סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מתחם BE ALL חלל עבודה הייטק
"קרן ישראלית שחושבת לנסות היום לגייס ממוסדיים אמריקאיים תיתקל בבעיה קשה" (צילום: עמית שעל)

בדיקה
סגרו את הברז: קרנות הצמיחה עצרו את ההשקעות בישראל

ב־8 החודשים האחרונים קרנות הצמיחה המקומיות והזרות כמעט ולא ביצעו השקעות חדשות בארץ. בענף סבורים שזו הזדמנות לגייס את המוסדיים הישראלים להשקעה בהייטק המקומי

"פניתי לכל המשקיעים שלי וביקשתי מהם השקעה בסכום לא משמעותי עבורם אבל שחיוני לנו. ביקשתי סכום של בין 5–10 מיליון דולר, בכל תנאי, שיאפשר לנו לעבור לרווחיות. אנחנו כבר גייסנו עשרות מיליוני דולרים אבל הם הבהירו לי שבתקופה הזו הם לא משקיעים ונאלצתי לפטר עשרות עובדים נוספים". כך אומר ל"כלכליסט" יזם בכיר בחברת סטארט־אפ ישראלית.
עד כה ההנחה המקובלת היתה שיזמים אינם רוצים לגייס כסף, זאת כדי לא לפגוע בשווי החברה שלהם, אך מתברר שיש יזמים רבים שמעוניינים מאוד לגייס. אלא שהתקופה האחרונה עבור משקיעי צמיחה רבים מתאפיינת בעצירת הפעילות. מדובר בכאלו שעד לפני שנה הזרימו עשרות מיליוני דולרים לחברות כמעט ללא בדיקת נאותות, ובקצב של השקעה בשבוע, אך בין ספטמבר 2022 לאפריל 2023 כמעט ולא ביצעו כל השקעות חדשות, כך עולה מבדיקת "כלכליסט" בקרב קרנות הצמיחה המובילות בישראל.


