סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

סקירה
סמסונג גלקסי S22 אולטרה: רק אל תקראו לו נוט

בחברה ויתרו על השקת נוט חדש לטובת מכשיר שנראה, מתנהג ומרגיש כמותו, רק בעל שם חדש - S22 אולטרה. מי שמחפש את מכשיר האנדרואיד הטוב ביותר כיום, זה המכשיר. למעט האייפון 13 פרו מקס, אין לו מתחרים ישירים, והסטיילוס בכלל ממקם אותו בקטגוריה משל עצמו. עם זאת מחירו ההתחלתי עומד על כ-4,700 שקל - יקר מאוד לטלפון

סדרת הגלקסי S של סמסונג נמצאת איתנו כבר 13 שנה, ואילו סדרת הנוט היתה איתנו מ-2011 עד 2020. בשנה שעברה סמסונג ויתרה על השקת נוט חדש והתמקדה בדגמי הפרימיום המתקפלים, ה-Z פולד ופליפ. כעת היא משיקה מחדש מכשיר שנראה, מתנהג ומרגיש בדיוק כמו הנוט אותו הוא בא להחליף. ראש עסקי המובייל של סמסונג, רו טאי-מון, אף אישר במהלך כנס המובייל בברצלונה - החשוב מסוגו בעולם כיום - ש"גלקסי נוט יהפוך לאולטרה מעתה". במילים אחרות, סמסונג מקפלת את תצורת הנוט לתוך מכשיר הדגל של סדרת הגלקסי S ותשתמש בה כדי להדגיש את ההפרדה בין דגמי הבסיס, ה-S22 הרגיל ופלוס, לדגם הפרימיום המוביל.


מדובר בהחלטה הגיונית מבחינה שיווקית. כשהושק הנוט הראשון ההבדל העיקרי בינו לבין המכשירים המתחרים, האייפון וה-S2 למשל, היה גודל מסך של 5.3 אינץ'. מספר עצום בזמנו למסך של סמארטפון. רובם הסתפקו בגדלים שבין 3.5 אינץ' ל-4.3 אינץ'. זה והסטיילוס המצורף הדגישו את ההבדל. אבל ככל שהשנים חלפו, כך גודלם של הסמארטפונים התייצב על מסכים בני 6 אינץ' ומעלה. כיום קשה למצוא סמארטפון עם מסך קטן מזה, ורובם מתהדרים בגדלי מסך של בין 6.3 ל-6.7 אינץ' מה שאומר שההפרדה העיקרית בין הנוט ל-S היתה הסטיילוס. בשנה שעברה גם זה נעלם, ה-S21 אולטרה זכה לתמיכה בסטיילוס א-לה-נוט, אך ללא נדן לנשיאתו. כעת עם הנוט, סליחה ה-S22 אולטרה זה חוזר. האם חובבי הנוט יכולים לרכוש את המכשיר החדש כתחליף? בדקנו.

6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
אחיזה נוחה למכשיר
(צילום: רפאל קאהאן)

עיצוב ומבנה: נראה ומרגיש כמו נוט

שני מכשירי הבסיס של סדרת גלקסי S22 נראים ומרגישים כמו ה-S21, הקו העיצובי (המוצלח יש לומר) מוכר והוא ממשיך את זה של שנה שעברה. אבל ה-S22 אולטרה (אותו נכנה "אולטרה" בהמשך הסקירה, ר''ק), נראה שונה למדי. אמנם מערך הצילום בגב המכשיר מזכיר שמדובר בסמסונג, אבל ארבע העדשות וחיישן הלייזר לא נתונים בתוך מסגרת אלומיניום כמו בדגמים אחרים. עוד הבדל? המסך משתפל לצדדים, תצורת אדג' בשפה של סמסונג, והצדדים שלו מעוגלים כמעט לגמרי. זה מעניק אחיזה נוחה למכשיר - אך מדובר בתצורה בעייתית - היא מאפשרת לכתוב שהמסך גדול יותר מכפי שהוא אך בחלק מהאפליקציות זו תצורה שלא ממש מסייעת לשימוש בהן.
האולטרה הוא מכשיר גדול, מאוד, הוא אפילו גדול מהאייפון 13 פרו מקס שנחשב לענק (163 מ''מ לעומת 160 מ''מ לאחרון). אבל בזכות מסך כמעט ללא שוליים שתופס כ-90% משטח הפנים והשוליים המעוגלים הוא לא מרגיש גדול. הוא גם קל מהאייפון ב-12 גרם (228 לעומת 240 גרם). הסיבה לכך כנראה נעוצה במבנה אלומיניום לעומת פלדת אל-חלד במכשיר של אפל. בכל מקרה, שלדת האלומיניום הזו כוללת גם שיריון פנימי שלפי הפרסום של החברה אמור לספק עמידות גבוהה יותר לנפילות ושריטות. אמנם לא בדקתי את זה, אבל אפשר להעריך שהמכשיר לא יסבול מבעיות עקמומיות או חלילה שבירה לשניים כמו הוואן פלוס 10 פרו החדש גם אם תסתובבו איתו בכיס האחורי של המכנסיים. המכשיר אף עמיד למים ואבק, והמסך מצופה בזכוכית גורילה ויקטוס פלוס שנחשבת לעמידה ביותר בשוק כיום.

