סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
פיל בחנות חרסינה: הגישה של אלון מאסק לשיח בטוויטר עשויה לגרום לתגובת שרשרת מסוכנת

האיש העשיר בעולם נעדר כל ניסיון הקשור לניהול רשתות חברתיות ועשוי ליישם את האג'נדה שלו בהפיכת טוויטר לחממה של קונספירציות, פייק ניוז ושינאה, במקרה הרע והיותר מדי ריאלי. ואז, או אז, ייתכן מאוד שיבואו עוד מיליארדרים עם שיגעון גדלות ויעשו כמותו. בהצלחה לכולנו

מבין הפלטפורמות החברתיות הגדולות, טוויטר נחשבה תמיד לפלטפורמה ה"טובה". היא יותר אקסלוסיבית מפייסבוק ויותר אינטילגנטית מטיקטוק. לאורך השנים היא היתה לא פעם ראשונה לצאת במהלכים סביב נושאים רעילים, גם במחיר של פגיעה כספית, כמו איסור על פרסומות פוליטיות ועל פרסומות שמכחישות את משבר האקלים, וכשכלו כל הקיצין היא היתה חלוצה בחסימה לצמיתות של פעילותו של נשיא ארה"ב הגרוע דונלד טראמפ.
זה לא שטוויטר מושלמת. רחוק מכך. היא עשתה כסף טוב במשך שנים כשהיתה הפלטפורמה המרכזית של טראמפ (שלא פעם השתמש בה ככלי שלטוני לפיטורים או לנזיפה בכפופים לו), יש לה בעיות קשות מאוד של בריונות, מיזוגניה, גזענות והסתה, וכמו כל הפלטפורמות היא מתקשה להתמודד עם סוגיות ניהול תוכן, התערבות זרה ופייק ניוז. אבל היא באמת מנסה ולפחות הפעילות שבה לא נקשרה לרצח עם או למלחמת אזרחים והיא לא בבעלות ישירה של חברה סינית שסרה למרותה הישירה של בייג'ינג. זה לא הרבה, אבל במצב הנוכחי זה מספיק על מנת להפוך אותה ל"טובה".
5 צפייה בגלריה
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק טוויטר
אלון מאסק על רקע טוויטר. בעדינות עם זה
(צילום: AFP)
קשה להעריך מה יקרה לה בעידן אלון מאסק, אבל סביר להניח שהאיש העשיר בעולם יכניס בה שינויים משמעותיים, בהתאם לחזון שהוא מביא, ויש סיבה טובה להאמין שהשינויים האלה לא יהיו בהכרח לטובה. ארבע הערות על מאסק, טוויטר ומה שצופן העתיד.
1. מאסק וטוויטר לא מסכימים על ניטור תוכן
לטוויטר יש מדיניות ניטור והגבלת תוכן מקיפה ורצינית, גם אם לוקה בתכנון וביישום שלה. היא מגבילה התבטאויות שמעודדות אלימות, גזענות, תכנים מזיקים שונים, תיאוריות קונספירציה ושקרים סביב סוגיות כמו מגפת הקורונה ועוד. המדיניות הזו התפתחה על בסיס הבנה שכפלטפורמה מרכזית יש לה השפעה על האופן שבו אנשים תופסים את המציאות ומעצבים את תפיסת העולם שלהם, ולכן גם אחריות להגביל תפוצה של מידע שעלול להקצין אנשים, לפלג אוכלוסיות או להביא ישירות או בעקיפין לפגיעה כלשהי.
מאסק קצת פחות דקדקן בנושא. "אני חושב שזה מאוד חשוב שתהיה זירה מכילה לחופש ביטוי", הוא אמר החודש בראיון בכנס TED, זמן קצר אחרי שהכריז על כוונתו לרכוש את טוויטר. "טוויטר הפכה לכיכר העיר דה-פקטו, אז זה ממש חשוב שלאנשים תהיה את התפיסה שהם יכולים לדבר בחופשיות בגבולות החוק. התחושה האינטואיטיבית שלי היא שפלטפורמה ציבורית שממקסמת אמון ומכילה בצורה רחבה חשובה מאוד לעתיד הציביליזציה".