בשנים 2020 ו־2021 מילת הקסם היתה צמיחה, ועשרות מיליארדי דולרים זרמו לישראל, אם דרך קרנות מקומיות או דרך קרנות זרות, ששתיים מהן בלטו אז מעל כולן – טייגר גלובל ואינסייט פרטנרס. באותן שנים חברות הסטארט־אפ גייסו עשרות מיליארדי דולרים כדי לתמוך בצמיחה מהירה, ובשווי מופרך. חברות גייסו מאות עובדים וביצעו כל מהלך אפשרי כדי להראות נתוני צמיחה מרשימים.
לשם כך קמו קרנות רבות שגייסו בקלות רבה מאות מיליוני דולרים לתמוך בצמיחה המהירה. הקרנות מיהרו להוציא כסף כמעט ללא בדיקות נאותות בחברות רבות, והשווי של רבות מהן תפח ללא כל פרופורציה. אלא שבשמונה החודשים האחרונים טייגר גלובל ואינסייט פרטנרס כמעט ולא השקיעו בחברות צמיחה. אינסייט ביצעה רק השקעת צמיחה חדשה אחת בתקופה זו, וחמש השקעות המשך.
במקביל, כמה קרנות מקומיות מובילות לא ביצעו אפילו השקעה חדשה אחת בתקופה זו: ויולה צמיחה, IGP וקומרה. ואילו קרן הצמיחה של פיטנגו השקיעה השקעה חדשה אחת בישראל ועוד אחת באירופה. גם קרנות הצמיחה האחרות לא הראו פעילות משמעותית בשני הרבעונים האחרונים.
יש שורת סיבות לעצירה הכמעט פתאומית. הראשונה היא אי הבהירות הכלכלית בעולם שנמצא תחת שינויי ריבית מתמידים ומיתון. סיבה משמעותית נוספת היא בקשה או דרישה של משקיעי הקרנות שלא לקרוא לכסף בתקופה הזו. כל קרן שצריכה להשקיע בחברה אינה מחזיקה בכסף אלא מבקשת, כלומר קוראת לכסף ממשקיעיה. המשקיעים של הקרנות הישראליות או האמריקאיות הבהירו שבתקופה הזו הם מעדיפים שלא יקראו לכסף וכל קרן שרוצה במערכת יחסים ארוכת טווח לא תעז לפנות למשקיע שביקש זאת.
סיבה נוספת היא חוסר היכולת של הקרנות לגייס קרנות המשך באותה מהירות, אם בכלל, כפי שעשו בעבר. המוסדיים האמריקאיים אינם ששים כיום להשקיע בקרנות בכלל ובקרנות ישראליות בפרט, והמוסדיים המקומיים עדיין יושבים על הגדר ולא ממהרים לקבל החלטות. מרבית המוסדיים האמריקאיים מעדיפים כיום להשקיע בתשואות בטוחות מגובות בריבית גבוהה.
מצבה של טייגר גלובל מדגים את המצב בתעשייה. הקרן, שהחלה את דרכה כקרן גידור, גייסה קרן ענק של 12.7 מיליארד דולר שהפכה אותה בין לילה לגוף המשפיע ביותר בתעשיית ההייטק. היא הזרימה מיליארדי דולרים לתעשייה העולמית והמקומית. בדיווח שיצא בימים האחרונים על הקרן מתברר עומק הפגיעה. הקרן הודיעה למשקיעיה שהיא ספגה הפסד על הנייר של 20%, בניכוי דמי ניהול, נכון לדצמבר, עלייה משמעותית מההפסד של 8% שדווח ביוני 2022 והפסד של 11% בספטמבר.
הקרן היתה, לצד אינסייט פרטנרס, הבולטת בהשקעות בשלבי הצמיחה. "הקרנות האמריקאיות הגדולות, שהיו 80% מהשוק בשנים האחרונות, ביצעו מעט מאוד השקעות בישראל בשלבים מאוחרים בחודשים האחרונים", אומר ארז שחר, שותף בקרן קומרה קפיטל.
לפי נתוני IVC, בישראל חלה ירידה משמעותית בכלל בפעילות של הקרנות הזרות כאשר בכל השלבים הן ביצעו 35 השקעות בלבד ברבעון הראשון של 2023 לעומת 94 ברבעון הראשון של 2022 ו־90 ברבעון הראשון של 2021. טייגר גלובל היא אחת המשקיעות הבולטות בישראל בשנות הצמיחה כאשר בין חברות הצמיחה שבהן השקיעה ניתן לציין את גונג, פורטר, מליו, סניק ואחרות.
לדברי שחר, "קרן ישראלית שחושבת לנסות היום לגייס ממוסדיים אמריקאיים תיתקל בבעיה קשה, בעיקר קרנות חדשות או כאלו שאין להן פורטפוליו עשיר. להגיע כיום למוסדיים זרים שלא השקיעו בעבר זה בזבוז זמן ואנחנו חושבים שהההזדמנות היא למוסדיים הישראלים שבעשור האחרון היו אקטיביים בהשקעות בהייטק ובקרנות. המוסדיים הישראלים עדיין מקצים כספים להייטק ולא נוהגים כמו האמריקאים שנמנעים מהשקעות בקרנות ישראליות. למוסדיים ישראלים אין בעיה להשקיע בקרן ישראלית והם בוחנים רק את ההזדמנות העסקית. אנחנו מדברים עם מוסדיים ישראלים שבוחנים בצורה קרובה השקעה בקרן שלנו וגם בקרנות אחרות".
הוא סבור שלמצב הפוליטי בישראל יש השפעה אם כי עיקר הפגיעה היא ממצב ההייטק העולמי. "אם בסיליקון וואלי ההשקעות ירדו בכ־45% הרי שבישראל הירידה היתה של יותר מ־70% והפער הוא ככל הנראה נזקף לחובת ההפיכה המשטרית בישראל".
קרנות ישראליות רבות מגיעות בימים אלה למצב שבו כל השקעה חדשה או כל השקעת המשך מקרבת את הקרן לקצה דרכה. רבות מהן מבינות שלגייס כיום קרן חדשה זו משימה בלתי אפשרית, בעיקר באותם סכומים שגייסו בשנות הבועה. קרנות אשר תיכננו לגייס קרנות של 300 ו־400 מיליון דולר ייאלצו לדחות את תוכניות ההנפקה או להסתפק בקרנות צנועות בהרבה, מה שיביא בהכרח גם לירידה במצבת השותפים והעובדים בקרנות. "הקושי האמיתי הולך להיות לחברות טובות שיבואו לשוק ויהיה להן קשה מאוד לגייס. הסיכויים שמשקיע זר ישים צ'ק של 50 מיליון דולר בחברה ישראלית נמוכים למדי", אמר שחר.
נטהלי רפואה, שותפה בויולה צמיחה, אמרה כי "המצב בשוק מאוד שקט וזה מגיע משני כיוונים. הראשון, יזמים לא רוצים לגייס כי הביצועים שלהם לא היו מזהירים. מכפילי החברות ירדו משמעותית וחברות נאלצות לעשות גיוס בשווי יורד. מי שלא חייב כסף לא ייצא לגייס כסף מבחוץ. רוב החברות הטובות התחמשו בעשרות מיליוני דולרים רבים. הכיוון השני הוא מצדנו, הקרנות. יש חוסר ודאות בשוק שמלחיץ משקיעים ויש פער בשווי ממה שהחברה רוצה או ממה שהחברה גייסה בעבר. כל הפרמטרים שעל פיהם עשינו השקעות בעבר השתנו וקשה לנו להסתמך על תוכניות שעשו כיום החברות".
גיא פרמינגר, שותף בפירמת רואי החשבון PWC, אמר כי "חברות שיכולות להרשות לעצמן מעדיפות שלא לגייס בימים אלה. חלקן לא מצליחות לצמוח וזה יוצר להן בעיה לגייס בשווי עולה או דומה לגיוס הקודם. זו תקופה שבה קשה לצמוח ולגדול וקשה לגייס. אני מעריך שהתקופה הזו תיגמר וברגע שנצא מהמשבר הכלכלי התחרות תגדל ונראה צמיחה, אך כעת יש ירידה עצומה בגיוסים. לרוב הקרנות יש כסף שהן גייסו בעבר והן יושבות על הרבה כסף שהן יכולות לקרוא לו ואין להן צורך לגייס כעת".
בתוך כך, ל"כלכליסט" נודע ש־IGP של חיים שני ומשה ליכטמן נמצאת בימים אלה בעיצומו של גיוס קרן חדשה. בנוסף, מקרן ויולה, שמנהלת שלוש קרנות צמיחה שהאחרונה גויסה ב־2019, נמסר שהקרן מגייסת בימים אלה את הקרן הרביעית. מפיטנגו נמסר כי "אנחנו מאמינים בפוטנציאל המתמשך בהשקעות בחברות צמיחה, ולכן יש לנו תכניות בנושא". מגלילות, שאף היא מחזיקה קרן להשקעות בשלבים מתקדמים נמסר ש"השוק הנוכחי הוא הזדמנות מצוינת להשקיע ולגדול".