סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023 (צילום: רויטרס)

פרשנות
לא מציאותית: אפל השיקה מכשיר שעשוי לסכן אותה באובדן רלוונטיות

משקפי ה-AR של אפל מרשימים הרבה יותר מאלה של מתחרותיה, אבל המחיר הלא נגיש, המבנה המגושם ודעיכת המטאוורס הופכים אותם למוצר שכבר עכשיו מרגיש קצת מיושן. האם בזמן שכולם רצו ל-AI גנרטיבי, אפל הגדולה הימרה על הסוס הלא נכון?

ביום שני בערב, אפל עשתה משהו שאף חברה אחרת לא הצליחה לעשות לפניה: להציג מכשיר מטאוורס אפוי היטב עם יכולות שצרכנים באמת ירצו להשתמש בהן, תרחישי שימוש מידיים ומציאותיים ולא עתידיים ובידיוניים, משהו שבאמת אפשר לראות איך הוא משתלב בחיי היומיום שלנו. הבעיה? היא עושה את זה אחרי שהעולם פחות או יותר זנח את חזון המטאוורס, והמכשיר שהציגה, למרות יכולותיו המתקדמות עדיין גדול, מגושם ויקר להחריד. ובינתיים, נראה שהיא מפספסת לחלוטין את הטרנד העדכני, זה שבניגוד למטאוורס יש לו סיכוי אמיתי לשנות את העולם – בינה מלאכותית גנרטיבית. התוצאה: ביום אחרי ההשקה הגדולה ביותר שלה מזה קרוב לעשור, אפל נמצאת סכנה ממשית להפוך ללא רלוונטית.
אפל היא לא החברה הראשונה להיכנס לעולם המטאוורס/מציאות מדומה/רבודה/מועשרת. היא אפילו לא החברה הגדולה הראשונה לעשות את זה. גוגל היתה שם כבר לפני עשור עם גוגל גלאס הכושל, מיקרוסופט עשתה מאמץ יפה עם הולולנס, שחקניות משניות כמו מג'יק ליפ עשו ייצרו הרבה הייפ שלא התממש לכדי מוצר מצליח, וכמובן שפייסבוק הימרה על התחום במלוא העצמה כששינתה את שמה למטא והחלה לשפוך מיליארד לפיתוח מכשירים ופלטפורמה.


אבל זה לא חריג בעבור אפל להגיע למסיבה אחרי שיריבות כבר ניסו את כוחן על רחבת הריקודים. האפל ווטש לא היה השעון החכם הראשון ולפני האייפון היה את בלקברי. מה שהחברה יודעת לעשות הכי טוב זה להראות לכולן איך רוקדים את הריקוד כמו שצריך, להראות איך כל מי שהיתה שם קודם היא בעצם רקדנית מגושמת, מביכה ונטולת קצב. אותו הדבר נכון למשקפי ה-AR שחשפה אפל ביום שני, בעלי השם הלא סקסי בעליל Apple Vision Pro (באמת צריך את הפרו שם?). ראינו כבר משקפי AR וקסדות VR בשנים האחרונות, וכולם סבלו ממגבלות דומות, ובראשם תרחישי שימוש מוגבלים שהפכו אותם למוצר נישתי, למשל בעיקר לשימוש גיימריים, ומגבלות כמו הצורך בחיבור פיסי למחשב או בקרי שליטה פיסיים שהגבילו את הפוטנציאל שלהם.
הוויז'ון פרו של אפל מדלגים בקלילות מעל רוב המגבלות של היריבים. ראשית, מדובר במפלצת של קדמה טכנולוגית עם מסך בגודל בול לכל עין אך בדחיסות פיקסלים גבוהה כל כך שהם מסוגלים להציג סרטונים באיכות 4K, שורה של חיישנים מתקדמים לזיהוי תנועות עין ויד שמאפשרים לשלוט במכשיר ללא צורך בחומרה נוספת ומסוגלים להציג יישומים באופן שמשתלב עם הסביבה הטבעית, יכולות מחשוב מבוססות שבב כפול שהופכות את המשקפיים למחשב עצמתי אך קל משקל יחסית, מיני-רמקולים איכותיים שמסוגלים לייצר חוויית סאונד שמשתווה לזו של מערכות היקפיות יוקרתיות ועוד. אלו הם כנראה משקפי ה-AR המתקדמים ביותר שמוצעים למגזר הפרטי, אולי המתקדמים ביותר בשוק, ומבחינה טכנולוגית מהווים קפיצת דור משמעותית לעומת ההיצע הקיים.