כשנשאל על ידי המראיין האם הוא חושב שלא צריכות להיות שום מגבלות על מה שאנשים יכולים לומר בטוויטר השיב מאסק: "אני חושב שטוויטר או כל פורום מוגבלים על ידי החוקים במדינה שבה הם פועלים, אז ברור שיש מגבלות מסוימות על חופש הביטוי בארה"ב וכמובן שטוויטר חייבת לציית לחוקים אלה, אבל אם יש אזור אפור, אני אומר תנו לציוצים להתקיים". במילים אחרות: אם זה חוקי, זה בטוויטר (לא תקף, כנראה, לתכני עירום. זה יבריח את כל המפרסמים ובכל זאת מדובר בתאגיד קפיטלסטי, לא כנפיים של קרמבו).
5 צפייה בגלריה
פרלמנט האיחוד האירופי בריסל
פרלמנט האיחוד האירופי בריסל
פרלמנט האיחוד האירופי. פחות זורם עם האג'נדה של מאסק
(צילום: שאטרסטוק)
אם מאסק אכן יישם את החזון הזה, המשמעות תהיה התרה משמעותית של כללי הקהילה של טוויטר והסרת מגבלות. האיסור על פעילות תיאוריית הקונספירציה המטורפת והמוטרפת QAnon? יבוטל. מגבלות על הפצת שקרים סביב מגיפת הקורונה? אדיוס מוצ'צ'וס. יש לך מידע שקרי על משבר האקלים שאתה רוצה להפיץ בתשלום סמלי? רק הזן מספר כרטיס אשראי. מיסטר טראמפ? וולקום באק (אם כי לא בטוח שהוא יקבל את ההזמנה, שכן לפי פוקס ניוז הוא לא מתכוון לחזור לטוויטר בכל מקרה וצפוי בשבוע הקרוב להתחיל לפעול ברשת החברתית הכושלת שלו, Truth Social. נחיה ונראה).
"אלון מאסק לא קונה את טוויטר מסיבות כלכליות", אמר לאינסיידר נשיא ארגון Media Matters for America, אנג'לו קרוסונה. "הוא קונה אותה מסיבות אידיאולוגיות, כדי לדחוף נגד מה שהוא תופס כפגיעה בחופש הביטוי והאידיאולוגיה הליברלית. חשבונות של קיצונים בארה"ב ובעולם יוחזרו לפעילות והכללים שמנעו מהם להפיץ סוגים מסוימים של תכנים קיצוניים ודיס-אינפורמציה בפלטפורמה של טוויטר יבוטלו. זה ניצחון עצום לכוחות סמכותניים, לשקרים, לקיצונות ולשנאה - וטוויטר לא תהיה ביב השופכין היחיד. זה יחלחל לרשתות אחרות".
אם זה יקרה, טוויטר תהפוך למקום פחות נעים להיות בו והרבה יותר מסוכן לשיח העולמי. חממה של קונספירציות, הקצנה ופייק ניוז שתקבל בברכה את כל מי שמאס בפלטפורמות כמו פייסבוק. לא בטוח שזה יפגע בהיקף השימוש בטוויטר. השמיים יודעים שזה לא הזיק יותר מדי לפייסבוק ושתכנים קיצונים מושכים משתמשים וסיקור תקשורתי. ועם ההשלכות של שינוי כזה נתמודד כולנו.
