סגור
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
טיקטוק. איום ביטחוני? (צילום: בלומברג)

הצעת חוק חדשה בסנאט עשויה להוביל להחרמת טיקטוק בארה״ב

חברי סנאט דמוקרטים ורפובליקנים הגישו הצעת חוק שתעניק לממשל סמכויות שיאפשרו לו לחסום אפליקציות סיניות שנחשבות כמאיימות על הביטחון הלאומי, ביניהן אפליקציית טיקטוק. טיקטוק הוגדרה על ידי קהילת המודיעין האמריקנית כאיום

חברי סנאט דמוקרטים ורפובליקנים הגישו הצעת חוק שתעניק לממשל האמריקאי סמכויות חדשות שיאפשרו לו לחסום אפליקציות סיניות שנחשבות כמאיימות על הביטחון הלאומי, ביניהן אפליקציית הסרטונים הקצרים טיקטוק.
חבר הסנאט הדמוקרטי מארק וורנר המכהן כיו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, חשף את הצעת החוק ביום שלישי. ההצעה היא חלק מהמאמצים לגבש מדיניות מאוחדת בין משרדי הממשל השונים לטיפול באיומים ממדינות כמו סין, רוסיה ואיראן, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
החוק שנקרא Restrict Act – ראשי התיבות של הגבלת ההופעה של איומים ביטוחניים שמסכנים טכנולוגיות מידע ותקשורת – יחייב את שר המסחר לבסס הליך לזיהוי איומים הקשורים לטכנולוגיות מידע ותקשורת וליצור פתרונות. לפי וורנר החוק יעניק לשר המסחר את הסמכות לחסום טכנולוגיות זרות. החוק יחול גם על בינה מלאכותית, טכנולוגיות פיננסיות ומחשוב קוונטום, תחומים שלטענתו לא מכוסים מספיק על ידי הכללים הקיימים. הוא הודה כי ההתמקדות העיקרית כעת היא טיקטוק כשקודם לכן ההתמקדות הייתה בוואווי, אך ציין כי ארה"ב צריכה לאמץ תהליך שיעזור להתמודד עם טווח רחב של איומים טכנולוגיים. "אנחנו זקוקים לגישה מקיפה המבוססת על הערכת סיכונים שפועלת לבלום את המקורות של טכנולוגיות עם פוטנציאל סיכון לפני שהן משיגות דריסת רגל בארה"ב".
הצעת החוק הוגשה על ידי 12 סנטורים, ביניהם גם הרפובליקנים ג'ון תון ומיט רומני. טיקטוק אמנם לא מוזכרת במפורש בשמה, אך היא מהווה את המניע העיקרי מאחורי הצעת החוק. בממשל האמריקאי פועלים כבר תקופה למציאת דרך לניהול האפליקציה שהוגדרה על ידי קהילת המודיעין האמריקאית כאיום. תון אמר כי הצעת החוק עשויה להוביל להחרמת טיקטוק בארה"ב.
ג'ון סליבן, היועץ לביטחון לאומי שיבח את הצעת החוק, וטען כי היא תעצים את הממשל "למנוע מממשלות זרות לנצל שירותים טכנולוגיים הפועלים בארה"ב בצורה שמסכנת מידע רגיש של האמריקאים ואת הביטחון הלאומי שלנו".