סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סין ארה"ב שבב שבבים
שבבים על רקע דגלי סין וארה"ב (צילום: REUTERS/Florence Lo/Illustration/File Photo)

ניתוח
בדרך להשגת שלושה יעדים מרכזיים: סין מעלה הילוך במלחמת השבבים מול ארה"ב

סין מרחיבה את המלחמה לחזית התוכנה, וזו החלה לחסום שימוש בשבבים מתוצרת אינטל ו-AMD במחשבים ממשלתיים - לטובת שבבים מתוצרת מקומית. המהלך יאפשר לסין לדאוג לביטחון הלאומי, לפגוע כלכלית בארה"ב וליצור מתחרים מקומיים חזקים שישתוו ואולי יחליפו את אלה האמריקאים

סין מעלה הילוך במלחמת השבבים מול ארה"ב, ומרחיבה אותה גם לחזית התוכנה. לפי דיווח של הפייננשל טיימס, החלה סין לחסום שימוש בשבבים מתוצרת אינטל ו-AMD האמריקאיות במחשבים ממשלתיים, לטובת שבבים מתוצרת חברות מקומיות. בנוסף, אסרה בייג'ינג לעשות שימוש במערכת ההפעלה ווינדוס של מיקרוסופט ופתרונות מאגרי מידע של מדינות זרות, לטובת פתרונות מקומיים. המהלך צפוי לפגוע בהכנסות החברות האמריקאיות, ולתת חיזוק לתעשיית השבבים המקומית שפועלת על מנת לפתח עצמאות, בפרט בייצור שבבים עתירי-ביצועים. הוא גם מכין את השטח לתגובת נגד אפשרית של ממשל ביידן.
לדברי יובל וינרב, שותף מייסד ב-Krystal Eight ומנחה הפודקאסט "להבין את סין", המהלך יאפשר לבייג'ינג להשיג יעד משולש. "סין גם דואגת פה לביטחון הלאומי, גם פוגעת כלכלית בארה"ב ומפעילה דרך זה לחץ על הממשל האמריקאי וגם, לא פחות חשוב ואולי אפילו יותר מהכל, יוצרת מתחרים מקומיים שיהיו המקבילה לאינטל, אולי לא היום אבל עוד שלוש, חמש או שש שנים", הוא אמר ל"כלכליסט".
מלחמת השבבים בין ארה"ב לסין, שהיא עצמה רק חלק ממלחמת הסחר הרחבה יותר שמנהלות שתי המדינות מאז ממשל טראמפ, הוזנקה באוקטובר 2022, עם החלטה של ממשל ביידן לאסור על ייצוא שבבים מתקדמים לסין, ובפרט שבבי בינה מלאכותית (AI), וכן על ציוד שמשמש לייצור שבבים כאלו. מאז, ערך ממשל ביידן כמה סבבים שבהם הודקו או נוספו מגבלות. בין השאר, הגביל הממשל את הגישה של חברות סיניות לשירותי ענן שמספקים גישה ליכולות מבוססות שבבי AI, והנמיך עוד יותר רף הביצועים של השבבים שמותרים לייצוא לסין, לאחר שהתברר שהמגבלה המקורית אינה משמעותית מספיק וששבבים ייעודיים שייצאה אנבידיה לסין אפשרו לחברות במדינה להשיג התקדמות ניכרת בפיתוח יכולות AI.
סין, מצדה, לא ישבה בשקט והגיבה במגבלות משלה. הבולטות שבהן, כללו איסור ממאי 2023 על שימוש בשבבים מתוצרת מיקרון בתשתיות קריטיות; איסור מיולי 2023 ייצוא גליום וגרמניום – שני מחצבים שנמצאים בבסיס תעשיית השבבים; ואיסור מספטמבר 2023 על שימוש באייפון כמכשיר רשמי של עובדי ממשלה.
במקביל, החלה סין להשקיע משאבים בטיפוח והזנקת תעשיית השבבים המקומית. רגע מפתח נרשם בספטמבר שעבר, כאשר וואווי השיקה סמארטפון חדש שכולל תמיכה באינטרנט סלולרי בדור חמישי, חרף סנקציות מ-2019 שנועדו למנוע ממנה גישה לשבבי תקשורת בטכנולוגיה זו. בפברואר דיווח הפייננשל טיימס שסין מתקדמת בצמצום פער יכולות ייצור השבבים שלה, ועתידה להתחל לייצר השנה שבבים בארכיטקטורת 5 ננו-מטר (השבבים המתקדמים ביותר כיום מבוססים על ארכיטקטורת 3 ננו-מטר).
