סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גיימר רוב הצעירים בוחרים בפלטפורמות שמציעות משחקים חינמיים או זולים עם מודלים של מיקרו־תשלומים
גיימר. רוב הצעירים בוחרים בפלטפורמות שמציעות משחקים חינמיים או זולים עם מודלים של מיקרו־תשלומים (צילום: AlessandroBiascioli/Shutterstock)

דור ה־Z משחק יותר, אבל משלם פחות

הצעירים ממשיכים לבלות שעות ארוכות מול המסך, אבל מעדיפים משחקים חינמיים ורכישות קטנות בתוך משחקים. נתונים חדשים מצביעים על ירידה של 25% בהוצאות של בני 24-18 על משחקים, בעוד המבוגרים יותר שומרים על יציבות יחסית. איך יתמודדו המפתחים והמשווקים עם השינוי המהותי בהרגלי הצריכה? 

במשך שנים נחשבו בני דור ה־Z לדלק שמניע את תעשיית המשחקים. הם הראשונים לאמץ טרנדים חדשים, לחיות בעולמות וירטואליים ולהוציא סכומים נכבדים על משחקים, הרחבות, סקינים ומנויים. אלא שמחקר חדש של חברת Circana, שפורסם לראשונה ביוני, חושף מציאות אחרת: הצעירים מצמצמים הוצאות בקצב מהיר, והפער בינם לבין הדורות הבוגרים הולך ומתרחב.
לפי נתוני Circana, שפורסמו בוול סטריט ג'ורנל, הצמצום בהוצאות של בני דור ה־Z אינו תופעה נקודתית אלא חלק ממגמה רחבה יותר. בין ינואר לאפריל 2025 ירדה ההוצאה הכוללת של בני 18 עד 24 בכל קטגוריות הצריכה ב־13% לעומת השנה הקודמת, ובתחום המשחקים נרשמה ירידה חדה במיוחד – כמעט 25% פחות הוצאה שבועית באפריל. הירידה הזו בולטת במיוחד בהשוואה לדורות הבוגרים יותר, שם ההוצאה על משחקים ירדה בפחות מ־5% בלבד.
ואולם, תמונת המאקרו אינה חד־ממדית. מאותו מחקר עולה כי באותו חודש ההוצאה הכוללת על משחקים בארה״ב עלתה ב־22% לעומת שנה קודם לכן. מנויי תוכן לקונסולות ול־PC, כלומר שירותים כמו Game Pass ותוספי תוכן דיגיטליים שאינם במשחקי מובייל, הגיעו לשיא חודשי של 562 מיליון דולר. הצמיחה הזו מוסברת בעיקר בהוצאות של מבוגרים ובהשקת הקונסולה החדשה של נינטנדו. במילים אחרות, בזמן שהשוק בכללותו ממשיך לגדול, מתחת לפני השטח נחשף סדק: הצרכן הצעיר, שבעבר היה מנוע הצמיחה המרכזי, הולך ומוציא פחות.

