סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הנפקת פלייטיקה ב נאסד"ק
הנפקת פלייטיקה בנאסד"ק בינואר 2021

פרשנות
הפיטורים בפלייטיקה חושפים רק טפח מהצרות של חברת הגיימינג הישראלית

החברה הודיעה בסוף השבוע על סבב פיטורים שני בתוך חצי שנה - יום לאחר שקיימה מסיבה גדולה בנמל תל אביב; במקביל בוטלה העסקה שבמסגרתה קרן ג'ופרה היתה אמורה לרכוש 25.5% ממניותיה; בפלייטיקה מתעקשים שאין קשר בין הדברים

מה בדיוק קורה בפלייטיקה? סבב הפיטורים השני בחצי שנה שנערך בסמיכות מביכה למסיבה ראוותנית שקיימה ביום חמישי האחרון בנמל תל אביב, הוא רק טפח מהצרות בחברת הגיימינג הישראלית. מדיווחים שהגישה החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית בשבוע החולף עולה, כי כבר ביולי האחרון החלו חריקות וחילוקי דעות בינה לבין קרן ג'ופרה, שהיתה אמורה לרכוש חבילה של כ־25.5% (106 מיליון מניות) בה ולהפוך למעשה לשותפה בגרעין השליטה. כעת העסקה התפוצצה סופית, וג'יימס לו, שהצטרף לדירקטוריון פלייטיקה בקיץ, פרש ממנו בטונים צורמים בליווי מכתב חריף וחריג.
מעבר לכך, ג'ופרה דורשת כי חברת האחזקות השולטת בפלייטיקה (PHUKII) תחזיר לה את המקדמה של 50 מיליון דולר שכבר שולמה בחלק מהעסקה, מה שכנראה שימש כזרז למהלך הפיטורים של כ־500 עובדי החברה, מתוכם 180 בישראל. מדובר בסבב פיטורים שני בהמשך לפיטורי 250 עובדים במאי האחרון, אך הסבב הקודם לא נגע לישראל, בעוד הפעם תופסק פעילותם של משחקים וצוותים שלמים ילכו הביתה, כולל המפתחים. בסך הכל תודיע פלייטיקה השבוע על פרידה מ־15%-12% מכוח האדם שמונה נכון להיום 4,100 עובדים, מתוכם 1,000 במשרדי החברה בהרצליה.
בסביבת פלייטיקה מתעקשים כי אין קשר בין התפוצצות העסקה עם ג'ופרה קפיטל ודרישת ההחזר של 50 מיליון דולר לפיטורים. גורמים בסביבת החברה אומרים גם כי היא עוד לא הסכימה להחזיר את הכסף, וגם אם כן, מדובר בחברה עשירה עם יתרות מזומנים של 600 מיליון דולר ותזרים חיובי מפעילות. באוקטובר השתמשה פלייטיקה ב־600 מיליון דולר כדי לרכוש מניות של עצמה. אם כך, אז למה לפטר, במיוחד כשיש כסף למסיבה בהשתתפות נועה קירל, רן דנקר וכוכבים נוספים? בסביבת החברה אומרים כי אחרי ההתנפחות בשוק הגיימינג בתקופת הקורונה, צו השעה הוא להתייעל ולהוריד את השומנים.
במסגרת העסקה היתה אמורה ג'ופרה לשלם מיליארד דולר לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר לפלייטיקה, שנפלה בינתיים בקרוב ל־40% לשווי של 3 מיליארד דולר. במכתב ששיגר לו לדירקטוריון פלייטיקה הוא מאשים את החברה בממשל תאגידי כושל ובהיותם של חברי הבורד בובות בפועל של רוברט אנטוקול, מייסד, יו"ר ומנכ"ל החברה.
"זמן קצר לאחר שהצטרפתי לדירקטוריון הבחנתי בחוסרים משמעותיים בממשל התאגידי שלא מתאימים לחברה ציבורית ולנורמות המקובלות בשוק. פירטתי אותם במכתב ששלחתי ב־16 ביולי", כותב לו במכתב ההתפטרות שהגיש לדירקטוריון פלייטיקה ב־30 בנובמבר ואשר החברה דיווחה עליו רק כעבור שבוע. "בעיקר העליתי את חוסר הנוחות מכך שההנהלה שולטת למעשה בדירקטורים, מה שהוביל לכמה אירועים של ניגוד אינטרסים ופוטנציאל להעשרת המנהלים על חשבון ציבור המשקיעים. כך, למשל, תוכנית שימור העובדים שאומצה בחברה ניתנת כולה לפרשנות של המנכ"ל שמשמש גם כיו"ר הדירקטוריון והוא גם המרוויח המרכזי מהתוכנית", מוסיף לו. הוא מחזק את דבריו בכך שפלייטיקה מדורגת בדירוג הנמוך ביותר על ידי חברת הייעוץ למוסדיים ISS. לו היה בעבר בכיר בענקית האינטרנט הסינית באידו ומשמש גם כיו"ר אפליקציית הדייטינג גריינדר, לקהילת הלהט"ב.
