סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל טיקטוק שו צ'ו מעיד בקונגרס בשבוע שעבר
מנכ"ל טיקטוק שו צ'ו מעיד בקונגרס בשבוע שעבר (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)

מנכ"ל טיקטוק לא הצליח במשימתו להרגעת הקונגרס

מחוקקי ארה"ב לא התרשמו מהתוכנית של החברה להעברת המידע לשרתים אמריקאיים; עדותו של המנכ"ל שואו צ'ו חיזקה את החשש שלסין יש גישה למידע של אמריקאים; ממשל ביידן שוקל להציב אולטימטום: מכירה לידיים אמריקאיות או חסימה

אם מנכ"ל טיקטוק שואו צ'וּ קיווה שהופעתו בפני הקונגרס האמריקאי ביום חמישי שעבר תהיה נקודת מפנה ביחס הנוקשה של הממשל האמריקאי נגד האפליקציה הפופולרית, שאולי יהיה זה השלב הראשון בעצירת האולטימטום למכירת האפליקציה והוצאתה מידיים סיניות או החרמה בארה"ב שהציב לו ממשל ביידן, תקוותיו התבדו מהר מאוד.
הקו הנוקשה, התקיף והאגרסיבי לעתים שהציגו חברי בית הנבחרים הבהיר מעל לכל ספק: אף אחד בממשל ובמערכת הפוליטית לא בוטח בסין, או בחברה שנמצאת בשליטה סינית. עכשיו הדרך סלולה לעימות חזיתי לא רק בין הממשל לטיקטוק אלא בין ארה"ב לסין עצמה.
בחמש השנים האחרונות, מאז עדותו בקונגרס של מייסד ומנכ"ל מטא (אז פייסבוק) מארק צוקרברג, המחזה של בכירי ענקיות טכנולוגיה מגיעים לגבעת הקפיטול כדי לחטוף על הראש מסנאטורים וחברי בית נבחרים הפך לשכיח. הטינה העמוקה שהציבור ומחוקקים משני הצדדים, ימין ושמאל, חשים כלפי החברות הללו הפכה את האירועים הללו למקבילה הפלרמנטרית של נזיפה בילדים סוררים. העדות של מנכ"ל טיקטוק הייתה כל זה ואף יותר מכך, שכן בניגוד לעמיתיו, החברה שהוא עומד בראשה אינה אמריקאית, ועל סדר היום עומדות גם סוגיות של ביטחון לאומי.
צ'ו העיד במשך חמש שעות בפני ועדת האנרגיה והסחר של בית הנבחרים על רקע חששות של הממשל האמריקאי מגישה של המשטר בבייג'ינג למידע ששמור בטיקטוק, שנמצאת בבעלות חברת בייטדאנס הסינית. זאת, בין השאר, על רקע חוק שמחייב חברות סיניות ועובדיהן לשתף פעולה עם פעילות מודיעין של המשטר. חשש זה כבר הביא לאיסור פדרלי על התקנת האפליקציה במכשירים שמנפיק הממשל לעובדי מדינה, ואולטימטום שהציב ממשל ביידן לבייטדאנס למכור את טיקטוק או שהאפליקציה תיחסם בארה"ב.
המאמצים של טיקטוק מרוכזים בהרגעת החשש, בעיקר דרך מיזם שמכונה "פרויקט טקסס", שבמסגרתו תועבר השליטה במידע על אזרחים אמריקאים לשרתים בטקסס שיופעלו על ידי אורקל האמריקאית. בעדותו טען צ'ו שמהלך זה ייצור "חומת אש" שתמנע מגורמים זרים לגשת למידע על משתמשים מארה"ב. "כבר היום מידע אמריקאי מאוחסן כברירת מחדל בשירות של אורקל", הוא אמר. "רק עובדים בחברה חדשה בשם TikTok US Data Security, שעברו הליך בדיקה, יכולים לגשת מידע. כעת בנוסף, אנחנו מתעתדים להכפיף את החברה לדירקטוריון אמריקאי עצמאי. יש לנו מידע אמריקאי ישן יותר שיושב בשרתים שלנו בווירג'ינה ובסינגפור. אנחנו מצפים למחוק אותו עד סוף השנה. כשזה יקרה, כל המידע האמריקאי המוגן יהיה תחת הגנת החוק האמריקאי ותחת שליטת צוות ביטחון אמריקאי. זה מסיר את החשש שמידע של טיקטוק יהיה כפוף לחוק הסיני".
כשנשאל האם לעובדים בסין יש גישה למידע אמריקאי, השיב צ'ו: "אחרי פרויקט טקסס, התשובה היא לא". תשובה שלכאורה מאששת את כל החששות הקיימים של הממשל, ושצריכה להדליק נורות אזהרה גם במדינות אחרות. כשנשאל האם עובדי בייטדאנס בסין כפופים לחוק סין, ובפרט לחוק מ־2017 שדורש מכל ארגון או אזרח לסייע למשטר באיסוף מודיעין, מנכ"ל טיקטוק ניסה תחילה להתחמק. כשנשאל שוב בנושא, והתבקש להשיב בכן או לא, אמר: "בעבר, כן. אבל אנחנו בונים את פרויקט טקסס ומחויבים להפרדה של כל המידע המוגן".