פחות כסף פנוי לצעירים

למה זה קורה דווקא אצל הצעירים? ראשית, משום שהמצב הכלכלי שלהם שברירי יותר. צעירים רבים נכנסים לשוק עבודה שבו קשה למצוא משרות התחלתיות מתגמלות, ורמות השכר הראשוניות נמוכות יחסית ליוקר המחיה. בארה״ב, מיליוני בני דור ה־Z חזרו השנה לשלם הלוואות סטודנטים אחרי תקופת הקפאה של שלוש שנים, מה שמותיר להם הרבה פחות כסף פנוי.
2 צפייה בגלריה
הקונסולה החדשה של נינטנדו Switch 2 משחקים חברתיים
הקונסולה החדשה של נינטנדו Switch 2 משחקים חברתיים
Switch 2. מכירות החומרה עלו בזכות השקת הקונסולה החדשה של נינטנדו
(צילום: Nintendo Co)
לכך מצטרפת עלייה חדה בפיגורים בתשלומי כרטיסי אשראי בקרב צעירים מתחת לגיל 30, עדות לכך שהמאזן החודשי שלהם במינוס מתמשך. כשמוסיפים לכך את האינפלציה הכללית, שכרטיסי טיסה, שכירות ומזון מתייקרים בה, ברור למה משחקים נדחקים אחורה בסדר העדיפויות.
הגיימינג עצמו לא נשאר מחוץ לאינפלציה. משחקי AAA חדשים עולים כיום 70 ואף 80 דולר, רכישת קונסולות דור חדש דורשת מאות דולרים, ושדרוג מחשב לגיימינג הפך יקר מתמיד. כלומר, דווקא ההוצאה על התחביב המרכזי של הצעירים הפכו לאחת מהוצאות הפנאי היקרות ביותר. עבור מי שמקבלים את המשכורת הראשונה או מנסים להחזיק ראש מעל המים עם הלוואות וחובות, מדובר במותרות.
זה לא אומר שהצעירים הפסיקו לשחק. להיפך. דור ה־Z משחק יותר שעות מאי פעם, רק שהוא עושה זאת אחרת. רובם בוחרים בפלטפורמות שמציעות משחקים חינמיים או זולים עם מודלים של מיקרו־תשלומים. רובלוקס, למשל, שובר שיאים: יותר מ־111 מיליון משתמשים פעילים מדי יום, מתוכם 64% בני 13 ומעלה, ו־23 מיליון משלמים חודשיים ייחודיים.

יציבות בשוק המובייל

ממוצע ההוצאה לכל משתמש משלם עומד על יותר מ־20 דולר בחודש, נתון שממחיש שהצעירים מוכנים להוציא - אך בעיקר בתוך עולמות קיימים ולא על משחקי פרימיום במחיר מלא. בנוסף, משחקים חברתיים כמו Among Us, Lethal Company ו־Fortnite הפכו לזירת מפגש, שבה הזהות החברתית והנראות הדיגיטלית - איזה סקין אתה לובש, איך הדמות שלך נראית - חשובים לא פחות מהמשחק עצמו.
2 צפייה בגלריה
 משחק  Fortnite פורטנייט משחקים חברתיים
 משחק  Fortnite פורטנייט משחקים חברתיים
פורטנייט. משחקים חברתיים הפכו לזירת מפגש
(צילום: צילום מסך)
גם שירותי מנוי מתאימים להרגלים האלה: בתשלום חודשי קבוע ונמוך יחסית, הם מאפשרים גישה למאות כותרים, מה שמבטל את הצורך להמר על רכישה בודדת ויקרה. כך, הצעירים משחקים יותר, מנסים יותר משחקים, אבל משלמים פחות למשחק בודד.
המבוגרים, לעומת זאת, נמצאים במקום אחר. לבני 25 ומעלה יש הכנסה גבוהה יותר ויציבה יותר, חובות סטודנט שכבר הוסדרו או נפרעו, ופחות לחץ אשראי. אצלם הירידה בהוצאה הייתה מינורית, מה שמסביר כיצד ביוני 2025 ההוצאה הכוללת על משחקים בארה״ב עלתה ב־22% לעומת שנה קודם לכן. לפי נתוני Circana, מכירות החומרה עלו ב־35% בזכות השקת ה־Switch 2, ושההוצאה על אביזרים, כמו בקרי משחק ואוזניות גיימינג, גדלה ב־18%.
במקביל, שוק המובייל שמר על יציבות עם הכנסות של כ־1.7 מיליארד דולר בחודש, ללא שינוי משמעותי משנה שעברה. כלומר, השוק כולו ממשיך לנוע קדימה, אך התמונה מורכבת: מבוגרים והייפ סביב השקות מכתיבים את הגידול, בעוד צעירים מצמצמים.
עבור התעשייה, זהו שיעור חשוב: דור ה־Z לא נטש את המשחקים, אלא שינה לחלוטין את הרגלי הצריכה שלו. הוא מעדיף לשחק הרבה, לגוון, ולהוציא סכומים קטנים ומבוזרים במקום השקעות חד־פעמיות יקרות. מי שיידעו להתאים את עצמם, להציע מודלים היברידיים של מנוי, תוכן מתחדש ומיקרו־טרנזקציות הוגנות, יוכלו לשמר את הדור הזה. מי שלא, יגלו שהקהל שהבטיח את עתיד התעשייה עדיין משחק יותר מתמיד, אבל משלם הרבה פחות.