6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
עמידות גבוהה יותר לנפילות ושריטות
(צילום: רפאל קאהאן)

שלא כמו בנוט, מיקום הסטיילוס הוא בצידו התחתון השמאלי של המכשיר, צמוד לשבכת הרמקול. זה אגב מופנה כלפי מטה אבל זו תצורה לא חכמה שכן כשהמכשיר נמצא בעריסה באוטו או על מטען אלחוטי הלה חסום. שקע הטעינה עדיין במרכז ומצד ימין אין כלום, אפילו לא שקע אוזניות - מה שהיה פעם גאוותה של סמסונג לעומת הבחירות המינימליסטיות של אפל. אגב גם לא תמצאו מטען בערכה. רוצים אחד שתומך בטעינה מהירה? הוסיפו כסף. זו גישה מעצבנת, בעיקר כששיאומי או וואן פלוס ו-Oppo כן כוללות מטענים גם בדגמי הבסיס הזולים שלהן. בסך הכל מדובר במכשיר נאה, הוא מגיע במספר צבעים, בורדו, לבן, ירוק ושחור, וכולם משדרים יוקרה.

חומרה: כל טוב ועוצמה

החומרה של גלקסי היא כרגיל הטובה ביותר שניתן למצוא בעולם האנדרואיד. המעבד של קוואלקום הוא הסנאפדרגון 8 Gen 1 - וזה אגב חידוש - שכן בישראל היה נהוג עד כה לייבא את מכשירי ה-S עם מעבדי האקסינוס של סמסונג כמו באירופה. ה-8 כפי שנכתב בעבר, כולל הרבה מאוד שיפורים בעיקר בחזית המצלמה. אבל הוא גם מתחמם מעט במשימות אינטנסיביות. הוא לא יחרוך לכם את היד, אבל אם אתם גייימרים ואוהבים משחקים באיכות גבוהה, קחו זאת בחשבון. הוא גם מתחמם במהלך צילום וידאו אינטנסיבי באיכות הפרדה גבוהה. ניתן לרכוש את האולטרה במספר שילובים של נפחי זכרון פעולה ואחסון: 8+128 גיגה-בייט, 256+12 גיגה-בייט, 512 ג''ב או 1 טרה-בייט. שימו לב שאין כאן חריץ הרחבה לכרטיס חיצוני אז קנו את המכשיר עם מרחב האחסון הגדול ביותר שתצטרכו כי אחר כך אין אפשרות להוסיף.

6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
המסך בן ה-6.8 אינץ' הוא מהטובים שראיתי
(צילום: רפאל קאהאן)