5 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס חברת חלל בלו מון blue moon
ג'ף בזוס חברת חלל בלו מון blue moon
ג'ף בזוס. יכול להיות יותר גרוע
(צילום: רויטרס)
2. מאסק מחויב רק לעצמו
זה לא יוצא דופן שאדם אחד שולט בצורה מלאה בפלטפורמה גדולה ומשפיעה. מארק צוקרברג הוא היחיד עם שליטה אמיתית בפייסבוק. אבל מאסק יהיה במצב שונה מהותית. פייסבוק היא חברה ציבורית. לצוקרברג יש אולי שליטה בלעדית, אבל הוא והחברה עדיין מחויבים לפעילות במסגרת מתווה מסוים ונמצאים תחת רגולציה של ה-SEC שמטילה עליהם חובות ומגבלות שונות. יש לו מחויבות לבעלי המניות האחרים. הוא לא יכול סתם ככה לעשות איזה מהלך שהוא רוצה אם למהלך זה יש השפעה מהותית לרעה על מחיר המניה.
מרגע שמאסק ישלים את רכישת טוויטר החברה תהפוך לפרטית ותימחק מהמסחר ב-NYSE. היא כבר לא תהיה תחת פיקוח ה-SEC וחופש הפעולה של מאסק יגדל משמעותית. החברה לא תהיה לחלוטין חפה מרגולציה, כמובן, אבל בתור חברה פרטית שלא צריכה לפרסם דו"חות רבעוניים ולמסור הודעות לבורסה בסוגיות שונות יהיה לבעל השליטה בה הרבה יותר חופש פעולה. מה יעשה מאסק עם חופש הפעולה הזה? מה שהוא רוצה. האם הוא יעשה את המהלכים החכמים והנכונים? זה מביא אותנו לנקודה הבאה.
3. לא בטוח שלמאסק יש מושג בתחום
מאסק, איש מוכשר לכל הדעות, היה מעורב משמעותית בהקמה של לפחות שלוש חברות שכל אחת מהן יצרה שוק חדש מאפס והפכה לגורם הדומיננטי בו - תואר שהוא אולי האדם היחיד בעולם שמחזיק בו (אפילו ביל גייטס וסטיב ג'ובס זכו ליצור רק חברה אחת כזאת): פייפאל שיצרה את עולם התשלומים המקוונים, טסלה שהפכה את המכונית החשמלית מחלום או צעצוע לא פרקטי לעשירים למוצר צריכה המוני וספייסX שהזניקה את עולם טיסות החלל הפרטי. יש סיבה לכך שהוא האיש העשיר בעולם.
אבל יש משהו אחד שהוא לא עשה: נכנס בהצלחה לפעילות בתוך שוק קיים ומבוסס שבו אין לו כל ניסיון. את עולם המדיה החברתית לא צריך ליצור מהיסוד: הוא קיים לפחות 20 שנה והכללים והחוקים שלו כבר מגובשים ומורכבים מאוד, הגם שבשינוי תמידי. מאסק עשה עבודה מצוינת בהכתבת הכללים ואופן הפעילות לשוק חדש שנוצר סביבו ובזכותו, אבל לא בטוח שהוא יידע לפעול במערכת קיימת.
5 צפייה בגלריה
ביל גייטס אוקטובר 2021
ביל גייטס אוקטובר 2021
ביל גייטס. פוני של טריק אחד
(צילום: בלומברג)
בנוסף, הניסיון המעשי שלו כמנהל שירות מקוון כלשהו מעלה אבק כבר קרוב ל-22 שנה, מאז שהועזב מפייפאל בספטמבר 2000, וניסיון זה נצבר בעולם מקוון אחר לחלוטין מזה שקיים היום, ובפלטפורמה שונה מאוד מטוויטר. באשר לניסיון העדכני שלו – יש מעט מאוד מן המשותף בין הקמת יצרנית רכב או חברת טיסות לחלל לרשת חברתית, מעט מאוד לקחים שמאסק יוכל לקחת משם וליישם על טוויטר.
יצירת רשת חברתית מצליחה זו מלאכה הדורשת ידע ומומחיות ייעודיים. גוגל נכשלה בכך קשות עם גוגל+. חבורת הטמבלים שאסף סביבו טראמפ בראשות הפוליטיקאי המקצועי ונטול הניסיון העסקי המהותי דווין נונז נכשלת בכך בגדול בימים אלו עם Truth (אם כי, מי יודע, אולי תחילת הפעילות של טראמפ תשנה את התמונה. Stranger Things Have Happened).
