תשכחו מ-B2C, העתיד הוא B2A
המנצחים במסחר המקוון לא יהיו אלה שיציגו ממשק יפה יותר, אלה מי שיבנו גשר בין כוונה דיגיטלית לבין פעולה פיזית בעולם האמיתי. מדובר ביצירת פתרון של הקילומטר האחרון שמחבר בין כל העולמות הטכנולוגיים
במשך שני עשורים, עולם הקמעונאות הדיגיטלית התמקד בפעולה אנושית אחת פשוטה: לחיצה על כפתור "הוסף לסל". כל פלטפורמה, כל חידוש טכנולוגי וכל משפך שיווקי נבנו כדי לייעל את הרגע הזה. עם זאת, בשנה האחרונה מתחיל להתגבש קונצנזוס חדש בחדרי הישיבות של עמק הסיליקון ובמרכזי ההפעלה של קמעונאים גלובליים: עידן הלקוח האנושי עומד בפני שינוי מהותי. העתיד שייך לסוכני AI.
ברוכים הבאים לעידן המסחר של סוכנים
המסחר של סוכני AI אינו רעיון עתידני אלא מציאות קיימת שמעצבת מחדש שווקים גלובליים בהיקף של טריליוני דולרים. עוזרי בינה מלאכותית כבר היום מבצעים רכישות, ממלאים מדפים, ומייעלים שרשראות אספקה. הם פועלים לא רק בשירות הצרכנים אלא גם בשם עסקים, ואף בשירות מכונות. כאשר חברות כמו OpenAI או Walmart מציבות את הבינה של סוכנים בלב האסטרטגיה שלהן, ברור כי כללי המשחק השתנו.
Walmart הצהירה כי היא צופה שיותר ממחצית מההכנסות המקוונות שלה יגיעו מסוכנים בתוך חמש שנים. חברת Gartner מעריכה כי לקוחות מבוססי מכונה יניעו הוצאות עולמיות של כ-30 טריליון דולר עד שנת 2030. על פי נתוני Statista המסחר האלקטרוני מהווה כיום מעל 20 אחוזים מהקמעונאות העולמית, כאשר הוצאות שמנוהלות בידי סוכנים הן החלק הצומח ביותר. כל אלה אינם רק כותרות אלא מהווים איתות ברור לשינוי פרדיגמה עמוק.
הפער שבין הדיגיטל למדף
כל מהפכה מסחרית הוגדרה בעבר לפי צוואר בקבוק בלתי נראה. בשנות התשעים הבעיה הייתה תשלומים. לאחר מכן הופיעו אתגרי לוגיסטיקה, ובהמשך מגבלות של דאטה ואחסון בענן. כיום, האתגר המרכזי הוא האמת של המלאי. כלומר, הידיעה המדויקת בזמן אמת לגבי מה שנמצא בפועל על המדף.
הגל הראשון של ניסויים סוכנים נכשל דווקא ברגע הקריטי של הקנייה. הפקודה לרכוש נתקלה בנתונים שגויים, ממשקי API למלאי לא היו עדכניים, לא אמינים או פשוט לא קיימים. התוצאה הייתה עסקאות שבוטלו, מכירות שלא התבצעו ואמון שנפגע. במילים אחרות, המסחר של סוכנים לא נכשל בשלב הפקודה הדיגיטלית אלא ברמת הביצוע הפיזי במדף.
השכבה הנסתרת: לא רק לנתח, אלא לבצע בפועל
העולם אינו חסר כלים לניתוח מתקדם או לדשבורדים מעוצבים. אבל כפי שציינו בקרן ההון סיכון אנדריסן הורוביץ, הזינוק האמיתי יתרחש כאשר סוכנים יעברו מלהיות מסייעים בלבד, לאופרטורים שמבצעים תהליכים מקצה לקצה. קרנות מובילות כמו Sequoia מכנות זאת "סגירת המעגל", וגורמים נוספים כמו Lightspeed ו-Accel מדברים על פלטפורמות סוכנים שלמות שיוצרות יתרון תחרותי ביצועי.
המנצחים לא יהיו אלה שיציגו ממשק יפה יותר, אלא אלה שיבנו גשר בין כוונה דיגיטלית לבין פעולה פיזית בעולם האמיתי. מדובר ביצירת פתרון של הקילומטר האחרון שמחבר בין כל העולמות הטכנולוגיים.
המדדים החדשים של אמון: מעסקאות למימוש בפועל
בעבר נהגו למדוד קליקים, עגלות ושיעור המרה למכירות, אך המסחר של סוכני AI דורש מדדים מהותיים בהרבה. לדוגמה, מדידת שיעור העסקאות שבוצעו באמצעות סוכנים. מדד נוסף הוא נתח הקופה סוכני AI, הבוחן כמה מהמכירות בוצעו בפועל על ידי סוכנים במקום בני אדם. ולבסוף, מדד דיוק המלאי ברגע האמת בכל נקודה, אשר בוחן את אמינות המידע על המדף בכל שנייה.
משקיעים כבר אינם מתרשמים מהדגמות אסתטיות או מצ'אטבוטים שמדברים רהוט. הם מחפשים התחייבויות תפעוליות ברמה של שירות מול המציאות. השאלה המרכזית הפכה להיות לא "האם אתה יודע לנתח?" אלא "האם אתה יודע לבצע, ובוודאות, בהיקף גדול?"
המהפכה הבאה: שליטה מוחלטת בשכבת הביצוע
בעשור האחרון ראינו כל פעם שחקן חדש שמוביל מהפכה. Shopify פתחה חנויות לכל אחד. עם זאת, בכל המקרים נדרשה עדיין מעורבות אנושית. המסחר בין סוכנים שונה לגמרי, משום שהמנצחים הבאים יהיו אלה שידעו להסיר לחלוטין את הצורך בהתערבות אנושית ולגשר את הפער שבין המדף לבין המידע.
סוף עידן הדשבורדים
לאורך השנים ראיתי אינספור חברות רודפות אחרי תובנות, מציגות דשבורדים נוצצים ומבטיחות ניתוחים חכמים. אך המציאות היא שיכולת ניתוח הפכה להיות סחורה ולא מוצר. לעומת זאת, יכולת ביצוע יוצרת יתרון אמיתי. הרגעים המרגשים ביותר כיום הם לא גרף צבעוני אלא פעולה אמיתית: מדף שמתמלא אוטומטית, רובוט שמבצע פעולה, ואייג'נט שמקבל החלטה ומוציא אותה לפועל מבלי לבקש אישור.
מנהלים ודירקטורים צריכים לשאול לא מי יודע לחזות טוב יותר, אלא מי מסוגל לסגור את הלולאה בפועל, בעולם האמיתי ובקנה מידה רחב.
לנור דניאל היא מנכ"לית ומייסדת Shopper AI






























