סגור
גג עמוד techtalk דסק

הקרב על מקום העבודה: בין הרובוטים של אמזון לאינסטלטורים של אנבידיה

בין ההצהרות של אמזון על החלפת אלפי עובדים ברובוטים לאלו של אנבידיה על עלייתם של האינסטלטורים והחשמלאים, עולה עולם עבודה חדש שישפיע על חייהם של מיליונים. כיצד ייראה שוק העבודה בעידן ה-AI, ומה צריכות חברות וארגונים לעשות כבר עכשיו כדי להיערך

במחסני אמזון שבאונטריו, מאות רובוטים נעים הלוך ושוב בשקט כמעט מאיים. הם מרימים קופסאות, ממיינים משלוחים, ומחליפים בהדרגה עובדים אנושיים שהופכים מיותרים. מאות קילומטרים משם, במטה אנבידיה שבקליפורניה, מדברים על מחסור חריף באינסטלטורים וחשמלאים. שתי תמונות שונות לגמרי, ובכל זאת שתיהן מספרות את אותו הסיפור על עתיד עולם התעסוקה.
בעשור הקרוב אנחנו עומדים בפני שינוי מהותי בעולם העבודה - לא רק בצד הטכנולוגי אלא גם בצד הערכי. מצד אחד, אמזון הודיעה כי בכוונתה להחליף בהדרגה מאות אלפי עובדים באמצעות אוטומציה ומערכות רובוטיות, כחלק ממדיניות התייעלות רחבה. מהצד השני, מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, הצהיר לאחרונה שהוא דווקא ממליץ לצעירים להפוך לאינסטלטורים, חשמלאים או פועלי בניין, כיוון שיהיה צורך בעשרות אלפי עובדים שכאלה בכדי להקים את מרכזי הנתונים ואת מתקני המחשוב שמפעילים ויפעילו את הבינה המלאכותית.
למרות שנראה שהן סותרות, גישות אלה למעשה משלימות זו את זו. אמזון מראה שהעבודה החזרתית אשר ניתנת לאוטומציה בקלות יחסית וזאת בעיקר בתחומי לוגיסטיקה, מחסנים ושרשראות אספקה למעשה הולכת ונעשית פחות ופחות תלויה בנוכחות פיזית של ידי אדם. כבר כיום החברה מפעילה מאות אלפי רובוטים שמבצעים פעולות שבעבר הלא רחוק נחשבו כבלתי ניתנות להחלפה על ידי בני אנוש. במקביל, הואנג מצביע על כך שהמערכת שתפעיל את אותה אוטומציה, קרי מרכזי הנתונים, מערכות החשמל, הקירור ועוד דווקא דורשת כוח אדם מיומן, עם הבנה ומומחיות טכנית.
1 צפייה בגלריה
אסף גרין דירקטור פיתוח עסקי NTT ישראל
אסף גרין דירקטור פיתוח עסקי NTT ישראל
אסף גרין
(צילום: אמיר בוכניק)
המשמעויות לשוק העבודה הן עצומות. אנשים שעוסקים בעבודות שחוזרות על עצמן או כאלה שניתנות להחלפה על ידי אוטומציה, ייתקלו בירידה בביקוש. אבל דווקא בעלי מקצועות הצווארון הכחול כדוגמת אינסטלטורים, חשמלאים, טכנאי קירור, אנשי אחזקה ופועלי בניין, אבל לא רק הם אלה גם טכנאי רשתות לדוגמא, צפויים לראות עלייה חדה בביקוש לשירותיהם.
חברות כמו התאגיד היפני NTT מדגישות כבר שנים את השילוב שבין רובוטיקה, בינה מלאכותית ו"תיווך אנושי". הן מפתחות מערכות שבהן האדם נשאר חלק מהמעגל (“Human-in-the-loop”), מפעיל, משגיח, מלמד ומתקן.
אז איך נערכים לעתיד הזה? קודם כל, מפסיקים לשאול "איזה מקצוע ייעלם?" ומתחילים לשאול "איזה מקצוע חדש ייוולד?". מי שיפתח מיומנויות בתחומים טכנולוגיים, אלקטרו-מכניים ותפעול תשתיות, ימצא את עצמו במקומות שבהם הביקוש רק יעלה. מערכת ההשכלה צריכה להדגיש במקביל ל"תכנות" גם את השילוב שבין הנדסה להבנת מערכות חכמות. במקביל, מדינות צריכות להיות עסוקות בלעודד מדיניות שתשמור את האדם במרכז, לא כאיום אלא כחלק מהפתרון.
השאלה היא לא רק איך נערכים טכנולוגית, אלא גם איך נערכים תרבותית. במשך עשורים התרגלנו למדוד הצלחה לפי מספר התארים או המשרות במגדלי הזכוכית. אבל בעידן שבו שרתים ("מפעלי בינה מלאכותית", כך על פי מנכ"ל אנבידיה) הם מפעלי הפלדה החדשים, מי שמרכיב מערכת קירור בחוות שרתים תורם לא פחות ממי שמפתח את התוכנה שרצה על גביה.
האתגר האמיתי לא נמצא בשאלה כמה עובדים יוחלפו, אלא ביכולת שלנו להעביר את כוח העבודה ממודלים ישנים למודלים של העתיד, כאלה שבהם הרובוטים יעשו את העבודה המשעממת, ואנחנו נתמקד במה שלא ניתן לאוטומציה: יצירתיות, תחזוקה, חשיבה מערכתית ופתרון בעיות. אם נבין שהאמירות של אמזון ושל הואנג אינן סותרות אלא משלימות, נוכל לבנות עתיד עבודה שבו האדם לא נאבק ברובוט, אלא עובד איתו כתף אל כתף.
אסף גרין הוא דירקטור פיתוח עסקי ב–NTT ישראל