3 צפייה בגלריה
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
(צילום: רויטרס)
יכולות טכנולוגיות אלו מאפשרות שליטה כמעט אינטואטיבית במכשיר. למשל, מבט בפריט שרוצים לבחור (המשקפיים יזהו את הכיוון שאליו מביטות העיניים והפריט יובלט) ובחירה באמצעות הצמדת שתי אצבעות זו לזו, או הגדלה והקטנה של פריטים באמצעות הצמדת אצבעות והנעת היד קדימה או אחורה. בגלל מערך החיישנים המקיף, לא צריך להחזיק את היד בתנוחה מיוחדת ומספיק רק שיהיה קו ראייה פנוי בינה לבין המכשיר. שני כפתורים פיזיים על המשקפיים עצמם – כפתור לחיצה וכתר גלילה דומה לזה שבאפל ווטש – משמשים לפעולות שלא ניתן לבצע בקלות בתנועות עיניים ומחוות יד. להקלדה ניתן להשתמש במקלדת וירטואלית, או לצוות למכשיר מקלדת פיסית ניידת. לגיימרים, המשקפיים מסוגלים להתחבר לבקרי שליטה של קונסולות.
בעיצוב, ניכר שאפל חשבה על הפרטים הקטנים ביותר. למשל: התאמה לבעלי משקפיים באמצעות עדשות מיוחדות שמותאמות לחלל העיניים ומאפשרות להשתמש בו בלי צורך להרכיב משקפיים. אפילו עיצוב הרצועה המחזיקה תוכנן בקפדנות, עם בד נושם ונמתח, וחוגה מסתובבת להתאמה קלה ומדויקת לראש. המשקפיים עצמם הם יחידה מלאה, פרט לסוללה שיושבת בקצה חוט ארוך שמתחבר למכשיר מגנטית ומספקת עד שעתיים של עבודה. יש גם אפשרות להתחבר ישירות לשקע לעבודה רציפה אך מוגבלת מרחבית.
כל אלה הופכים את הוויז'ון פרו למוצר מתקדם מבחינה טכנולוגית, אבל באפל הבינו היטב שזה רק חלק אחד של המשוואה ושכדי שיהיה למשקפיים סיכוי אמיתי להצליח צריך לתמוך בהן גם בצד התוכן. וגם זה משהו שאפל יודעת לעשות יותר טוב מכל אחד אחר: המשקפיים מגיעים עם כל היישומים המובנים המוכרים של החברה – ספארי, תמונות, מוסיקה, אפל TV, מייל וכמובן האפסטור. כשמופעל יישום, הוא מוצג כשהוא משולב בסביבה הטבעית של המשתמש וניתן להציב יישומים זה לצד זה ולעבור ביניהם באמצעוות מחוות יד או פשוט התבוננות לכיוון אחר. חיבור למק מאפשר להציג את מסך המחשב בתוך המשקפיים, ולשלוט בו באמצעות המק עצמו.
אלו עדיין יכולות ברמה נמוכה יותר, שבעיקר הופכות את המשקפיים למסך אייפון גדול מאוד, אבל אפל שילבה גם יישומים ויכולות שמנצלים את הסביבה המטמיעה שמספקים המשקפיים. למשל, הצגה של פריטים תלת ממדיים במרחב, החלפת הסביבה שבה יושב המשתמש בנופי טבע מרהיבים שממלאים את כל מרחב הראייה, צפייה בסרטים או שיחוק משחקים בחוויה שמדמה מסך קולנוע ענקי, או אפילו בתוך סביבה תלת-ממדית סופגת שיכולה לייצר תחושה של הימצאות בלב האקשן עצמו.
