סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

איראן מצמצמת את הגישה לאינטרנט: תהפוך שימוש ב-VPN לפשע

ועדה פרלמנטרית במדינה הדתית אישרה קווים מנחים לחבילת חוקים ותקנות שתגביל עוד יותר את הגישה לאינטרנט ואת אופי השימוש בו. היום, איראנים רבים משתמשים ב-VPN כדי לעקוף את המגבלות שמטילה הממשלה - פעולה שבקרוב, כפי הנראה, תגרור קנסות ואף מאסר

איראן לא ידועה כמעוז של חופש, אבל החוקים החדשים שהמדינה צפויה להכניס לתוקף בשנה הקרובה קשוחים אפילו במושגים שלה. בסוף החודש שעבר אישרה ועדה פרלמנטרית איראנית קווים מנחים לחבילת חוקים ותקנות ל"הגנת הזכויות של משתמשי מרחב הסייבר ופיקוח על שירותי רשת עיקריים". הצעת החוק מספקת לממשלה האיראנית עוד יותר פיקוח ושליטה על רשת האינטרנט והגישה לתכנים המאוחסנים בה. בינתיים, חתמו על מזכר החוק 18 פרלמנטרים ורק אחד התנגד לו.
אחד החוקים, למשל, יהפוך שימוש ב-VPN, המשמש לעקיפה של חסימות שירותים ואתרים - לפשע שעונשו קנסות ואף מאסר. השימוש באפליקציות VPN נפוץ מאוד באיראן כדי לקבל גישה לשירותים חסומים כמו יוטיוב, טוויטר, טלגרם ופייסבוק. באופן אירוני, אפילו ממשלת איראן עושה שימוש בטלגרם כדי להעביר מסרים לאוכלוסייה. גרסה של החוק עלתה עוד לפני שלוש שנים לסדר היום אך נמחקה מהר מאוד לאחר מחאה ציבורית נרחבת. לא ברור כיצד הממשלה מתכננת להעביר את החוקים כעת ומה בדיוק השתנה.
1 צפייה בגלריה
נשיא איראן אבראהים ראיסי 15.8.21
נשיא איראן אבראהים ראיסי 15.8.21
נשיא איראן אבראהים ראיסי. העם דורש VPN
(צילום: AFP)

איראן מסננת את תכני האינטרנט כבר היום וכל מי שמתחבר לרשת במדינה מנותב דרך צומת נתונים מרכזי, בו פועלת מערכת סינון וחסימת שירותים ותוכן מכמה מתקנים ברחבי המדינה. ההסתמכות על נקודת גישה אחת נחשבת לנקודת תורפה, שכן מספיק שיקרה משהו למתקן והאינטרנט האיראני יפסיק לפעול - וזה בדיוק מה שקרה בסוף השבוע האחרון, כששריפה ברשת החשמל של המתקן גרמה לשיבושים קשים בגישה לרשת במשך כמה שעות ביום שישי שעבר.
הרשת האיראנית איטית למדי ביחס לסטנדרט המערבי והמצב כנראה לא צפוי להשתפר בקרוב. בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, איראן נאלצה לנתב את כל תעבורת הרשת שלה דרך רוסיה, בעוד שבעבר היא השתמשה גם בחיבור דרך אוקראינה. בהתחשב ביעילות של הרשת הרוסית והקושי של רוסיה לקבל גישה לשירותים מקוונים מערביים בעקבות הסנקציות, התוצאה תהיה כנראה האטה רצינית או אפילו הגבלת גישה, שהפעם לא קשורה לחוקים ההולכים ומקשיחים אלא לפעילות מלחמתית של חברתה הקרובה.