כעת, נוקטת סין בצעד נוסף, אולי הדרמטי ביותר עד עתה, ומטילה מגבלות ניכרות על שבבים של אינטל ו-AMD. לפי הפייננשל טיימס, תקנות חדשות של בייג'ינג, שפורסמו בדצמבר ומיושמות רק לאחרונה, משרדי וסוכנויות ממשלה חייבים להשתמש רק בחלופות מקומיות "בטוחות ואמינות" לשבבים של AMD ואינטל. רשימת הספקיות המאושרות כוללות 18 מעבדים מתוצרת סין, בהם של וואווי ו-Phytium, שתיהן מוחרמות בארה"ב.
לאיסור יכולות להיות השלכות מהותיות על ההכנסות של שתי החברות. ב-2023, היתה סין אחראית ל-14.58 מיליארד דולר (27%) מכלל הכנסות אינטל ול-3.45 מיליארד דולר (15%) מהכנסות AMD. לא ידוע כמה מהכנסות אלו מגיעות ממכירות לגופי ממשל וכמה ממכירות לגופים פרטיים. ואולם, אין ספק שהחברות צפויות לספוג פגיעה מהותית הן ישירות מהחרם כתוצאה מאבדן הכנסות מהממשלה, והן בעקיפין כתוצאה מהעדפה של חברות פרטיות לרכוש שבבים של יצרניות מאושרות, על מנת לשאת חן בעיני בייג'ינג או להגדיל את סיכוייהן לזכות בחוזים ומכרזים ממשלתיים.
וינרב הסביר שהצעד של בייג'ינג אמנם קצת מפתיע, אבל בסופו של דבר מתבקש. "זה מפתיע בכך שזה יצא פתאום, אבל מתבקש כי מתאים לרוח הכללית של היפרדות של סין מארה"ב, וחלוקה לשני סטוקים טכנולוגיים נפרדים – אחד תוצרת סין, והשני תוצרת ארה"ב והמערב. זה מגיע לכל המקומות, והשבבים כמובן הם לב העניין כבר תקופה. היתה תחושה שאינטל קצת יותר חסימה, כי אין באמת תחליף ראוי סיני, אבל זה חלק מהעניין", הוא אמר.
וינרב הוסיף שבמהלך מקווה סין להגשים שלושה יעדים: "ראשית, ענייני ביטחון לאומי. בשנים האחרונים רואים איך ביטחון לאומי מקבל עדיפות על פני כל דבר אחר. על פני פיתוח כלכלי, טכנולוגי. אם צריך צריך לבחור תעדוף של טכנולוגיה שנותנת ערך כלכלי או טכנולוגיה שמחזקת את הביטחון הלאומי, אז תמיד ביטחון לאומי הוא בראש. שנית, זו דרך להכאיב לחברות האמריקאיות, וכך ללחוץ על ארה"ב. בעבור אינטל ו-AMD, השוק הסיני הוא הגדול בעולם. אמנם עכשיו מוציאים אותן רק ממחשבים ממשלתיים, אבל מהר מאוד זה יכול להגיע גם לחברות ממשלתיות שהן חלק גדול מהמשק הסיני. ואם חברות ממשלתיות מתבקשות שלא לעשות את זה, אז חברות פרטיות אם ישתמשו בשבבים של אינטל ו-AMD את זה יסתכלו על כך בעין קצת מוזרה, גם אם זה לא מנוגד לחוק. בקיצור, זה הולך לפגוע בהכנסות של אינטל ו-AMD בצורה משמעותית, גם אם לא מיידית. זה ייקח זמן.
"הנקודה האחרונה: הסינים מנסים ליצור אקוסיסטם טכנולוגי משלהם, שיודע לעשות את כל הדברים. ואחת הדרכים הקלאסיות שבהן הסינים בונים יכולות כאלו היא להשתמש בביקוש של השוק המקומי העצום שלהם על מנת ליצור ביקוש לחברות המקומיות. אז עכשיו, אף אחד לא יקנה שבבים מתוצרת סינית שמקבילים לשבבים של אינטל. אבל אם אין ברירה, יתחילו לקנות את זה. וברגע שקונים את זה, החברות המקומיות מקבלות נתח שוק שבאמצעות הן יכולות להגדיל משמעותית את היקף הפעילות של זה. ודרך זה הן גם לומדות דברים כמו לתמוך בלקוחות, וכך החברות המקומיות יגדלו".