סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שו זי צ'ו, מנכ"ל טיקטוק
שו זי צ'ו, מנכ"ל טיקטוק (צילום: בלומברג)

מנכ"ל טיקטוק: "עד סוף השנה נמחק כל מידע על אזרחים אמריקאים מהשרתים בסין"

צ'ו אמר את הדברים בקונגרס האמריקאי בשל חששות הממשל מגישת המשטר בבייג'ינג למידע ששמור באפליקציה - שנמצאת בבעלות סינית. החשש הביא לאיסור התקנת האפליקציה במכשירי הממשל של עובדי מדינה ולאולטימטום לבייטדאנס למכור את טיקטוק או שהאפליקציה תיחסם בארה"ב

עד סוף השנה טיקטוק תמחק משרתיה את כל המידע על אזרחים אמריקאים – כך התחייב מנכ"ל פלטפורמת המדיה החברתית, שו זי צ'ו, בעדותו הערב (ה') בפני הקונגרס האמריקאי.
צ'ו מעיד בקונגרס על רקע חששות של הממשל האמריקאי מגישה של המשטר בבייג'ינג למידע ששמור באפליקציה, שנמצאת בבעלות בייטדאנס הסינית. חשש זה כבר הביא לאיסור פדרלי על התקנת האפליקציה במכשירים שמנפיק הממשל לעובדי מדינה ולאולטימטום שהציב ממשל ביידן לבייטדאנס למכור את טיקטוק או שהאפליקציה תיחסם בארה"ב.
מנכ"ל טיקטוק הוזמן לקונגרס במטרה להתעמת עם החששות סביב אבטחת ובטיחות המידע באפליקציה. בפתח דבריו הוא ניסה להרגיע את החשש ופירט את הצעדים שמתעתדת האפליקציה לנקוט במסגרת "פרויקט טקסס" – מיזם להעברת השליטה במידע של אזרחים אמריקאים לשרתים בארה"ב שיופעלו על ידי אורקל האמריקאית.
לדברי צ'ו, מהלך זה ייצור "חומת אש" שתמנע מגורמים זרים לגשת למידע על משתמשים מארה"ב. "כבר היום מידע אמריקאי מאוחסן כברירת מחדל בשירות של אורקל", אמר. "רק עובדים בחברה חדשה בשם TikTok US Data Security שעברו הליך בדיקה יכולים לגשת למידע. בנוסף לכך אנחנו מתעתדים להכפיף את החברה לדירקטוריון אמריקאי עצמאי. יש לנו מידע אמריקאי ישן שיושב בשרתים שלנו בווירג'ינה ובסינגפור. אנחנו מצפים למחוק אותו עד סוף השנה. כשזה יקרה, כל המידע האמריקאי המוגן יהיה תחת הגנת החוק האמריקאי ותחת שליטת צוות ביטחון אמריקאי. זה מסיר את החשש שמידע של טיקטוק יהיה כפוף לחוק הסיני".
כשנשאל אם לעובדים בסין יש גישה למידע אמריקאי, השיב צ'ו: "אחרי פרויקט טקסס התשובה היא לא". התשובה לכאורה מאששת את כל החששות הקיימים של הממשל, וצריכה להדליק נורות אזהרה גם במדינות אחרות. כשנשאל אם עובדי בייטדאנס בסין כפופים לחוק סין, ובפרט לחוק מ-2017 שדורש מכל ארגון או אזרח לסייע למשטר באיסוף מודיעין, מנכ"ל טיקטוק ניסה תחילה להתחמק. "כמו חברות רבות, כולל חברות אמריקאיות, אנחנו מסתמכים על כוח עבודה בינלאומי, כולל מהנדסים בסין", אמר. כשנשאל שוב בנושא, והתבקש להשיב בכן או לא אמר: "בעבר כן. אבל אנחנו בונים את פרויקט טקסס ומחויבים להפרדה של כל המידע המוגן".
סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא בעיית הפייק ניוז והתוכן המזיק בטיקטוק. חברת הקונגרס הרפובליקנית קאט קאמק הציגה בדיון קליפ טיקטוק שלדבריה מהווה איום כלפי יו"רית הדיון קאת'י רוג'רס, שלדבריה היה זמין בפלטפורמה במשך 41 יום. "אתה יודע טוב מאוד שאתה לא יכול להגן על המידע ועל הביטחון של חברי הוועדה הזו או 150 מיליון המשתמשים (האמריקאים, ע"כ) באפליקציה שלך", היא הוסיפה.
חברת הקונגרס הדמוקרטית דיאנה דיגט אמרה שמגנוני הבקרה הקיימים של טיקטוק לא ממלאים את תפקידם: "לטיקטוק אחריות מיוחדת כי היא כל כך פופולרית בקרב מתבגרים". צ'ו אמר בתגובה שאכן מדובר בבעיה, אך כזו שמאפיינת את כל הפלטפורמות החברתיות. "זו בעיה שכל התעשייה שלנו מתמודדת איתה", הבהיר.
הרפובליקני ברט גות'רי עמד על כך שבשעה שבארה"ב מוצגים בטיקטוק סרטונים שמעודדים שימוש בסמים, בגרסה הסינית של האפליקציה אין סרטונים דומים. "אנחנו מתמודדים עם המציאות של המדינה שבה אנו פועלים", השיב צ'ו. "אין תוכן של סמים לא חוקיים בטיקטוק בסינגפור בגלל חוקי הסמים המאוד מחמירים שם".
הדמוקרטי טוני קארדנאס שאל מספר פעמים אם בייטדאנס היא חברה סינית, אך צ'ו סיפק רק תשובות מתחמקות, ואמר שמדובר בחברה בינלאומית עם מייסד סיני.