בשיחות וידיאו, בני השיח מוצגים בחלוניות בגודל טבעי, כשדמות המשתמש במשקפיים שמוצגת להם היא דמות וירטואלית שנוצרה באמצעות סריקה מקדימה של הפנים בשלב הגדרת המכשיר – מה שמאפשר ביצוע שיחות וידיאו בלי צורך במצלמה חיצונית (שגם כך היתה מצלמת משתמש עם משקפיים ענקיים על הראש). מצלמת התלת-ממד של המשקפיים מסוגלת לצלם תמונות וסרטונים שמוצגים בהם בחוויה שמסוגלת לשחזר בצורה קרובה מאוד את הרגע עצמו.
אפל לא לבדה בחזית התוכן של הוויז'ון פרו. דיסני כבר התחייבה שדיסני+ יהיה זמין למכשיר ביום ההשקה שלו והמנכ"ל בוב איגר אף השתתף באירוע ההשקה כדי לדבר בשבחו. מיקרוסופט כבר התאימה את יישומי זום למשקפיים וגם זום צפויה להיות זמינה עבורו. כמו כן הבטיחה אפל שכמה עשרות אפליקציות של מפתחים חיצוניים יהיו זמינות למשקפיים עם השקתם. ומכיוון שפלטפורמת הפיתוח שלהם זהה לזו של האייפון והאייפד, מפתחים אחרים לא יתקשו להתאים אפליקציות למכשיר או לפתח עבורו אפליקציות ייחודיות.
החזון של אפל למשקפי ה-AR שלה צנוע בהרבה מזה שראינו ממתחרות, מטא היא הבולטת שבהן. החברה לא מדברת על עולמות וירטואליים מלאים, בהם אוואטרים תלת-ממדיים משמשמים אותנו לביצוע כל פעולות היומיום – החל מעבודה, עבור בספורט וכושר, המשך בקניות ובידור ועד פנאי ובילוי עם המשפחה. אף שמדובר במכשיר שהחיבור שלו לחזון המטאוורס ברור, המילה מטאוורס לא נאמרה פעם אחת במהלך הצגתו, כי אפל התמקדה במכשיר. לא ביכולות ניסיוניות ומתקדמות, אלא בדברים שאפשר לעשות עכשיו בצורה מצוינת.
3 צפייה בגלריה
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
(צילום: רויטרס)
התוצאה היא משקפי AR שלא מבטיחים הבטחות ענק, אבל את כל מה שהם מבטיחים הם מסוגלים לקיים בצורה יוצאת מן הכלל. משקפיים שמראים לציבור מה אפשר לעשות עכשיו עם הטכנולוגיה ומספקים תרחישי שימוש מציאותיים שמשתמשים יכולים להבין איך הם מתחברים לחיי היומיום שלהם ואילו תועלות הם יכולים להפיק מהם. הוויז'ון פרו הם משקפי AR מחוברים למציאות, שבשילוב עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר והבנה של תוכן ותרחישי שימוש יש להם פוטנציאל להגיע לקהלים משמעותיים יותר.
כל אלו הופכים את הוויז'ון פרו למוצר המוצלח מסגו שראינו אי פעם, לפחות עד כמה שאפשר להגיד בלי לנסות אותו פיזית. טוב הרבה יותר מכל מה שהמתחרים הוציאו אי פעם לשוק. ובכל זאת, כאמור, יכולות ההצלחה שלו והשוק הפוטנציאלי שלהם מוגבלים יחסית והסיכוי שיהפכו להצלחה אדירה דוגמת האייפון או אפילו ללהיט צנוע אך עקבי דוגמת האייפד והאפל ווטש, קטן מאוד.
