סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יואב רגב מנכ"ל ומייסד סנטרה SENTRA
יואב רגב מנכ"ל ומייסד סנטרה SENTRA (צילום: יפעת גולן)

מנכ"ל סנטרה: "סייבר התקפי צריך להיות רק בידי המדינה"

יואב רגב, שהיה מפקד מרכז הסייבר ב־8200 והקים עם מפקדו לשעבר את סנטרה, מאמין שרק אסון כדוגמת אסון התאומים יגרום לחברות להבין את חשיבותה של הגנת הסייבר. "כשמתקפת סייבר תחולל כאוס בעולם הפיננסים – אז יגיע זעזוע אמיתי"

"סייבר התקפי צריך להיות רק בידי המדינה. לא חשבנו לרגע להקים חברת סייבר התקפי. אם זה חוקי אז שאנשים אחרים יעשו. זה תחום שצריך להיות שמור לממשלות", כך אומר ל"כלכליסט" יואב רגב, מנכ"ל סנטרה, בראיון ראשון לתקשורת.
סנטרה היא אחת החברות המסקרנות בתעשיית הסייבר המקומית. בין מקימיה שניים מבכירי 8200 עד לאחרונה: רגב שהיה מפקד מרכז הסייבר של 8200 ואסף כוחן שהיה מפקד 8200.
רגב מאמין שתעשיית הסייבר צריכה לעבור כברת דרך משמעותית כמו זו שעברה תעשיית התעופה העולמית. "מה שעוצר חברות הוא חוסר ביטחון בטכנולוגיה. אפשר לעשות לסייבר מה שקרה לעולם התעופה שהוא אחד הבטוחים בעולם", הוא אומר. "עולם הטכנולוגיה הוא הפוך ואין שם תחושת ביטחון. זה פוגע ביכולת לעשות עסקים. בסייבר עדיין לא היה אירוע כמו שהיה ב־11 בספטמבר 2001, אירוע שישנה תפיסת עולם. אירוע כזה לא חייב להגיע ממדינה. זה יכול להיות אירוע פיננסי לחלוטין. כשיום אחד אנשים יבואו לבנק ויראה שאין כסף כי מתקפת סייבר חוללה כאוס לעולם הפיננסים – אז יגיע זעזוע אמיתי שישנה פרדיגמות".
בליבה של הבעיה נמצא כיום נושא הדאטה שהוא בעבור רגב כל העניין. "חברות יכולות לקום וליפול על המידע שלהן. בגלל שהמידע והסקיוריטי חייבים לאפשר את הדאטה, אנחנו חייבים לאפשר לארגונים לעוף הכי מהר שאפשר. שירביט הוא אירוע קטן שמראה דוגמה לאירוע שבו אירוע סייבר פשוט הרס חברה", אומר רגב.
רגב מאמין שסנטרה היא רק שלב אחד בתהליך של המעבר לעולם בטוח. "אנחנו אומרים שאפשר לגרום לעולם בטוח בסייבר. אני אוהב את זה ומאמין בזה", הוא מכריז.
מה הביא אותך להקמת החברה?
"הגעתי לאזרחות אחרי שהייתי מפקד על 1,000 איש ואחראי על פעילות מבצעית. היתה לי אפשרות ללכת לארגונים בתפקידים משמעותיים, להצטרף לחברות קטנות או להקים משהו משלי. בחרתי לעבוד עם אנשים שטוב לי איתם, להקים משהו משמעותי ולהשפיע על משהו. את אסף כוחן אני מכיר למעלה מעשור. תמיד היינו חברים טובים ומאוד מחוברים. כאשר אתה משתחרר מתפקיד כה מאתגר כמו מפקד הסייבר, יש חשש שתאבד את הריגוש והתשוקה. בשביל להצטיין חייבים תשוקה. התשוקה כיום היא אחרת. אנחנו רוצים לשנות את הדרך שבה עושים אבטחה בעידן הנוכחי שבו דאטה הוא הכל.בחרנו לשנות פרדיגמה במחשבה של איך מאבטחים ואיך הופכים את החברות למקום בטוח".
כאשר רגב נשאל על שירותו הצבאי, הוא כמובן אינו יכול לספר אבל אומר: "לעולם לא נפגע במשהו שקשור ל־8200. אנחנו רוצים לעשות עולם אזרחי בטוח. אני רוצה ליצור עולם אזרחי מצוין, עולם שאפשר להאיץ אותו כל הזמן באמצעות טכנולוגיה".
גם על סייבר התקפי הוא אינו שש לדבר. "לא חשבנו לרגע להקים חברת סייבר התקפי. זה מחוץ לז'רגון שלנו. אם זה חוקי אז שאנשים אחרים יעשו. לדעתי, זה תחום שצריך להיות שמור לאזורים שממשלות צריכות לטפל בו".
סנטרה יצאה לדרך ביולי 2021. לצדם של רגב וכוחן יש עוד שני מייסדים: רון רייטר, בוגר 8200 אף הוא, שהסטארט־אפ שלו Crosswise נמכר לחברת אורקל העולמית בכ־50 מיליון דולר וניהל את מרכז הפיתוח של אורקל בתל אביב; ויאיר כהן, שניהל את המוצר של חברת Datadog האמריקאית שנסחרת ביותר מ־40 מיליארד דולר. סנטרה גייסה עד כה 23 מיליון דולר בסיבוב סיד. בין המשקיעים: אורן זאב, קרן בסמר ואנג'לים בכירים בתעשייה.
מה עושה החברה שלכם?
"סנטרה ממפה את המידע בארגון ועושה לו סיווג ומאפשרת לקבל החלטות מבוססות על המידע. כל ארגון צריך להניח שיפרצו אליו ולהיות מוכן לצמצם את הנזק. ארגון חייב לבחור איך הוא מגן על המידע".
איך אתם מתמודדים עם ההאטה הנוכחית בהייטק?
"אנחנו שנה באוויר ויש לנו לקוחות ראשונים משלמים בישראל ובארה"ב. בחודשים הקרובים נשיק את המוצר רשמית ואנחנו מתחילים להאיץ את הצעד העסקי. יש לנו הרבה פיתוח וצוות שיווק ומכירות קטן. אין לנו פגיעה ישירה עתידית. כשדברים קורים אתה לא יכול להתעלם. זה רק מחדד את החושים. יש הזדמנויות מעולות. אנחנו לא בעמדה של חשש ולא לחוצים על גיוס עתידי".