המסך בן ה-6.8 אינץ' הוא מהטובים שראיתי, אם לא הטוב ביותר. הרזולוציה המקסימלית שלו היא 1,440 על 3,088 פיקסלים שזה 2K, יש לו מנגנון רענון מסך שיודע לבצע התאמה דינמית בין 1 ל-120 הרץ. אם כי יש לציין שהוא לא פועל בדיוק כמו שסמסונג מתגאה - בפועל קצב הרענון לא יורד מתחת ל-10 הרץ בהתאם לתמיכה של ממשקי ה-API באנדרואיד 12. בשביל המשתמש זה פשוט אומר שהמסך על הנייר מעט פחות דינמי מאשר האייפון 13 פרו. במציאות לא תרגישו בהבדל. ההנפשה של הממשק חלקלקה כמו אספלט מרוח בכתמי שמן. הבהירות המקסימלית שלו לעומת זאת מרשימה - היא הטובה ביותר שתמצאו כיום בכל מכשיר כולל האייפונים. הנתון עומד על 1,750 ניט מקסימליים - כלומר ניתן להשתמש בו באור שמש ישיר בדיוק כמו בתוך חדר. לא תראו הבדל.
חיי הסוללה לעומת זאת לא מרשימים. למעשה הם די מאכזבים. הקיבול של האולטרה הוא כ-5,000 מיליאמפר-שעה. זאת אומרת שבתיאוריה הוא אמור להחזיק לפחות יומיים ללא טעינה בשימוש ממוצע. בפועל, הוא מגיע לסוף היום עם סוללה כמעט מחוסלת ואין מנוס מלטעון אותו בשעות הלילה או בבוקר כשקמים. לא ברור לי אם זה בגלל שהמכשיר חדש והמערכת עוד לא הספיקה לבצע לסוללה התאמה לדפוסי השימוש, או שזה פשוט אופיו של המכשיר בחסות המסך המשוכלל שלו. את הסוללה ניתן לטעון במהירות המסחררת של 45 וואט - לעומת יותר מ-60 אצל כל היצרניות הסיניות ואף 120 וואט במכשירים מסוימים של שיאומי. בשביל למלא אותה במהירות גבוהה תיאלצו להמתין כ-45 דקות. שאר החומרה די תקנית לסמארטפונים של 2022, הרמקולים הסטריאופוניים לא מספקים איכות צליל יוצאת דופן, למעשה הם מכוילים על הצד הגבוה של הספקטרום מה שמתאים יותר לשימוש כדיבורית. תקן בלוטות' הוא 5.2 לעומת 5 באייפון; יש תמיכה בתקן WiFi 6e המתקדם ביותר כיום ותקן השקע טעינה הוא USB C 3.2.

6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
גב המכשיר
(צילום: רפאל קאהאן)

תוכנה, מולטימדיה וממשק: סטיילוס מון אמור

ממשק ההפעלה של סמסונג - One UI 4.1 - הוא הטוב ביותר של החברה עד כה. ועדיין הוא כולל לא מעט כפילויות עם אפליקציות של גוגל, מנגד יש כאן לא מעט אופציות להתאמה אישית. אבל אין הבדל מהותי בין הממשק הנוכחי לקודם ב-S21 - יש מגירת אפליקציות ויישומונים שניתן להתקין על מסכי הבית ושכוללים תכונות מסוימות של אפליקציות לשימוש מהיר. אבל מה שחשוב כאן זה הסטיילוס. ברגע שתשלפו אותו יקפוץ לכם סמליל דרכו תקבלו גישה לכל האפליקציות שתומכות בשרבוט על גבי המסך. עקומת הלמידה של תכונות הסטיילוס די חדה ודורשת קצת נבירה בתפריטים השונים של כל אפליקציה.
בנוסף, זיהוי כתב היד בעברית לא ממש יעיל ולא מסייע. באנגלית זה עובד יותר טוב. ניתן ליצור הערות מהירות, להשתמש בו כאממצעי שליטה על הטלפון או אפילו לצייר איורים ברשת החברתית למשתמשי הסטיילוס PenApp. בגדול תוכלו לעשות כל דבר שניתן היה לעשות בנוט. ההבדל העיקרי ביכולותיו ביחס לדורות קודמים הוא בשיהוי הנמוך מאוד מרגע השרבוט, זה מאוד קרוב לשימוש בעיפרון רגיל או עט על נייר.

