סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל אפל טים קוק בפתיחת חנות אפל בשנגחאי
מנכ"ל אפל טים קוק בפתיחת חנות אפל בשנגחאי (צילום: AFP)

ניתוח
החולשה של אפל ב־AI החזירה את הסמארטפון של סמסונג להובלה

ברבעון הראשון צנחו מכירות האייפון ב־9.6% וסמסונג חזרה לשלוט בשוק. אפל תקבל הזדמנות לצמצם פערים בוועידה שתקיים ביוני, שם תציג את חזון ה־AI שלה. המכשול שתתקשה להסיר: איסור סיני על עובדי ממשל להשתמש באייפון

המשבר בסין והחולשה בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית (GenAI) פוגעים באפל במקום הכי כואב, והביאו לירידה דרמטית של קרוב ל־10% במכירות האייפונים ולאובדן הבכורה בשוק לסמסונג. עם זאת, לחברה יש הזדמנות לצמצם פערים עם פריסת חזון ה־AI שלה בוועידת המפתחים שתערוך ביוני. אם ההיצע שלה יהיה מפתה מספיק, היא תוכל להפוך את מגמת הירידה עד סוף השנה.
לפי נתונים של חברת המחקר IDC, ברבעון הראשון של 2024 עמדו מכירות הסמארטפונים העולמיות על 289.4 מיליון יחידות, עלייה של 7.8% לעומת הרבעון המקביל ב־2023. חרף זאת, מכירות האייפון רשמו צניחה חדה של 9.6% ל־50.1 מיליון יחידות. מכירות הסמארטפונים של סמסונג אומנם ירדו ב־0.7%, אך עם 60.1 מיליון מכשירים שהגיעו לשוק, החברה קטפה בחזרה את כתר יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם.