אף שבכירי ענקיות טכנולוגיה לא מלקקים דבש בעדויותיהם בקונגרס, האיבה שהופגנה כלפי טיקטוק וצ'ו הייתה חריגה. "אין לנו שום אמון שטיקטוק תאמץ אי פעם ערכים אמריקאיים", אמרה יו"ר הוועדה, חברת בית הנבחרים הרפובליקנית קתי מקמוריס רוג'רס. "טיקטוק בחרה שוב ושוב בדרך של יותר שליטה, יותר מעקב ויותר מניפולציה. צריך לחסום את האפליקציה שלך".
מחוקקים אחרים הזכירו בדיון דיווחים שלפיהם עובדי בייטדאנס שלפו מידע על משתמשים אמריקאים בטיקטוק, בהם עיתונאים, בניסיון לאתר הדלפה של מידע פנימי, וכן את הצהרת סין שתתנגד למכירת טיקטוק כעדות לשליטה שלה באפליקציה. "אני לא משוכנע שהתועלת שמייצרת טיקטוק עולה על הסיכונים לאמריקאים בתצורת הפעילות הנוכחית", אמר פרנק פלון הדמוקרטי. "גם עם פרויקט טקסס, אני מאמין שהממשלה הקומוניסטית עדיין תשלוט ותשפיע על מה שתעשו. וזה פשוט לא מקובל".
הפגיעה האפשרית בביטחון הלאומי עמדה במרכז הדיון, אבל מחוקקים התייחסו גם לסוגיות נוספות ובהן בעיית הפייק ניוז והתוכן המזיק בטיקטוק. חברת הקונגרס הרפובליקנית קאט קאמק הציגה בדיון קליפ טיקטוק שלדבריה מהווה איום כלפי רוג'רס, שלדבריה היה זמין בפלטפורמה במשך 41 יום. "אתה יודע טוב מאוד שאתה לא יכול להגן על המידע ועל הביטחון של חברי הוועדה הזו או 150 מיליון המשתמשים (האמריקאים — ע"כ) באפליקציה שלך", היא הוסיפה. חברת הקונגרס הדמוקרטית דיאנה דיגט אמרה שמנגנוני הבקרה הקיימים של טיקטוק לא ממלאים את תפקידם: "לטיקטוק יש אחריות מיוחדת, כי היא כל כך פופולרית בקרב מתבגרים". שואו צ'ו אמר בתגובה שאכן מדובר בבעיה, אך כזו שמאפיינת את כל הפלטפורמות החברתיות. "זו בעיה שכל התעשייה שלנו מתמודדת איתה", הבהיר.
ההסכמה הכללית בתום הדיון הייתה שצ'ו כשל במשימתו להרגיע את המחוקקים. ייתכן שהמשימה הייתה אבודה מראש לאור העוינות כלפי בייג'ינג, העמדה הנחרצת של ממשל ביידן וההסכמה יוצאת הדופן והכמעט מלאה בין רפובליקנים לדמוקרטים. ובהתחשב בכך שכולם מודעים לכוח האמיתי שיש לבייג'ינג על חברות סיניות, אין כמעט שום מילות הרגעה או הסבר שיכול היה צ'ו להגיד ואשר היו מרגיעים גורם כלשהו בממשל, שכן כולם יודעים שאין לו שום יכולת לעמוד מאחורי הבטחותיו.
הכדור מונח עתה לפתחו של ממשל ביידן, שצריך להחליט האם להפעיל את האולטימטום שניסח. מהלך כזה כמעט בוודאות יגרור את ארה"ב לעימות ישיר מול סין, שאמרה בסוף השבוע ש"תתנגד בנחישות" למכירה מאולצת של טיקטוק (הצהרה שרק מחזקת את החששות לשליטה סינית באפליקציה). גם אם לא היה לבייג'ינג עניין בגישה למידע האישי הרב שאוספת טיקטוק, אפשר להבין למה יתנגד השלטון למכירה: זו האפליקציה הסינית היחידה שזוכה להצלחה משמעותית
בעולם המערבי, והיא מספקת מגוון דרכי השפעה על התרבות והחברה המערבית. זה לא כלי שמוותרים עליו בקלות. אם בייג'ינג חוסמת מכירה של טיקטוק, המשמעות מבחינת ארה"ב היא חסימה. צעד שכזה לא יכול לצאת לפועל באופן מיידי. טיקטוק צפויה לעתור נגדו לבית המשפט ולצדה יתייצבו ארגוני זכויות גולשים שיחששו ובצדק מתקדים מסוכן. ככל שיתקדם הממשל במאמציו לחסום את האפליקציה, כך הוא צפוי להיכנס לעימות ישיר מול סין: זהו עימות על השליטה בפלטפורמה עם כ־1.5 מיליארד משתמשים, על כל המידע ויכולת ההשפעה שלהם ועליהם. ובקרב הזה, אף צד לא רוצה להפסיד.