגבלים עסקיים נגד חברות נוספות, ובכלל זה אפל, גוגל ומטא, בטענה לשיטות עסקיות לא חוקיות. רגולטור הפרטיות של האיחוד החל גם הוא לנקוט פעולה יותר ישירה נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות, בהתאם לחוק הפרטיות של האיחוד.
האיחוד צפוי לקבל בקרוב סמכויות חדשות במסגרת חוק התחרות המקוונת החדש, שמכונה "חוק השווקים הדיגיטליים". החוק החדש מיועד להגדיל את התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות הפועלות ביבשת, שיוגדרו ככאלה על פי הכנסתן, מספר המשתמשים ושווי השוק שלהן. החוק, שייכנס לתוקף ב-2024, יאסור על חברות אלו לתת יחס מועדף לשירותיהן ומוצריהן לעומת צדדים שלישיים שמוכרים מוצרים ושירותים מקבילים בפלטפורמות שהן מפעילות.