סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 יואב שטרן מנכ"ל ננו דיימנשן
יואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן (צילום: Youtube)

בעיצומו של מאבק שליטה פנימי: ננו דיימנשן רוצה לקנות את סטרטסיס ב-1.1 מיליארד דולר

ננו דיימנשן, שמחזיקה ב-14.5% ממניות חברת מדפסות התלת ממד מציעה לרכוש את 85.5% הנותרים בפרמיה של 28% על מחיר הסגירה של מניית סטרטסיס אתמול בניו יורק. ההצעה מגיעה בעיצומו של מאבק שליטה בין מנכ"ל ננו לקרן מרצ'ינסון - בעלת המניות הגדולה בחברה

לקראת מיזוג גדול בתעשייה הישראלית או רק עוד שלב במאבק שליטה יצרי? חברת ננו דיימנשן, שנתונה כבר חודשים ארוכים במאבק שליטה פנימי, מנסה לנקוט במהלך דרמטי. ננו הגישה הצעה לדירקטוריון סטרטסיס לרכוש את החברה לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר או 18 דולר למניה במזומן. מדובר בפרמיה של 28% על מחיר הסגירה של מניית סטרטסיס אתמול בניו יורק ושל 36% נכון לראשון במרץ, עליו מתבססת ננו.
ננו דיימנשן, שמנוהלת על ידי יואב שטרן, כבר ניסתה להשתלט בעבר על סטרטסיס, שנחשבת לאחת השחקניות בשוק הדפסות תלת ממד, אך ללא הצלחה. דירקטוריון סטרטסיס אימץ גלולת רעל וננו דיימנשן נותרה מאז יולי 2022 בעלת המניות הגדולה בסטרטסיס עם אחזקה של 14.5%. כעת, בהצעה שמלווה במכתב להנהלה, מה שמראה כי למהלך לא קדם משא ומתן אמיתי עם סטרטסיס, ננו מציעה לרכוש את 85.5% הנותרים. גם הפעם בסטרטסיס לא נלהבים מההצעה של ננו, למרות הפרמיה, ומסתפקים בתגובה כי התקבלה הצעה בלתי מחייבת וכי הדירקטוריון יבחן ויעריך אותה. "בשלב זה בעלי מניות סטרטסיס אינם צריכים לנקוט פעולה", רומזים שם על מידת העניין בהצעה.
ההצעה של ננו דיימנשן מגיעה בעיתוי לא תמים. החברה נתונה כבר חודשים ארוכים במאבק שליטה בין המנכ"ל לבין קרן מרצ'ינסון שנהפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה ודורשת להחליף את הדירקטוריון. המהלך הנוכחי, שמגיע 10 ימים לפני אסיפת בעלי מניות שלא מן המניין שדרשה מרצ'ינסון, נועד לאיים בהוצאת כל המזומן של ננו על סטרטסיס. ללא קופת המזומנים, ננו תאבד את כל האטרקטיביות שלה מצידה של הקרן הקנדית.
ננו דיימנשן היא חברה כמעט נטולת פעילות שביצעה מספר רכישות תמוהות כדי לבנות לה בסיס של הכנסות בתחום הדפסת תלת ממד. אבל לצד ביזנס מקרטע, לננו יש נכס אסטרטגי בדמות קופת מזומנים שעומדת בבסיס מאבק השליטה. בתקופת הקורונה גייסה החברה 1.5 מיליארד דולר, שמיליארד דולר מתוכם עדיין נותרו בקופתה. מזומנים אלה, בשילוב עם שווי נמוך של ננו שעומד כיום על 800 מיליון דולר בלבד, הפכו אותה למטרה אטרקטיבית עבור הקרן הקנדית. זו נכנסה למלחמת התשה מול המנכ"ל שמאז כניסתו לתפקיד ב-2020 החליף את רוב הדירקטוריון. בדצמבר האחרון סיכלה מרצ'ינסון, שבעבר כבר הציעה בעצמה לרכוש את ננו במיליארד דולר, ניסיון השתלטות של שטרן המנכ"ל על החברה. ננו דיימנשן ביקשה להפחית את מחיר המימוש של האופציות שניתנו למנכ"ל והיו"ר, מרמה של 6.16 דולרים למניה לרמה של 2.46 דולרים למניה. בעת שעלתה הבקשה הזו לראשונה, מחיר המימוש המופחת היה זהה למחיר המניה באותה העת, מה שהיה מאפשר לשטרן להפוך לבעל המניות הגדול בחברה עם אחזקה של כ־10%, מה שגם היה הופך אותו לבעל שליטה בפועל.
מאז הניצחון של מרצ'ינסון בדצמבר, שני הצדדים ממשיכים להתכתש. שטרן, שמשמש גם כיו"ר דירקטוריון ננו דיימנשן, טוען שהאסיפה שזימנה מרצ'ינסון אינה חוקית ואילו מרצ'ינסון דורשת להדיח אותו ואת הדירקטורים מטעמו: עודד גרא ושני אנשי תעשיית ההייטק הוותיקים יגאל רותם ויואב ניסן כהן. ננו דיימנשן אימצה גלולת רעל משלה מול המהלכים של מרצ'ינסון וזו פרסמה בתגובה בשבוע שעבר מצגת לבעלי המניות שכותרתה "הצילו את ננו דיימנשן". עד היום חברת הייעוץ למוסדיים האמריקאית ISS צידדה במרצ'ינסון המנוהלת על ידי מרק ביסטריצר.