למאסק יש כמה יתרונות לעומת גוגל ו-Truth. ראשית, הוא בוודאות גבוהה הרבה יותר חכם ממי שעומדים מאחורי Truth, ושנית, הוא לא צריך להקים משהו חדש אלא לצחצח ולשפר משהו קיים, שכבר מתפקד לא רע, פחות או יותר. זה אתגר פחות גדול, אבל עדיין כזה שמצריך הבנה וניסיון. כמה החלטות לא נכונות והמצב של טוויטר יכול להדרדר לבלי שוב. השאלה בהקשר זה היא האם מאסק ייקח את הזמן שדרוש כדי ללמוד את התחום ולהכיר אותו לפני שהוא מקדם שינויים אסטרטגיים משמעותיים. האישיות האימפולסיבית שלו, כפי שהיא מצטיירת בטוויטר לפחות, מצביעה על כך שזה לא בהכרח יהיה המצב.
4. ההשפעה של מאסק לא תעצור רק בטוויטר
ג'סיקה לאסין, מייסדת אתר חדשות הטכנולוגיה האינפורמיישן, מעריכה שהרוח שיביא מאסק לטוויטר תשפיע על כל התעשייה. "מאסק הוא היוצר האולטימטיבי", היא כתבה. "זה שינוי מהותי מהתפקיד הטיפוסי של מנכ"ל, שכולל הובלת חברה שאחראית לבעלי המניות שלה. כל מייסד כיום מעריץ, לפחות במידה מסוימת, את מאסק. להשתלטות שלו על טוויטר תהיה השפעה משמעותית על בעלי מניות ועל עובדים ואנשים שמפקחים עליהם (עיתונות ורגולטורים). תתכונו לעלייה של שיבוטי טוויטר ושל פלטפורמות טכנולוגיות אחרות שנמצאות בבעלות דמויות שרוצות להשתמש בהן כדי לשנות את השיח הציבורי בהתאם לרצונן. רכישת הוושינגטון פוסט על ידי ג'ף בזוס תיראה כמו משחק ילדים בהשוואה למה שאני חוזה שיקרה כשהאנשים העשירים בעולם יתחילו לחשוב שהם יכולים לשלוט באוטוסטרדת המידע".
5 צפייה בגלריה
אדם נוימן מייסד WeWork היום משקיע נדל"ן
אדם נוימן מייסד WeWork היום משקיע נדל"ן
אדם נוימן מייסד WeWork. מדגמן את תסביך המייסד
(צילום:דן קינן)
לא צריך לרדת עדיין למקלטים. החזון הזה לא בר-קיימא במיוחד. אין מקום לכל כך הרבה פלטפורמות ולא כל פלטפורמה אפשר לרכוש ולהפוך לפרטית בכזו קלות כמו טוויטר. פייסבוק שווה כיום בערך פי 10 מטוויטר, גוגל בסביבות 1.66 טריליון, ובהצלחה למיליארד המערבי שירצה לרכוש את טיקטוק מהסינים.
אבל לאסין כנראה מדייקת בכך שהרוח של מאסק, בעיקר אם המהלכים שיוביל בטוויטר יזכו להצלחה, תתדלק נרטיב חדש בעמק הסיליקון, שמתעדף את היד הבטוחה והיחידה של שליט החלטי אחד. לעמק הסיליקון יש כבר תסביך מייסד לא קטן (שלוש הסדרות ששודרו לאחרונה על מייסדי אובר, ת'ראנוס ו-WeWork הדגימו את זה מצוין). יהיה מפחיד לראות את התסביך הזה מתפתח לתסביך המייסד המיליארדר שלא צריך להקשיב לאף אחד ושלאף אחד אין רצון או יכולת להגיד לו לא.