סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט טק
אחרי אפל וגוגל: אופו הסינית תפתח לעצמה מעבדים לסמארטפון

מלחמת השבבים בין ארצות הברית לסין עולה עוד מדרגה, כאשר הפעם יצרנית הסמארטפונים הסינית מתכוונת לעבור לייצור עצמי של שבבים במסגרת שיתוף פעולה עם TMSC מטייוואן. מטרת המהלך: לאפשר ל-Oppo להתנתק מהספקית העיקרית שלה, קוואלקום האמריקאית, מה שיאפשר לה כבונוס לא להיות תלויה בחסדי ממשל ביידן

המאבק בין ענקיות הטכנולוגיה להשגת יכולת ייצור עצמית של שבבים ממשיך להתנהל במלוא עוזו. אחרי שאפל וגוגל עברו לשימוש במעבדים מפיתוח עצמי, גם אופו (Oppo) הסינית תפתח לעצמה מעבדים - בתחילה למכשירי הפרימיום - בשיתוף TSMC הטייוואנית, שתשמש כקבלן הייצור.
על פי הדיווח של ניקיי אסיה, תנצל החברה את טכנולוגיית ייצור שבבי 3 ננומטר, זאת לעומת גודל של 5 ננומטר כיום. הספקית העיקרית שלה היום היא קוואלקום האמריקאית ולצדה מדיה-טק הטייוואנית. בהתאם להיקף הייצור שלה, מעבר לייצור עצמי יכול לגרום לירידה חדה בהיקף ההזמנות שלה משתי החברות, וכבונוס היא לא תהיה תלויה בחסדי הממשל האמריקאי והאינטרסים המערביים.
2 צפייה בגלריה
סטיבן מולנקוף מנכ"ל קוואלקום
סטיבן מולנקוף מנכ"ל קוואלקום
סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום, הספקית העיקרית של Oppo. מנתקים את התלות
(צילום: רויטרס)
מדובר בצעד משמעותי בעולם הסמארטפונים. Oppo שייכת לתאגיד BBK, שמחזיק גם בוואן פלוס, Vivo ו-Realme. היקף הייצור המשולב של כל המותגים שלו הופך אותו ליצרן הסמארטפונים הגדול בעולם, כך לפי נתוני Counterpoint מהרבעון השני. בעוד סמסונג מחזיקה בנתח שוק גלובלי של 18% ושיאומי בנתח של 16%, אפל מחזיקה בנתח של 15%. ואולם אופו תופסת נתח של 10% משוק הסמארטפונים בעולם, וכך גם Vivo 10%, וזה עוד לפני שספרנו את וואן פלוס ו-Realme.
אף שהחברה לא ממש הסבירה או אישרה את הפרטים, כמו גם כיצד היא מתכננת לממש את המהלך, מקורבים לנושא הסבירו שעל פי תוכנית העבודה, המעבדים הראשונים צפויים להגיע למכשיריה במהלך 2023 או 2024 לכל המאוחר. מעבר ליחידת העיבוד, Oppo גם מפתחת מעבד AI דוגמת זה שנמצא בערכת השבבים של גוגל, Tensor. שבב הבינה המלאכותית ישמש כמו בפיקסל 6 לחישובים מקומיים במכשיר ולשיפור איכות הצילום.
2 צפייה בגלריה
אופו Oppo Reno6
אופו Oppo Reno6
סמארטפון של Oppo
(רפאל קאהאן)
עדיין מוקדם לדעת אם המהלך של אופו יהפוך לצעד גורף עבור כל הסמארטפונים של מותגיה. זו לא הפעם הראשונה שיצרנית סינית מנסה את כוחה בפיתוח מעבדים - וואווי כבר נמצאת שם שנים, וזו אחת הסיבות שהיא נודתה מהשוק המערבי על ידי הבית הלבן. גם שיאומי ניסתה בעבר לפתח מעבדים לסמארטפונים הזולים שלה. סמסונג מייצרת כבר שנים רבות את מעבדי האקסינוס עבור מכשיריה, אבל גם עושה שימוש נרחב בתוצרת של קוואלקום - בעיקר במכשירי הדגל שלה כגון סדרת הפולד.
עבור קוואלקום מדובר במהלך בעייתי. בעוד תוצרת החברה משמשת ברוב מכשירי הפרימיום והביניים בעולם, אם אופו תגיע למסקנה שהיא לא זקוקה לחסדיה, היא תאבד נתח שוק ניכר. אבל כמו עם המהלך של אפל מול אינטל, מדובר בעיקר בקרב על התודעה. מהרגע שיצרניות ציוד קצה יגיעו למסקנה שהן יכולות לפתח לעצמן שבבים מותאמים אישית למכשיריהן בצורה יותר יעילה או חסכונית יותר מאשר אם יקנו מקוואלקום, האחרונה תהיה בצרות דומות מאוד לאלה שמקיפות את אינטל כיום.
מדובר גם על תקיפה של ההגמוניה האמריקאית על תחום השבבים. סין מחפשת דרך לצאת לעצמאות טכנולוגית ולהפסיק להסתמך על פיתוחים מערביים. כבר כיום היא עקפה את ארצות הברית בשימוש בבינה מלאכותית, ואם היא גם תצליח להיפרד מהתלות שלה בשבבים המערביים, המצב הולך להשתנות, ולא לטובת אמריקה.