לעניין ביטול העסקה עם ג'ופרה מספקים בפלייטיקה תגובה רשמית: "לאחר פחות מחמישה חודשים כחבר הדירקטוריון מר לו התפטר ב־30 בנובמבר. כמנכ"ל וחבר ההנהלה היחיד של החברה בדירקטוריון של פלייטיקה, מטרתו של רוברט ממשיכה להיות הכוונה והמשך שגשוג החברה כפי שהיה מאז הקים את פלייטיקה לפני יותר מעשור".
בהתייחסות לדרישות החזר התשלום הראשוני של ג'ופרה ולאשמות של לו שהגישה פלייטיקה לרשות ניירות ערך האמריקאית, היא כופרת בהאשמות וטוענת גם כי היא לא חייבת להשיב את הכסף. "הדירקטוריון דן עוד באוגוסט בחששות שהעלה לו לגבי התפקוד ונקבעו ישיבות נוספות, בין היתר לאישור מינוי דירקטור עצמאי מוביל".
מי צודק? האמת היא כנראה אי שם באמצע. פלייטיקה הונפקה לפי שווי של 11 מיליארד דולר בינואר 2021 כעשור לאחר שהוקמה על ידי אנטוקול ואורי שחק, שפרש מהחברה לפני זמן רב. עוד לפני ההנפקה עברה פלייטיקה ידיים פעמיים, פעם אחת כשנרכשה על קבוצת ההימורים Caesars Entertainment וב־2016 שילמה עבור 4.4 מיליארד דולר קבוצת משקיעים סינית של יוז'ו שי.
לאורך השנים אישר דירקטוריון פלייטיקה הטבות מפליגות לאנטוקול ומנהלים נוספים, ובהן מטוס פרטי ושירותי אבטחה אישיים. תוכנית השימור שאליה מתייחס לו מבטיחה לאנטוקול תגמול חריג בשווי של 400 מיליון דולר במקרה של החלפת השליטה בפלייטיקה, כפול מן התגמול הגבוה גם כך למקרה של פיטורים ללא סיבה או התפטרות מסיבה סבירה. התגמול הגבוה נובע מהאצה של אופציות ומניות חסומות באירועים שפורטו, כאשר ב־2020 קיבל אנטוקול חבילת אופציות נדיבה בשווי של 310 מיליון דולר. עבור 2021 הוא קיבל תגמול של 63 מיליון דולר שכלל בונוס מיוחד של 16.5 מיליון דולר בעקבות ההנפקה המוצלחת בוול סטריט.
ההנפקה של פלייטיקה אכן היתה מוצלחת, אך נפילת המניות ושינוי בשוק הגיימינג שעכשיו מרחף מעליו גם ביטול עסקת הענק של 69 מיליארד דולר למיזוג בין מיקרוסופט לאקטיוויז'ן, הובילו לצניחה חדה בשווי. נפילה זו עשויה להיות גורם ל"חרטת קונים" בה נתקפה ג'ופרה שראתה איך הפער בין השווי בעסקה לשווי בפועל מתרחב, בעוד הביצועים של פלייטיקה דווקא נחלשים לאחר הגאות בתקופת הקורונה.
ענף הגיימינג היה אחד הנהנים מהסגרים שנעלו את העולם בבית וגרמו ליותר אנשים לשחק במשחקי מובייל ואונליין שמפתחת פלייטיקה. ברבעון האחרון היא פספסה מעט את תחזית הרווח והרווח הנקי הסתכם ב־68 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות כמעט ודורכות במקום ברמה של 647.8 מיליון דולר כבר כמה רבעונים וזאת אף שהיא רכשה את רדקור הפינית ב־600 מיליון דולר לפני כשנה כדי להחיות את הצמיחה. עם פרסום הדו"ח האחרון, הפחיתה פלייטיקה את תחזית ההכנסות השנתית שעומדת כעת על הכנסות של 2.6 מיליארד דולר ורווח מתואם לפני הפחתות של 900 מיליון דולר.