שתי היצרניות הסיניות הגדולות ברשימה - שיאומי במקום השלישי ו־Transsion ברביעי - רשמו זינוק במכירות של 33.8% ו־84.9% בהתאמה. בחישוב כולל עמדו המכירות של שיאומי על 40.8 מיליון יחידות ושל Transsion על 28.5 מיליון. מנגד, מכירות OPPO במקום החמישי ירדו ב־8.5% ל־25.2 מיליון סמארטפונים.
"כצפוי, ההתאוששות בשוק הסמארטפונים נמשכת והאופטימיות בשוק מתפתחת באיטיות בקרב המותגים המובילים", אמר ריאן ריית', סגן נשיא בקבוצת ניטור המוביליות ומכשירי הצריכה של IDC, בהודעה לעיתונות. "בשעה שאפל הצליחה לכבוש את המקום הראשון בסוף 2023, סמסונג הצליחה להשיב לעצמה את עמדת המובילות ברבעון הראשון. בשעה ש־IDC צופה ששתי החברות ישמרו את אחיזתן בשוק סמארטפוני העילית, הצמיחה המחודשת של וואווי בסין, וכן התחזקות ניכרת של שיאומי, Transsion ו־vivo, יאלצו את שתי היצרניות להרחיב ולגוון את פעילותן".
נאבילה פופל, מנהלת מחקר ב־IDC, הוסיפה: "שוק הסמארטפונים מגיח משנתיים סוערות כשהוא חזק יותר וגם שונה. ראשית, נמשיך לראות צמיחה בערך ובמחיר היחידה הממוצעת, כשצרכנים בוחרים במכשירים יקרים יותר מתוך ידיעה שיחזיקו בהם זמן רב יותר. שנית, יש שינוי בחלוקת הכוח בין חמש החברות המובילות, שכנראה יימשך בשעה שהשחקניות מתאימות את האסטרטגיות שלהן".
מאחורי הירידה החדה במכירות אפל עומדים שני גורמים מרכזיים. האחד הוא שינוי היחס כלפי החברה מצד סין על רקע מלחמת הסחר הממושכת עם ארצות הברית. שורשי מלחמה זו נמצאים בתקופת נשיאותו של דונלד טראמפ, אך היא הואצה משמעותית באוקטובר 2022, כשהנשיא ג'ו ביידן אסר על יצוא שבבים עתירי־ביצועים לסין. מגבלות אלו, ומגבלות נוספות שהוטלו בהמשך, הובילו לשורה של תגובות נגד מצד בייג'ינג, ישירות יותר ופחות. בספטמבר 2023 החלו משרדי וסוכנויות ממשלה בסין לאסור על עובדיהם להשתמש באייפון בעבודה. הרשויות לא הסבירו את המהלך, פרט להפניה ל"דיווחים בתקשורת" על כשלי אבטחה באייפון, אך לפי הערכות, מדובר בחלק מתגובות הממשל לסנקציות האמריקאיות.
במקביל, בייג'ינג פועלת על מנת לחזק את תעשיית השבבים המקומית ולקדם מכירות של יצרניות סמארטפון סיניות. שני מאמצים אלו התאחדו בספטמבר שעבר, כשוואווי חשפה סמארטפון דור חמישי מבוסס שבב תקשורת פרי פיתוחה, שהצליח לעקוף סנקציות של ממשל טראמפ מ־2019. מבחינת אפל, התוצאה היתה ירידה במכירות בסין כבר ברבעון האחרון של 2023, אז נפלו מכירות האייפון ב־2.2% (אם כי, בגלל ירידה חדה יותר של היצרניות הסיניות, האייפון הפך בחטף לסמארטפון הנמכר בסין). ואולם, ברבעון הראשון של 2024 נראה שמגמת הצניחה של אפל בסין רק החריפה, בשעה שמרבית היצרניות הסיניות, תחת התמיכה של בייג'ינג, שינו כיוון ועברו לצמיחה משמעותית.
הגורם השני קשור לחולשה הנתפסת של אפל בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית (GenAI). הפריצה המפתיעה של מודלי GenAI ושירותים שמבוססים עליהם, דוגמת ChatGPT ו־Dall־E, תפסה את אפל לא מוכנה ובלי פעילות מחקר משמעותית בתחום. החברה אומנם עושה מאמצים משמעותיים לצמצם פערים, ובשנה האחרונה משקיעה סכומים ומשאבי כוח אדם ניכרים בתחום. עם זאת, נראה שהפערים שלה ביחס למתחרות עדיין רחבים. לכן, לפי דיווחים, בודקת אפל אפשרות לשיתוף פעולה עם גוגל שבמסגרתו ישולב מודל ה־GenAI של החברה, ג'מיני, בגרסאות עתידיות של מערכת ההפעלה לאייפון.
אבל בינתיים, היריבות כבר מנצלות את ההחמצה של החברה על מנת לקבוע עובדות בשטח. סמסונג בפרט הצליחה לתפוס את הגל בצורה מדויקת כשהשיקה בתחילת השנה את הגלקסי S24 תחת המיתוג "סמארטפון ה־AI הראשון בעולם", המשלב באופן מובנה יכולות כמו ניסוח הודעות ומיילים, תקציר מאמרים, תמלול הקלטות ועוד. ההשקה של המכשיר אומנם לא מנעה את הירידה במכירות הסמארטפונים של סמסונג, אבל האטה אותה משמעותית ואיפשרה לה למצב את עצמה כמובילה בתחום ה־AI מקרב יצרניות המובייל. מיצוב זה פגע בתדמית של אפל והאייפון, וקשור כנראה גם הוא לירידה במכירות.
בשעה שאת המצב בסין תתקשה אפל לתקן בכוחות עצמה - המשבר, הרי, הוא תוצאה של מאבקים גיאופוליטיים בין וושינגטון לבייג'ינג - בכל הנוגע לפערים בתחום ה־GenAI יש לאפל אפשרות להציג מענה נחרץ. זאת, במסגרת ועידת המפתחים השנתית של החברה, שתיפתח ב־10 ביוני. במסגרת הוועידה עתידה אפל להציג את הגרסאות המעודכנות למערכות ההפעלה שלה, כאשר אלו צפויות לכלול השנה יכולות AI ו־GenAI מתקדמות. כמיטב המסורת, אפל שומרת על חשאיות בנוגע לתוכניותיה, ואולם בהתאם למה שנראה בשנה האחרונה בשוק, יכולות שהחברה עשויה לשלב כוללות יצירה ותרגום של טקסטים, תמלול הקלטות וסרטונים, ויכולות גנרטיביות מבוססות תמונות (למשל, השלמת רקעים של תמונה קיימת או ביצוע שינויי עריכה בתמונה באמצעות פקודת טקסט). מהלך משלים עתידה אפל לבצע בסתיו הקרוב, עם חשיפת דגמי אייפון עדכניים, שצפויים לשלב יכולות AI חזקות יותר, בין השאר בזכות שימוש במעבדים מהירים ומתקדמים יותר.
הגרסה המעודכנת של מערכת ההפעלה תושק רשמית רק בסתיו, במקביל לדגמי האייפון החדשים. המשמעות מבחינת אפל היא שמגמת הירידה עלולה להימשך לפחות ברבעון הנוכחי ובזה שלאחריו. עם זאת, אם אפל תצליח להציג מענה מפתה ומושך מספיק בתחום ה־GenAI, היא תוכל לסיים את 2024 כשהיא שוב בפסגה.