מאה בכירים במשק יבקרו בעסקים המצליחים של בוגרות תוכנית "יוזמות עתיד"
ביום ראשון הקרוב יתקיים אירוע במרכז פרס שגם כלכליסט ישתתף בו, במהלכו יצאו בכירים ובכירות במשק לטיול בין עסקים של בוגרות התוכנית של עמותת "יוזמות עתיד", בהובלת יו"ר העמותה בת שבע משה, ומנכ"לית העמותה צופית גורדון. לדבריהן,"בנסיעה יספרו יזמיות את סיפורן האישי, תוך דגש על גם התרומה הכלכלית. פעילות העמותה מייצרת למדינה הכנסות של 60 כ-מיליון שקל בשנה בממוצע"
כמאה בכירות ובכירים במשק הישראלי יצטרפו ביום ראשון הקרוב למסע מרגש ויוצא דופן של עמותת "יוזמות עתיד", הפועלת להעצמה כלכלית של אלפי נשים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית באמצעות תוכנית הכשרה וליווי בתהליך הקמת עסקים קטנים ויציאה לעצמאות.
זו הפעם החמישית שהמסע של יוזמות עתיד לתמיכה בנשים ובעסקים יוצא לדרך, במתווה מיוחד של אירוע ממונע, באוטובוסים אשר יוצאים ממרכז פרס לשלום ביפו ועוברים בראשון לציון, חולון, תל אביב ועוד, בכדי להביא את המשלחת לביקור במגוון בתי העסק של היזמיות, בוגרות התוכנית שהצליחו להרים עצמן מהקשיים ומרגעים מורכבים בחיים, להקים עסק מצליח, לפרנס את משפחתן ולצעוד אל עבר עתיד טוב יותר.
את המסע מובילות יו"ר העמותה בת שבע משה ומנכ"לית העמותה צופית גורדון, ואליו יצטרפו יזמים ויזמיות, מנכ"לים ומנכ"ליות, בכירים ובכירות ממגוון חברות מובילות, בהם אורי מור, מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות מור; אריק פרישמן מנכ"ל פייבוקס; יפעת רייטר מנכ"לית AIG ; מיכל קיסוס מנכ"לית פועלים טק; רונית אשד לוי מנכ"לית אפריקה ישראל מגורים; אביה מזרחי מגן מנכ"לית פתאל היוצאת; גלית עיני וולף מנכ"לית חברת המזרח לשיווק מכוניות, תומר כהן מנכ"ל וולט ועוד.
"הזמנו לאירוע אנשים מובילים ומשפיעים, במטרה לחבר אותם לפעילות החשובה של יוזמות עתיד", מספרת משה לכלכליסט. "נתכנס במרכז פרס, שם יתקיים יריד של כ-15 יזמיות אשר יציגו את המוצרים והשירותים של בתי העסק שהקימו, מספר יזמיות יספרו את סיפורן המרגש ויתקיים פאנל עוצמתי בהנחיית מנכ"לית כלכליסט, נועה תמיר. משם נעלה לאוטובוסים ונצא למסע בין בתי העסק כאשר לאורך הנסיעה יספרו יזמיות נבחרות את סיפורן האישי. המטרה היא להציג את העשייה החשובה של העמותה גם בהיבט הכלכלי - עסקי והשפעתו על הכלכלה בישראל וגם בהיבט האישי רגשי - סיפורי החיים של היזמיות שלנו".
עמותת יוזמות עתיד נוסדה על ידי היזם ניסים בר-אל לפני כעשור ומלווה בכל שנה כ-1,200 נשים, יהודיות, ערביות, חילוניות, חרדיות, עולות חדשות, בדואיות, דרוזיות ואחרות, בתהליך הקמת עסק קטן ויציאה לעצמאות כלכלית.
התוכנית משלבת ידע תיאורטי וכלים מעשיים: בניית חזון, זיקוק המודל העסקי, תמחור, שיווק, פיננסים, שיווק דיגיטלי ועוד וכן מקנה מיומנויות בין אישיות ופיתוח תחושת מסוגלות המסייעים בתהליך הקמת העסק ושלביו השונים. צוות של מאות מנטוריות ומנטורים מתנדבים תומכים ביזמיות ומלווים אותן בתהליך עומק יד ביד לאורך תהליך הקמת העסק עד להבאתו ליציבות. הליווי המעמיק מתפרש על פני כשנה ולאחר מכן המשתתפות ממשיכות לקבל המשך ליווי תמיכה והכשרות מהעמותה במטרה להמשיך להצמיח את העסק שלהן לאורך השנים.
כל 1,000 עסקים של נשים שהוקמו במסגרת העמותה, מניבים קרוב ל-60 מיליון שקל הכנסה נטו לבעלות העסקים, ועוד כ-60 מיליון שקל חיסכון בתשלומי העברה למדינה.