6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
שקע הטעינה עדיין במרכז ומצד ימין אין כלום, אפילו לא שקע אוזניות
(צילום: רפאל קאהאן)

פתיחת המכשיר מתבצעת על ידי סורק טביעות האצבעות או זיהוי פנים. הראשון עובד מצוין ופותח את הנעילה מהר מאוד. זיהוי הפנים של אנדרואיד פחות יעיל ממקבילו האייפוני והרבה פחות מאובטח ממנו. אבל הוא עושה את העבודה. יש כאן גם אפשרות להפעיל תצוגה תמידית כשהמכשיר נעול. מבחינת מדיה, האולטרה יודע לספק את כל מה שתצטרכו לבידור בדרכים. המסך המשובח יודע להציג סרטונים באיכות גבוהה מאוד - הגם ששימוש בו גובה לא מעט מחיי הסוללה. איכות הסאונד מצוינת ואם תחברו אוזניות מתאימות תקבלו צליל מדויק. הרמקולים כמו שציינו לא ממש מרשימים שזה מפתיע בהתחשב בכך שהם כוילו בסיוע חטיבת הסאונד של סמסונג AKG.

מצלמה: מצלמה מצוינת אבל לא הטובה ביותר

מערך הצילום של הסמסונג מציע את אותו מפרט של ה-S21 אולטרה משנה שעברה למעט שיפורים קטנים במספרים. החיישן הראשי מציע 108 מגה-פיקסל, חיישן התקריב (זום) בן 10 מגה-פיקסל וכך גם חיישן הזום האימתני מבוסס עדשת פריסקופ. חיישן הזווית הרחבה בן 12 מגה-פיקסל ומצלמת בת 40 מגה-פיקסל. בסך הכל אלו אותם נתונים וההבדל העיקרי הוא ברמת התוכנה. סמסונג שיפרו את מצב הלילה והוסיפו שיפורים גם למצלמת הזום שמספקת ביצועים יותר טובים ומהירים ביחס לדור הקודם. מצב הלילה נראה יותר טוב אבל לא בהרבה, אתם לא תוכלו להבחין בהבדל ניכר בינו לבין דגמי האולטרה הקודמים של ה-S או אפילו הנוט 20.

6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
סמסונג גלקסי S22 ULTRA אולטרה
החיישן הראשי מציע 108 מגה-פיקסל, חיישן התקריב (זום) בן 10 מגה-פיקסל וכך גם חיישן הזום האימתני מבוסס עדשת פריסקופ
(צילום: רפאל קאהאן)

מצלמת הסלפי מעולה ומספקת הפרדה מצוינת. אגב השיפור החשוב ביותר הוא בתמונות הדיוקן, האלגוריתם מבצע הפרדה מעולה בין מושא הצילום לרקע וזה אמנם עדיין לא ברמה של מצלמה מקצועית - אבל זה לא רחוק. בשימוש שוטף יומיומי התמונות מפורטות, עם צבעים מדויקים ועם רמת רעש נמוכה עד בלתי קיימת. זה לא מפתיע, החיישן כאן הוא מהגדולים שניתן למצוא. לסיכום, זו לא מצלמה שתכה שוק על ירך את זו של האייפון 13 פרו, אבל היא נותנת פייט ובתכונות מסוימות אף עוקפת אותה כמו בצילומים בזום למשל. סמסונג גם השיקה אפליקציה שמאפשרת צילום בקבצי RAW מקצועיים, אבל תצטרכו להוריד אותה בנפרד שכם היא לא מותקנת מראש. שימו לב שתמונות כאלה שוקלות עשרות מגה-בייט כך שצילום של הרבה מהן תופס שטח אחסון ניכר .

סיכום ואלטרנטיבות: הנוט מת, יחי האולטרה החדש

האולטרה כמו הנוט לפניו הוא סמארטפון ייחודי. מי שמחפש את מכשיר האנדרואיד הטוב ביותר כיום, זה המכשיר. למעט האייפון 13 פרו מקס, אין לו מתחרים ישירים, והסטיילוס בכלל ממקם אותו בקטגוריה משל עצמו. עם זאת מחירו ההתחלתי עומד על כ-4,700 שקל שזה יקר מאוד לטלפון. אם הסטיילוס לא נחוץ לכם תוכלו בקלות להעדיף את אחד מדגמי ה-S22 הזולים יותר שלמעט המסך ומצלמת הזום מציעים את רוב התכונות של האולטרה. עבור מי שחיכה לנוט, האולטרה הוא היורש הראוי לתואר למרות שינוי המיתוג.