סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אייל שנער מנכ"ל Fundbox
אחד המייסדים אייל שנער (צילום: קומרה קפיטל)

בלעדי
יוניקורן? מגעים למכירת פאנדבוקס ב־100 מיליון דולר

בנק ההשקעות גולדמן זאקס מוביל את מכירת החברה, שעוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים, ב־100 מיליון דולר בלבד. ב־2021 עמד שווייה על 1.1 מיליארד דולר. ב־2022 החברה פיטרה כ־150 עובדים, וכיום מעסיקה 140 עובדים לעומת 360 בשיא

עונת החיסול מתחילה: פאנדבוקס תהיה חד־הקרן הראשון שיימכר עמוק מתחת לכסף שגייס והרבה פחות מהשווי שבו נערך הגיוס האחרון. ל"כלכליסט" נודע כי בימים אלה מתנהלים מגעים מתקדמים למכירת חברת הפינטק שגייסה עד היום חצי מיליארד דולר. בנק ההשקעות גולדמן זאקס מוביל את העסקה וכרגע מדובר על שווי של 100 מיליון דולר בלבד לפעילות פאנדבוקס. מדובר בצניחה חדה מול שווי של 1.1 מיליארד דולר שלפיו ביצעה החברה את הגיוס האחרון בסוף 2021. באותו גיוס דיווחה פאנדבוקס גם על כך שהגיעה לקצב מכירות (ARR) של 100 מיליון דולר בשנה. בסך הכל היא גייסה 553 מיליון דולר מאז הקמתה, רובם המכריע מקרנות זרות, שיצטרכו לספוג הפסד עמוק עם מכירת החברה. בסוף 2022 נותרו לפאנדבוקס כ־100 מיליון דולר במזומן לפי הדיווח שלה, אך לאור ההאטה בשוק של הלוואות לעסקים קטנים שבו היא פועלת, ולאור העובדה כי היא היתה הפסדית, סביר להניח כי כעת נותרו לה מזומנים שיספיקו לרבעונים בודדים.
הקשיים בפאנדבוקס החלו כבר בשנה שעברה, בין היתר בעקבות העלאות הריבית בעולם ושינוי עמוק בסביבה המאקרו־כלכלית העולמית. פאנדבוקס עוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים כנגד חשבוניות עתידיות וכן בפריסה לתשלומים בשיטת Buy Now, Pay Later. באוקטובר 2022 היא הכריזה על פיטורי 150 עובדים, שהיו אז 40% מכוח האדם. חצי מהמפוטרים היו בישראל וחצי בארה"ב. מתחילת 2023 פיטרה פאנדבוקס עוד כ־15% מהעובדים מתחת לרדאר וההערכות הן שהיום היא מעסיקה 140 עובדים לעומת כ־360 בשיא.
עם היציאה למהלך הקיצוצים הגדול הראשון בסוף 2022 הודה מנכ"ל פאנדבוקס פראשנט פלוריה, במכתב ששלח לעובדים, בקשיים שחווה החברה: "מכיוון שמגמות מאקרו־כלכליות ממשיכות להשפיע על כלכלת העסקים הקטנים, גם אנחנו מתמודדים עם רוח נגד עסקית מהותית. ברור שהאתגרים הכלכליים הללו יימשכו זמן רב יותר ממה שציפינו בתחילה. העסק שלנו צמח במהירות במהלך השנתיים האחרונות והגדלנו את הצוות שלנו בהתאם, אבל האמת היא שהגדלנו את הצוות שלנו מהר מדי ואנחנו צריכים, כמובן, לתקן. אף שיש לנו יותר מ־100 מיליון דולר בנזילות, עלינו גם להיות מנהלים זהירים בהון המשקיעים. החזרת כוח העבודה שלנו לגודל הטרום־מגפה תחזק אותנו פיננסית, כשאנחנו פועלים להפיכתנו לעסק רווחי — מה שאנחנו לא היום".
פאנדבוקס הוקמה ב־2013 על ידי אייל שנער, יובל אריאב ותומר מיכאלי. ב־2020 עבר שנער מתפקיד המנכ"ל ליו"ר ולכיסא המנכ"ל הוצנח פלוריה ששימש לפני כן בתפקידים בכירים בענקיות ההייטק גוגל, פייסבוק ויאהו. השוק של חברות מסוגה של פאנדבוקס, שבו פועלות גם BLUEVINE ו־BEHALF הישראלית כמו גם מליו והאניבוק הגדולות יותר, עבר טלטלה בשנים האחרונות. מגפת הקורונה הביאה לפריחה חסרת תקדים, לא רק בגלל הריבית האפסית, אלא גם בגלל צמיחה מואצת של עסקים קטנים ובינוניים שפעלו אונליין. חלק מהחברות אף השתתפו בתוכנית של הממשל האמריקאי להלוואות לעסקים קטנים, מה שהרחיב עוד יותר את הפעילות. אולם, בעקבות עליית הריבית המהירה וההאטה הכלכלית, שוק ההלוואות לעסקים קטנים התכווץ, מה שהוביל גם לפגיעה בעסקי פאנדבוקס.
את עיקר הפגיעה, במידה שתושלם עסקת המכירה, יספגו הקרנות הזרות שהשקיעו בפאנדבוקס, ביניהן קרן HOOPP, הקשורה לקרנות הפנסיה באונטריו, זרוע ההשקעות של קבוצת הביטוח הגרמנית Bny Mellon, בנק ALIANZ X, קרן ההון סיכון KHOSLA, זרוע ההשקעות בחדשנות של קונצרן מיצובישי היפני, Cathay Innovation, Arbor Waypoint Select Fund ו־The Private Shares Fund.
מפאנדבוקס לא התקבלה תגובה.