"הפרמטר של הצמיחה של העסקים מאוד חשובה לנו. אני לא מכירה עמותה שיודעת להציג ROI דרמטי כל כך כמו יוזמות עתיד. היחס בין עלות כל משתתפת בתוכנית (עלות הממומנת על ידי פילנתרופיה) היא בין 5,000-10,000 אלף שקל לשנה. בעוד שפעילות העמותה מייצרת במדינת ישראל הכנסות של 60 כ-מיליון שקל בשנה בממוצע (ההכנסות שמייצרות היזמיות כתוצאה מפעילות בתי העסק) וחוסכת למשק סכומים באותו סדר גודל בקצבאות. זה דרמטי. זה מראה שגם בעשייה חברתית מבוססת פילנתרופיה אפשר לייצר אימפקט כלכלי אמיתי מטורף ותרומה אדירה למשק הישראלי. הנשים האלה מהר מאוד גם מתחילות להעסיק עוד נשים בעסקים שהקימו וזו בכלל צמיחה גדולה והרחבת ההשפעה הכלכלית של הפעילות".
בוגרות יוזמות עתיד מדווחות על הכנסה חודשית ממוצעת מהעסק של 14,072 שקל – סכום הגבוה משמעותית מהשכר הממוצע לנשים במשק (11,288 ש"ח, על פי נתוני הביטוח הלאומי). למעלה מ־80% מהעסקים שנפתחו במסגרת התוכניות של העמותה שורדים לפחות מעל שלוש שנים. ונכון להיום, פועלים בישראל מעל 5,000 עסקים שהוקמו במסגרת תוכניות ההכשרה והליווי של יוזמות עתיד.
בנוסף לפעילות השוטפת, בשנתיים האחרונות ליוותה העמותה יותר מ־800 עסקים בבעלות נשים שהכנסותיהם נפגעו בעקבות פרוץ המלחמה, לרבות תושבות הצפון ובני ובנות זוג של משרתי מילואים. 70% מהן הצליחו לשקם את העסק, ו־40% אף הצליחו להגדיל את פעילותן חרף סביבה כלכלית מאתגרת ביותר בתקופה זו.
משה (40) אם לארבעה מפרדס חנה, היא מנהיגה עסקית וחברתית. היא מכהנת כיו"ר העמותה כבר 4 שנים, במקביל לעבודתה כמנהלת הפעילות העסקית של WIX ישראל. בנוסף היא דירקטורית בקבוצת אלוני חץ ומכהנת בוועד המנהל של ארגונים נוספים בהם מכללת ספיר, מדעטק, עמותת אופנים ותנועת אור . בעבר היתה מנכ"לית יוניסטרים וכן ניהלה את פועלים הייטק וכיהנה כיועצת האסטרטגית ליו"ר בנק הפועלים.
"החזון של העמותה מיומה הראשון היה לשנות את המציאות הכלכלית של משפחות שנקלעו למורכבות כלכלית, כבר בתחילת הדרך מייסדי העמותה הבינו שגורם המפתח היא האישה, האמא. ומצד שני במקרים רבים האישה היא גם הנפגעת המשמעותית יותר בעת משבר כלכלי / משפחתי כנושאת הנטל המרכזית של המשפחה והילדים, וכתוצאה מכך פעמים רבות ההשפעה של האם על ההצלחה הפוטנציאלית של הילדים, על תחושת המסוגלות שלהם היא משמעותית יותר. ולכן החליטו להתמקד בפעילות העמותה - בנשים בלבד" מספרת משה. "בשנתיים האחרונות פנו אלינו כ-7,000 נשים מידי שנה אשר נכנסו לתהליך המיון. אנחנו מחפשים נשים שעונות לקריטריונים הכלכליים ומלווים נשים שנקלעו למשבר כלכלי. משבר כלכלי יכול לנבוע מנקודת מוצא מאתגרת כבר מגיל צעיר, אך גם משבר אקסוגני באמצע החיים כגון, עסק משגשג שנקלע לקשיים, אישה שמצאה עצמה מחוץ לשוק העבודה כתוצאה מהקורונה, גירושין, יזמיות שהיה להן עסק משגשג שבפתאומיות נפגע בעקבות המלחמה, נשים שפונו מהבית, יצאו לחל"ת, נשים בנות 50 שיצאו ממעגל התעסוקה ועוד הרבה מקרים. לצערנו לא חסרים אתגרים במדינת ישראל".
משה מספרת שלמעלה מ-50% מהנשים הפונות אליהם הן חד הוריות ורבות מהן פונות לעמותה סביב הגירושים. "זה אירוע מטלטל כלכלית ומי שכמעט תמיד נפגעת יותר זו האישה כי במקרים רבים הבעל הוא מקור הפרנסה המשמעותי יותר וכן האישה נשארת בדרך כלל במשמורת המרכזית, מה שמשפיע על היכולת שלה להחזיק מקום עבודה שמשקף את הצרכים הכלכליים החדשים שלה. בנוסף, במקרים רבים סביב התפרקות הבית, תחושות הביטחון והמסוגלות מתערערות".