יש לכך כמה סיבות. ראשית, המחיר. הוויז'ון פרו יושקו בארה"ב בתחילת שנה הבאה עם תג מחיר התחלתי של 3,499 דולר. זה 338% יותר ממחיר לדגם הבסיס של אייפון 14 ו-777% מדגם האפל ווטש העדכני הזול ביותר. מדובר ברף כניסה גבוה מאוד עבור מכשיר שהיכולת המרשימה ביותר שלו היא להציג סרטים על מסך ממש ממש גדול ושלא מספק חוויות שימוש ייחודיות חדשות אלא בעיקר מעצים קיימות. הדרישות הטכנולוגיות של יצירת משקפי AR שיהיו שימושיות לא אפשרו לאפל לעשות זאת בתג מחיר נמוך יותר, אך התוצאה היא חסם גבוה יותר בפני כניסה לשימוש מיינסטרימי רחב. לפחות כשמדובר בדור הראשון של המכשיר, קהל היעד יהיה בעיקר חובבי טכנולוגיה עשירים דיים לבזבז כסף על גאדג'טים ספק שימושיים, כשעם קצת מזל יימצאו לוויז'ון פרו שימושים משמעותיים במגזר העסקי.
שנית, העיצוב של המשקפיים, מתקדם ומוצלח ככל שיהיה, עדיין לא הפך אותם למגניבים מספיק. שוב, מגבלות טכניות מנעו מאפל מליצור מכשיר שהוא לא גדול, מסורבל ובעל מראה מגוחך. זה אולי נשמע זניח, אבל עיצוב מינימליסטי מדויק וקולי תמיד היה אחד מנקודות החוזקה של אפל והיווה סיבה מרכזית להצלחה המתמשכת שלה. לפני כ-20 שנהאפל בנתה קמפיין שיווקי שלם לאייפד שהתבסס על האוזניות הלבנות האייקוניות שלו. האייפון הוא, וכזה היה מהדור הראשון שלו, לא יותר ממלבן זכוכית שחור. הוויז'ון פרו רחוקים שנות אור מהמינימליזם של האייפד והאייפון. הם מכשיר גיקי במובהק, שיוצר למשתמש מראה מגוחך ואף מביך מעט. קשה לראות איך הם הופכים לסמל סטטוס, מוצר חובה שכולם רוצים להראות אתו ולהשוויץ בו.
אבל העניין החשוב ביותר הוא המוצר החדש והמשוכלל הזה, שיגיע לשוק רק בעוד יותר מחצי שנה, במובנים רבים כבר שייך לאתמול. ההייפ וההתלהבות סביב המטאוורס, שהחלו לצבור תאוצה באוקטובר 2021 כשפייסבוק הפכה למטא, שכחו בחודשים האחרונים, לאחר שהתברר שנחוצה עוד השקעה מרובה ופיתוח רב שנים על מנת להצליח להגשים את הצדדים המרשימים יותר בחזון הזה. המשבר המאקרו-כלכלי והעלאות הריבית האחרונות שפכו עוד מים קרים על החזון, והגבילו את היקף הכספים שחברות מסוגלות להשקיע בו.
הוויז'ון פרו עצמו רק מחזק זאת. אפל, ענקית החומרה בעלת היכולות החדשניות ביותר, עם המהנדסים הטובים ביותר ויכולות הפיתוח המתקדמות ביותר, הצליחה ליצור משקפי AR שהם בסופו של דבר בעיקר מסך אייפון גדול ואינטואיטיבי בחבילה מסורבלת ונטולת סקס-אפיל. ואם זה כל מה שאפל מסוגלת לעשות, איזו תקווה אמיתית יש למטאוורס? אפל הציגה השבוע למעשה את המכשיר החם ביותר של 2021. והוא יגיע לחנויות רק ב-2024.
