סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טיקטוק טיק טוק אפליקציה TicTok
ארה"ב נגד טיקטוק (צילום: שאטרסטוק)

ממשל ביידן מאיים לחסום את טיקטוק בארה"ב: דורש להיפטר מהשליטה הסינית

הוועדה להשקעות זרות בארה"ב, בתמיכת הפנטגון ומחלקת המשפטים, העלתה דרישה למכירת כל האחזקות של בייטדאנס בטיקטוק, או להסתכן בחרם אמריקאי

ממשל ביידן מעלה הילוך במלחמה שלו נגד טיקטוק ומאיים לחסום את פלטפורמת הווידיאו בארה"ב, אלא אם החברה האם הסינית, בייטדאנס, תיפטר מכל אחזקותיה בה – כך על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. ארה"ב מתייחסת לטיקטוק בחשדנות, ולעתים כאיום על הביטחון הלאומי, עוד מימי נשיאותו של טראמפ. הפופולריות של האפליקציה, לצד העובדה שהיא נשלטת על ידי חברה סינית, האלו חשש אמיתי ששלטונות בייג'ינג ימנפו אותה על מנת לגשת למידע פרטי של אזרחים אמריקאים (החוק הסיני מחייב חברות פרטיות להעביר מידע לממשל לפי דרישתו), כדי להפיץ תעמולה שתשרת את הממשל הסיני, או לצנזר תכנים שעלולים לפגוע בו.
בשנתיים האחרונות, על רקע חששות אלו, הוועדה להשקעות זרות בארה"ב (Cifus) במחלקת האוצר האמריקאית ניהלה מגעים עם טיקטוק על דרכים לאבטח את המידע של אזרחים אמריקאיים, למשל באמצעות אכסונו בשרתים מקומיים בשליטה ובהפעלה של חברת אמריקאית, דוגמת אורקל. ואולם, מבקרים טענו שפתרון זה אינו מספק ולא ימנע העברת מידע לבייג'ינג.
כך או כך, לפי הוול סטריט ג'ורנל, המגעים עם טיקטוק נמצאים בקיפאון מזה כמה חודשים, ועתה Cifus, בתמיכת הפנטגון ומחלקת המשפטים, העלתה את הדרישה למכירת כל האחזקות של בייטדאנס בטיקטוק, או להסתכן בחרם אמריקאי. בכך, למעשה, חוזר ממשל ביידן לדרישה שהציג ב-2020 ממשל טראמפ, ואשר נפסלה על ידי בית משפט פדרלי בטיעון שהחוק לא מאפשר להטיל סנקציות כלכליות כפתרון לאיום על הביטחון הלאומי. ההחלטה של ממשל ביידן צפויה להתקל באתגרים דומים ולהתמודד עם מאבק משפטי ממושך.
מטיקטוק נמסר בתגובה שמכירה לא תפתור את חששות הממשל, ושהיא התחייבה להשקיע 1.5 מיליארד דולר בתוכנית לאבטחת מידע של משתמשים בארה"ב. "אם המטרה היא הגנה על הביטחון הלאומי, מכירה אינה הפתרון", נמסר לוול סטריט ג'ורנל. "שינוי בעלות לא יכפה מגבלות חדשות על העברה או גישה למידע. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חששות לביטחון הלאומי של ארה"ב היא באמצעות שקיפות, הגנות על מידע שיפעלו מארה"ב וניטור אמין של צד ג', שכבר מיושמים".
במקביל הקונגרס האמריקאי ממשיך במאמצים לקדם חקיקה שתחזק את היכולת של הממשל להתמודד עם איומים אפשריים מצד אפליקציות בבעלות זרה. לפי הצעת חוק שמקדמים במשותף הסנטור הדמוקרטי מארק וורנר והסנטור הרפובליקני ג'ון ת'ון, מחלקת הסחר תחויב ליצור תהליכים שיאפשרו להפחית סיכונים מאפליקציות כאלו, ובמקרה הצורך להחרים אותן. הצעת החוק כבר זכתה לתמיכת הבית הלבן. היא מצטרפת להצעת חוק שאושרה בסוף 2022, ושאוסרת על התקנת טיקטוק במכשירים שמנפיק הממשל הפדרלי לעובדיו.