היפוך רישום (FLIP): הפתרון לסטארט-אפים שרוצים לפרוץ גלובלית
הצמיחה הכלכלית העולמית ממשיכה להתערער לנוכח מדיניות המכסים של טראמפ – וחוסר הוודאות משפיע גם על סטארט-אפים ישראליים.
במקביל, מתגבר בשנה האחרונה סנטימנט שלילי כלפי חברות ישראליות, תופעה שהופכת את המשימה של גיוס הון למאתגרת אף יותר עבור הסטארט-אפים הצעירים. יזמים ויזמות נדרשים לאמץ מהלכים יצירתיים שיחברו אותם לשוקי היעד – כמו תהליך ה-FLIP (היפוך רישום) תהליך שבו החברה משנה את מבנה הבעלות או ההתאגדות והופכת לאמריקאית (אירופאית או אחרת), עם חברת בת ישראלית.
יש מי שמסתייג מהמהלך בשל החשש לפגיעה בתעשייה המקומית, אבל המסתייגים מתעלמים מהיתרונות וכן מהעובדה שלמרות התהליך, מרכז המו"פ ורוב הפעילות העסקית נשארים בישראל. כיום גם רשות החדשנות מכירה בצורך של החברות להתקרב לשוקי היעד ולמקורות מימון בחו"ל, ומאפשרת לשמור על הטבות ומענקים ממשלתיים תחת תנאים שעיקרם שמירה על פעילות, תעסוקה וקניין רוחני בישראל.
אם בעבר ה-FLIP נתפס כמהלך שמבוצע בשלב מאוחר יחסית בחיי החברות, כיום כדאי לשקול ביצועו בשלבים מוקדמים, עוד לפני סבב גיוס A, כשהתהליך פשוט וזול יותר, ומאפשר ליהנות ממלוא היתרונות בניהם:
גישה ישירה למקורות הון אמריקאיים - רבים מהמשקיעים בארה"ב, מעדיפים להשקיע בחברות אמריקאיות שסטטוס ומבנה ההתאגדות שלהן מוכר וברור להם. בנוסף, החברה מקבלת גישה למקורות מימון דוגמת SAFEs, מניות בכורה והלוואות בעלים, וכן סוגיות קניין רוחני מוסדרות ביתר קלות.
יעילות תפעולית - הקמה מוקדמת של חברה אמריקאית חוסכת בירוקרטיה ומשפרת את היכולת לגייס עובדים, לפתוח חשבונות בנק ולחתום על חוזים בארה"ב. בנוסף, הרגולציה האמריקאית תורמת לאמון השוק מול לקוחות, שותפים עסקיים ומשקיעים.
תפיסת שוק ומיתוג - סטטוס של חברה אמריקאית עשוי להעלות את האמינות וההתעניינות, בעיקר בקרב לקוחות בשוק האמריקאי והגלובלי, ולסייע בקידום מכירות וכן בחתימה על הסכמי שיתוף פעולה גלובליים.
ציות לרגולציה - לחברות שמפתחות מוצרים רפואיים וטכנולוגיות בריאות הדורשות אישור FDA, מבנה של חברה אמריקאית מעניק יתרון מהותי. בנוסף, הוא מקל על ההתאמה לדרישות ולתקני בריאות בינלאומיים כמו ISO, ורגולציית CE אירופאית. כך, השינוי המבני עשוי לתרום להתרחבות מהירה יותר של החברה לשווקים אלה.
הגדלת הסיכוי למכירות בארה"ב - סטארט-אפ המפתח מוצר רפואי או טכנולוגיה המיועדים לשוק הבריאות האמריקאי נהנה מיתרונות בהתנהלות מול הגורמים הרגולטורים, הביטוחיים והמשפטיים המקומיים.
הסכמים עם חברות אמריקאיות - ארה"ב היא שוק תחרותי מאוד בתחום שירותי הבריאות, עם שחקנים מרכזיים כמו Medicare, Medicaid וחברות ביטוח פרטיות. רובן מוכנות לחתום על הסכמים רק עם חברות אמריקאיות שמנהלות פעילות עסקית מקומית, במיוחד כשמדובר בתרופות, טיפולים רפואיים ושירותי בריאות דיגיטליים.
לצד היתרונות, חשוב להכיר גם את האתגרים. מעבר לזמן ולעלות, המעבר כרוך בשינויים משפטיים, חשבונאיים ומיסויים שעלולים להיות מורכבים ואף לגרור חבות מס עבור המייסדים או המשקיעים, במידה והתהליך לא נעשה נכון. בעלי המניות הישראליים צריכים להסכים להעברת המניות לחברה האמריקאית ולעיתים יידרשו לבצע תיאום מול רשויות המס בישראל ובארה"ב. בנוסף, החברה תצטרך לוודא שהיא עומדת בדרישות המיסוי בשתי המדינות, ולהעביר לחברה האמריקאית, נכסים כגון קניין רוחני, עובדים, חוזים ופרויקטים, תוך כדי שמירה על הרציפות העסקית. לכן, חשוב לתכנן מראש ובקפידה את התהליך ולעבוד עם גורמים מקצועיים בעלי מומחיות ייחודית בתחום.
במיוחד בימים אלה, המעבר למעמד של חברה אמריקאית (FLIP) יכול להיות מהלך אסטרטגי חשוב עבור סטארט-אפים ישראליים בתחילת דרכם, המעוניינים למשוך משקיעים אמריקאיים, להתרחב לשוק האמריקאי ואף להכין את עצמם למכירה או הנפקה בשוק זה בשלב מאוחר יותר. כיום, ביצוע התהליך דווקא בשלב מוקדם – כשהחברה עוד רזה וגמישה – מהווה תזמון אידיאלי שמוזיל עלויות ומפחית סיבוכיות. תזמון נכון ותכנון מדוקדק מול גורמים מקצועיים בישראל ובארה"ב הם קריטיים, כדי למצות את מלוא היתרונות של המהלך ולהימנע מסיכונים ועלויות מיותרות.
אופיר שחף הוא שותף בקרן ההון סיכון eHealth Ventures המתמחה בהשקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים בתחום ה-Health-Tech