ההשלכות עבור אפל מהותיות עוד יותר מכישלון אפשרי של מוצר שבפיתוחו הושקעו מאות מיליוני דולרים לכל פחות. כי בזמן שהחברה השקיעה מאמצים ומשאבים ניכרים בפיתוח הוויז'ון פרו, נראה שהיא פספסה לחלוטין מגמה טכנולוגית עדכנית ומשמעותית יותר, זו של בינה מלאכותית גנרטיבית. בניגוד למטאוורס, המימוש של החזון של בינה מלאכותית גנרטיבית (מודלי שפה כמו ChatGPT ומחוללי תמונות כמו Dall-E) לא נמצא חמש שנים או עשור בעתיד, אלא כאן או ממש מעבר לפינה. גוגל, מיקרוסופט, אמזון וחברות טכנולוגיה אחרות כבר משלבות כלים אלו במוצרים שלהן, ושירותים משמעותיים נמצאים במרחק שבועות או חודשים, הרבה יותר קרובים מההגעה של וויז'ון פרו לחנויות.
כבר היום, היכולת לשוחח בשפה טבעית עם גוגל בארד או ChatGPT ולקבל מענה לשאלות שונות טובה בכמה וכמה מונים מזו שסירי מצליחה לספק למשתמשי האייפון. בזמן שאפל השקיעה משאבים בפיתוח משקפי AR עם שימושים מוגבלים שפונה לקהל מצומצם, היא פספסה לחלוטין את ההתפתחות בעולם הבינה המלאכותית שהיו מאפשרות לה להביא יכולות מדהימות ושימושיות בהרבה למוצרים הקיימים שלה, יכולות ששחקניות כמו גוגל ומיקרוסופט נמצאות כיום בעמדה טובה הרבה יותר על מנת לשלב בפלטפורמות מתחרות כמו אנדרואיד ו-ווינדוס.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל אפל טים קוק מציג את משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
מנכ"ל אפל טים קוק מציג את משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
משקפי אפל ויז'ן פרו באירוע הפתיחה של כנס המפתחים WWDC2023
(צילום: רויטרס)
אפל לא נמצאת לגמרי מחוץ למשחק הבינה המלאכותית. יכולות של למידת מכונה משולבות במוצרים ובשירותים רבים של החברה, הן ברמת התוכנה והן ברמת החומרה, אבל נכון לעכשיו היא לא אמרה מילה על בינה מלאכותית גנרטיבית. ואם היה מועד שבו נכון לעדכן על פעילות פיתוח משמעותית בתחום, היה זה באירוע הפתיחה של ועידת המפתחים שלה. ככל שיש לאפל פיתוחים רלוונטיים, היא לא חושפת אותם ואפשר להניח שהם רחוקים משמעותית מלהיות מוכנים לפריסה, וכנראה נופלים ביכולותיהם מאלו של OpenAI ושחקניות אחרות.
בינה מלאכותית גנרטיבית - כלומר, היכולת להשתמש במודלים מתקדמים ליצירה של טקסים ותמונות, לקבלת מענה על שאלות שונות, להסתייע בהם בכתיבה, בלמידה ובמגוון דרכים אחרות - היא נכון להיום ההבטחה הגדולה ביותר לשיפט משמעותי בעולם הטכנולוגיה, לקפיצה הגדולה הבאה שזהה לזו שעשה האייפון עם השקתו ב-2017. ייתכן שמדובר בבועה, באוויר חם שיתקרר, אבל המוצרים שכבר היום נגישים לשימוש רחב מצביעים על ההפך, ואם הפיתוחים הבאים יממשו את ההבטחות שלהם, זו באמת תהיה מהפכה.
כל זה, שוב, קרה בזמן שאפל השקיעה משאבים משמעותיים בפיתוח מוצר שכבר עם חשיפתו מרגיש מיושן ולא רלוונטי. אפל, כך נראה, הימרה על הסוס הלא נכון. אם היא לא תתאפס ותתמקד בהנגשת יכולות שקיימות כבר היום בשוק למוצרים שלה, היא מסתכנת בלהפוך ללא רלוונטית. האייפון חיסל וקבר את נוקיה ובלקברי. האם ChatGPT יעשה את אותו הדבר לאפל? אחרי השקת הוויז'ון פרו, לא מדובר בחשש שאפשר לבטל כלאחר יד.