יש לנו יזמיות מכל מנעד התחומים, מליצנות רפואית, סדנאות צחוק וסריגת בובות בטכנולוגיה מיוחדת ועד עסקים יותר קונבנציונאליים כמו קוסמטיקה, אימון כושר, אופנה, שיווק דיגיטלי והמון עסקים בתחום המזון. העמותה פועלת על פי יעדים ברורים, ומבוססת דאטה. אנו מצפים כי בסיום השנה הראשונה בתוכנית מרבית המשתתפות יגיעו לשלב של עסק קטן עובד ויציב.
"העמותה היא הבית השני של היזמיות שלנו, מרגע שמישהי נכנסת תחת צל קורתנו ומתחילה את המסע היזמי שלה איתנו ולאורך כל המסע המאתגר של הצמחה של עסק. כך למשל כשפרצה המלחמה כל הנשים שלנו קיבלו מיד טלפון לברר אם הכל בסדר ומה כל אחת צריכה בין אם בהיבט של העסק ובין אם בפן האישי.
בתחילת המלחמה פנו אלינו המון עסקים קטנים שנקלעו למשבר והחלטנו לפתוח תכנית חירום. גייסנו כ-10 מיליון שקל מ-JFNA וגופים נוספים בהם בנק הפועלים שתומכים בנו כבר שנים רבות. תוכנית החירום כללה הבראה לעסקים של נשים שנפגעו בהשפעת המלחמה. השקנו קול קורא וקיבלנו מאות פניות. עסקים משגשגים שמעכשיו לעכשיו הפעילות שלהן שותקה לחלוטין. הצמדנו להן מנטורים שיבנו יחד עם הנשים תוכנית הבראה לעסק ועשינו כל מה שאפשר כדי שהפעילות העסקית תמשיך".
בנוסף העניקה העמותה מענקי חירום לעסקים וכן סייעו לנשות מילואימניקים ובעלות עסקים מילואימניקיות שחזרו מהשירות ונאלצו להתחיל דרכן מחדש. "כמות הפניות עלתה דרמטית וזה הרחיב את קשת קהלי היעד שלנו".
מה המגזר העסקי לא מבין על העסקים הקטנים?
"יכולת ההישרדות של עסק קטן, בפרט בישראל המטלטלת, יותר נמוכה. מוסר תשלומים כמעט לא קיים בישראל, מה שמקשה עליהם מאוד. לעסק קטן אין מערכת גבייה משומנת כמו שיש לחברות הגדולות, אין עורך דין ויכולת להוציא מכתבי התראה. הצ'ק הוא עניין של חיים ומוות עבור העסק. חשוב שחברות גדולות ידעו שעסקים קטנים נסגרים במקרים רבים על רקע תזרימי בקצב מטורף. בנוסף, לקוסמטיקאית או מאמנת כושר או קונדיטוריה קטנה אין את המשאבים הזמינים לרכוש שירותים חיצוניים ולהתרחב ולהתפתח. גופים פיננסיים פחות אוהבים לתת הלוואות גדולות לעסקים זעירים כי זה יותר מסוכן. לכן חשוב לנו לתת ליזמיות את המעטפת המקצועית שכוללת ליווי פיננסי. הרבה יזמיות באות עם כישרון ותשוקה לתחום הפעילות של העסק אבל זה לא אומר שהן טובות בתוכנית עסקית, במכירות, בשיווק, בשירות לקוחות ובכל מה שנדרש כדי שעסק יצמח וישרוד לאורך זמן. בכל הנושאים הללו אנחנו מנסים לסייע ליזמיות שלנו, והכי חשוב לתת להן תחושה של גב תומך לאורך כל המסע. אנחנו השותף שלהן בכל שלב".
למה חשוב הקשר בין המגזר העסקי ליזמיות?
"אנחנו צריכים את התמיכה, פתיחת הדלתות, המעורבות ואף את התמיכה הכספית של המגזר העסקי בפעילות שלנו. יש לנו שותפים נהדרים לדרך כמו בנק הפועלים, לוריאל, מגדל, Fiverr AIG, דויטשה בנק, קרן היסוד, ישראכרט, אלטשולר שחם ועוד. היכולת של החברות העסקיות לסייע לנו מהתוכן ועד המנטורינג עצומה. אך בכדי לתת את המענה החשוב הזה להיקפים הרבה יותר גדולים של נשים, יש צורך בהיקפים משמעותיים יותר של שותפים לדרך.
משה נרגשת לקראת המסע ומסכמת "ארגון כמונו חייב להיות ארגון לאומי בסדרי גודל אחרים לגמרי, כי הפרמטר היחיד שמבדיל אותנו בין תמיכה ב-5,000 עסקים ל-50 אלף הוא משאבים, בעיני חיזוק מגזר העסקים הקטנים ובפרט עסקים של נשים צריך להיות בטופ 5 פריוריטי של המדינה. החשיבות של מגזר העסקים למשק הוא אדיר ואחרי המלחמה - זה בדיוק הזמן להשקיע בעסקים״.

































