סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מכה למטא: גוגל תצטרף לאפל ותגביל העברת מידע פרסומי

גוגל הודיעה על מהלך של שינוי כלי הפרטיות שיחל ב-2024, שיגביל גישה למידע שיוכלו לקבל מפתחים, פרסומאים, חברות מדיה ורשתות חברתיות במכשירי אנדרואיד; בשנה שעברה ביצעה אפל מהלך דומה, שלאחריו הודיעה מטא שב-2022 תפסיד בגללו הכנסות מפרסום בשווי 10 מיליארד דולר

זו כנראה צרה שפייסבוק לא היתה צריכה בימים אלה. גוגל הודיעה היום (ד') שהיא תשנה את כלי הפרטיות עבור מפתחים, פרסומאים, חברות מדיה ורשתות חברתיות ותגביל את היקפי המידע שאליו הם יוכלו לגשת במכשירים הפועלים על בסיס אנדרואיד.
המהלך של גוגל דומה מאוד לזה של אפל, שעליו הודיעה לראשונה לפני שנתיים ואשר נכנס לתוקף בשנה שעברה, כשזו הגבילה במידה רבה את היכולת של גופים אלה לקבל גישה למידע של משתמשים באייפון, אייפד ומכשירי iOS אחרים.


גוגל תמשיך לתמוך במערכת AdID הנוכחית עוד כשנתיים, ותכניס את השינוי לתוקף ב-2024. המערכת הזו משמשת את המפרסמים כדי להתאים באופן אישי את הפרסומות שלהם על בסיס מידע שהושג דרך אנדרואיד. המערכת גם מאפשרת לקבל את תוצאות הקמפיין ישירות. החברה אמנם לא חשפה מה יהיו מהלכיה בתום השנתיים - אך ההערכה שהיא צפויה לחסל את מערכת הפרסום שלה לטובת אחת שתהיה יותר נוחה לחובבי הפרטיות והרגולטורים. האחרונים החלו להקשיח את הדרישות שלהם מחברות הטכנולוגיה, וגוגל לא רוצה למצוא את עצמה מסובכת בעוד משפטים וקנסות שכבר הושתו עליה בשנים האחרונות.

2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי מנכ"ל אלפבית גוגל
סונדר פיצ'אי מנכ"ל אלפבית גוגל
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפבית גוגל
(צילום: בלומברג)

השיטה העיקרית שגוגל תעשה בה שימוש כדי לקדם את המהלך תהיה ככל הנראה דרך צירוף אנדרואיד ליוזמת Privacy Sandbox שלה. זו הוקמה כדי לשפר את הפרטיות על דפדפן כרום ולהיפטר מהקוקיז שנחשבים לאחד האיומים הגדולים על הפרטיות, ובפועל מה שמאפשר את המעקב אחרי המשתמשים. הוספת אנדרואיד ליוזמה תכריח את המפרסמים למצוא פתרונות גם לעולם המובייל. "AdID שימש כמקבילה של קוקיז באנדרואיד", הסביר אנתוני צ'אבז, סגן נשיא גוגל לפיתוח מוצרים, פרטיות ובטיחות באנדרואיד. "הטכנולוגיות האלה חייבות להשתנות ולהתפתח", הוסיף.

מטא העריכה שתפסיד מהמהלך של אפל הכנסות מפרסום בשווי 10 מיליארד דולר

המהלך כבר החל לגרום נזק. מניית מטא איבדה כבר למעלה מ-2% והמגמה נמשכת. החברה מודעת לבעיה הזו, וכבר החלה במהלכים לנתק את עצמה מעולם הפרסום וחטוטרת הפרטיות שהיא סוחבת. כעת, כשהיא נקראת מטא, ועובדיה ייקראו Metamates, היא בונה על עתיד של מציאות וירטואלית, זאת בלי להיות בטוחה כלל שהחזון הטכנולוגי הזה יצמח כפי שרוצים לראות בעמק הסיליקון. לאחר המהלך של אפל, פייסבוק כבר הודיעה שהוא ישפיע לרעה על מצבה הפיננסי, והעריכה שתפסיד מכך כ-10 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום ב-2022.
אבל אנדרואיד היא מערכת הרבה יותר פופולרית מאייפון. היא מפעילה את רוב מכשירי המובייל בעולם כיום - כ-70% מהם לפי נתוני ינואר 2022 - מה שאומר שהאפקט עשוי להיות הרבה יותר גרוע עבור המפרסמים. מאז המהלך של אפל - מטא, פינטרסט, טוויטר וסנאפ הפסידו יותר מ-315 מיליארד דולר בשווי שוק, כך לפי נתונים של ביזנס אינסיידר שפורסמו בתחילת החודש. מנגד, עסקי הפרסום של אמזון ודומותיה יכולים לצמוח מכך מכיוון שהם לא מבוססים על שימוש במערכת הפרסום של גוגל (או אפל). אגב עבור אפל המהלך היה מצוין, והניב לה 5 מיליארד דולר הכנסות נוספות מפרסום דרך המערכת שלה.

2 צפייה בגלריה
אפל גוגל גוגל אפל
אפל גוגל גוגל אפל
מכשירי אפל ואנדרואיד
(שאטרסטוק)

עוד חברות שיאבדו הכנסות הן אפליקציות ההיכרויות למיניהן. הן משתמשות במערכת גם כדי לגייס לקוחות פוטנציאליים וגם כדי לפרסם את עצמן. מעתה הן יידרשו לפתח שיטות חדשות לזיהוי רווקים חדשים, כמו דרך היסטוריית ההורדות שלהם. גם למפרסמים הבעיה תהיה כפולה, לא רק שהם יצטרכו למצוא שיטות הכוונה חדשות לפרסום לפרופילים אישיים מפולחים, אלא גם תהיה להם בעיה למדוד את היעילות של הקמפיין. שיטות חדשות עולות כסף, ולא בטוח שמפרסמים קטנים יוכלו לעמוד בעלויות הנוספות, אבל מנגד זה עשוי לפתוח את השוק לחברות טכנולוגיה שיוכלו להציע את היכולת הזו לאותם מפרסמים קטנים.