סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו אינטל
לוגו אינטל (צילום: רויטרס)

אינטל מגייסת לקוח ראשון לייצור שבבים - מדיה טק הטיוואנית

שתי החברות הודיעו היום על הסכם לייצור שבבים במפעלי החברה האמריקאית. מדיה טק נחשבת לחברת השבבים ללא מפעל הרביעית בגודלה בעולם. הכנסותיה עמדו על כ-18 מיליארד דולר בשנה שעברה והיא ידועה בעיקר בשבביה לסמארטפונים לשוק הביניים ולמכשירים זולים

אינטל ומדיה טק הודיעו היום (ב') על הסכם לייצור שבבי 16 ננומטר במפעלי הראשונה. זו העסקה הראשונה של עסקי ייצור השבבים לחברות ללא מפעלים (fabless) של אינטל - Intel Foundry Services - עליהם הכריז פט גלסינגר במפת הדרכים שלו בשנה שעברה. מדיה טק מתמחה בייצור שבבים למכשירי מובייל ואינטרנט הדברים, היא נחשבת כחברת השבבים ללא מפעל הרביעית בגודלה בעולם, קטנה מאנבידיה, קוואלקום וברודקום - אבל גדולה מ-AMD. הכנסותיה השנתיות עמדו על כ-18 מיליארד דולר בשנה שעברה והיא ידועה בעיקר בשבביה לסמארטפונים לשוק הביניים ולמכשירים זולים.
העסקה מסמנת את TSMC כיריבה שכן מדיה טק השתמשה במפעליה עד כה לייצור המעבדים שלה - עם זאת גם אינטל מייצרת בה את השבבים הגרפיים שלה. אינטל לא חשפה היכן יתבצע הייצור של השבבים, אבל ציינה שהייצור של השבבים שלה מתבצע בכל המפעלים שלה בהתאם לצורך. כך שיכול מאוד להיות שחלק מהשבבים האלה ייוצרו במפעלי החברה בישראל.
השבבים של מדיה טק מיועדים למוצרי תקשורת ארגוניים המבוססים על פלטפורמת smart edge של אינטל. זאת אומרת שלא מדובר רק באימוץ של אינטל כיצרנית של שבבים אלא גם בשימוש בפלטפורמת תוכנה שתשולב במוצרי מדיה טק. אלה מיועדים להפעלה וניהול של רשתות תקשורת דור 4 ו-5 וניהול של פלטפורמות מחשוב ענן במרכזי נתונים ציבוריים ופרטיים, במפעלים, בנייני משרדים או קמפוסים; למוצרי אינטרנט הדברים כגון בתים חכמים וגם למוצרי תקשורת ביתיים כגון נתבים.
סגן נשיא בכיר של מדיה טק אן אס טסאי הסביר שהמהלך מיועד לבזר את שרשרת הייצור של החברה שהסתמכה עד כה באופן כמעט בלעדי על מפעלי TSMC. "אנחנו צופים למערכת יחסים ארוכת טווח", אמר טסאי. מדובר בשינוי מהותי שכן נדיר שיצרן אסייתי פונה אל חברה אמריקאית לייצור שבבים. גם סמסונג שימשה לייצור השבבים שלה, אבל מפעלי היצרנית הקוריאנית מוגבלים יותר ביכולת הייצור, למרות שהיא מציגה תהליכי ייצור מתקדמים יותר מכול המתחרות שלה עם שבבים בגודל של 3 ננומטר.
לא ברור עדיין מה המשמעויות הפיננסיות של העסקה עבור אינטל. עד כה שירותי הייצור שלה הכניסו לה כ-283 מיליון דולר ברבעון הראשון - אחוז מזערי מההכנסות הגלובליות שלה שעמדו על כ-18.4 מיליארד דולר. עם זאת, עדיין מדובר בזינוק של 175% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (ייצור השבבים בלבד). רוב הייצור עד כה התבסס על שבבים לתעשיית הרכב, לאמזון AWS ולסיסקו. הליך הייצור עבור מדיה טק מבוסס על אינטל 16 - מדובר בהליך ייצור ישן יחסית לעומת אינטל 7 ואינטל 4 שהוצגו בשנה האחרונה לעומת 16, שהוצג עוד ב-2011 בגרסתו הראשונה. עם זאת, יכול מאוד להיות שבהמשך, כשאינטל תציג הליכי ייצור מתקדמים יותר, מדיה טק תרחיב את עסקיה עם החברה.
העסקה הזו מסמנת את תחילת היישום בפועל של מפת הדרכים של פט גלסינגר - IDM 2.0 שהוצגה לפני כשנה. זו תאפשר לאינטל להפוך ליצרנית היברידית שמספקת לאחרים וגם לעצמה שירותי ייצור. האם זה אומר שהיא עשויה לייצר שבבים גם למתחרותיה הישירות אנבידיה ו-AMD? עקרונית אין לכך מניעה כי מדובר בעסקים נפרדים, כך לפי גלסינגר. תחילת הייצור צפויה להתבצע בשנה הקרובה שכן אינטל צריכה להקצות פסי ייצור למוצרי מדיה טק. בהתחשב בכך שרוב השבבים של החברה הזו מבוססים על פלטפורמת ARM, לא מן הנמנע שנראה את אינטל - אלופת הפלטפורמה המתחרה x86 - מייצרת גם שבבים לאפל או לקוולאקום בעתיד.