סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עורכי הדין של משרד המשפטים האמריקאי, התובעים במשפט נגד גוגל
עורכי הדין של משרד המשפטים האמריקאי, התובעים במשפט נגד גוגל (צילום: אי.פי)

המספר נחשף: גוגל משלמת לאפל 36% מההכנסות שלה מפרסום בדפדפן ספארי

הנתון נחשף במשפט ההגבלים העסקיים המתנהל נגד ענקית החיפוש. ההסכם בין שתי החברות נחתם ב-2002 והפך את מנוע החיפוש של גוגל לברירת המחדל בדפדפן של אפל, כלומר בכל מכשירי האייפון, הסמארטפון הפופולרי בארה"ב

גוגל משלמת לאפל 36% מההכנסות שהיא גורפת מפרסום בחיפושים שמבוצעים באמצעות הדפדפן ספארי, כך לפי הכלכלן קווין מרפי מאוניברסיטת שיקגו.
בסוכנות בלומברג דיווחו כי מרפי חשף את הנתון במהלך עדותו כמומחה הכלכלי הראשי לטובת גוגל במסגרת משפט ההגבלים העסקיים המתנהל נגדה בוושינגטון. לפי הדיווח, עורך הדין הראשי של גוגל, ג'ון שמידטלן, עיווה את פניו כשמרפי חשף את הנתון, מכיוון שהיה אמור להישאר חסוי. שתי החברות התנגדו לחשיפת פרטים על ההסכם ביניהן. בעתירה שהגישו בשבוע שעבר לבית המשפט טענו עורכי הדין של גוגל כי חשיפת מידע נוסף על ההסכם "תערער באופן לא סביר את העמדה התחרותית של גוגל ביחס למתחרים ולצדדים נוספים".
השותפות בין החברות החלה ב-2002 ובמסגרתה הפך מנוע החיפוש של גוגל לברירת המחדל בדפדפן ספארי של אפל. ההסכם הזה הוא אחד החשובים של גגל מכיוון שהוא למעשה הופך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל בכל מכשירי האייפון – הסמארטפון הפופולרי ביותר בארה"ב. ואולם במשרד המשפטים האמריקאי משתמשים בהסכם הזה כהוכחה לכך שגוגל השיגה את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש ובשוקי הפרסום באופן לא חוקי.
מאפל לא התקבלה תגובה ובגוגל סירבו להגיב.
משפט ההגבלים העסקיים נגד גוגל נפתח בספטמבר והוא הגדול ביותר מסוגו מאז שמיקרוסופט עמדה למשפט דומה בשלהי שנות ה-90. משרד המשפטים האמריקאי עמל שלוש שנים על הכנת התביעה ומאשים את גוגל בשימור הדומיננטיות שלה בחיפוש באינטרנט באמצעות חוזים מגבילים ובתשלום של מעל ל־10 מיליארד דולר בשנה למגוון חברות סלולר כמו סמסונג ואפל, כדי להבטיח שמנוע החיפוש יוגדר כברירת מחדל בטלפונים ניידים ובמחשבים.