סגור
גג עמוד techtalk דסק

צומת הבלוקצ’יין: האם ישראל תעלה על הנתיב המהיר?

ישראל כבר מזמן הוכיחה שהיא מעצמה טכנולוגית. סטארט-אפים פורצי דרך, חדשנות רפואית, בינה מלאכותית, סייבר, ענן, תעשיות ביטחוניות, ננו טכנולוגיה, והון אנושי שאין לו תחרות. אפילו בזמן מלחמה – ההשקעות הזרות ממשיכות לזרום, וחברות בינלאומיות לא מפסיקות לדרוש שמרכזי המחקר והפיתוח שלהן יהיו “כחול לבן”.
אבל בתוך העולם הטכנולוגי – יש תחום אחד שבו ישראל עדיין מהססת: בלוקצ’יין. וזה פספוס אדיר. הבלוקצ'יין היא טכנולוגיה שכבר היום משנה את הדרך שבה כסף, מידע ואמון זורמים בין אנשים, עסקים ומדינות. לא “בעתיד הרחוק”, לא “עוד כמה שנים” – עכשיו.
1 צפייה בגלריה
קובי שמואלי מנכ״ל חברת האשראי החוץ בנקאי iNori
קובי שמואלי מנכ״ל חברת האשראי החוץ בנקאי iNori
קובי שמואלי
(צילום: יח"צ)
בלוקצ’יין זה לא רק קריפטו, ולא רק השקעות ספקולטיביות. זו תשתית טכנולוגית חדשנית לניהול מידע, לחוזים חכמים, לעסקאות, לתשלומים דיגיטליים, ולזהויות מאובטחות. מערכת שמבוססת על שקיפות, יעילות, ביטחון – ובעיקר: ביטול הבירוקרטיה והריכוזיות.
בעולם כבר הבינו את זה:
• סינגפור מפעילה מערכות תשלומים חכמים בין רשויות.
• יפן מקדמת תשתיות בלוקצ’יין למוסדות פיננסיים.
• אירופה בוחנת עסקאות ממשלתיות ומטבעות דיגיטליים בפיקוח.
• ארה”ב חוקקה ממש לאחרונה את חוק ה-GENIUS להסדרת מטבעות יציבים.
והנה, אפילו קמבודיה – מדינה שאיש לא מצפה ממנה להוביל – מפעילה מטבע דיגיטלי לאומי עם מחזור מסחר יומי של חצי מיליארד דולר.
אז איפה נמצאת ישראל? האמת, אנחנו ממש נמצאים על הסף – אבל, עדיין לא שם. יש שיח רגולטורי. יש הבנה. בנק ישראל, משרד האוצר, רשות שוק ההון, רגולטורים נוספים – כולם רואים ומבינים את גודל ההזדמנות. אבל, כוונות טובות לא תמיד מספיקות כדי לפתח תחום ולהפוך להיות מובילים בו. עכשיו בדיוק הגענו לנקודה ולזמן שבו צריכים לעבור מהצהרות – ליישום.
והשלב הבא ברור: הטמעה של מוצרים פיננסיים, מבוססי בלוקצ’יין, שיכולים לשפר את השירות לציבור, להאיץ את קצב הפעולה של המערכות הפיננסיות, ולהעניק ודאות, שקיפות ונזילות – גם בלי לזעזע את היציבות התקציבית.
וזו גם קריאה חשובה לשוק הפרטי: בלוקצ’יין זו לא רק פלטפורמה להרוויח ממנה. זו מערכת שמבוססת על אמון הדדי וערכים. מי שנכנס פנימה – צריך לשאול קודם מה הוא יכול לתרום, ורק אחר כך – מה הוא יכול לקבל.
מבחינת הזירה הישראלית, הצומת של הבלוקצ'יין נמצאת ממש כאן לפנינו. הגענו אליה עכשיו. ישראל יכולה לעלות על הנתיב המהיר – ולהוביל את מהפכת הבלוקצ’יין ברמה העולמית, כמו שרק היא יודעת. או שישראל תבחר להחמיץ את ההזדמנות – ולרדוף אחרי הזנב של העולם. הבחירה נמצאת בידיים של המשק, של הרגולציה ושל הממשלה.
קובי שמואלי הוא מנכ”ל חברת Inori, המייצגת בישראל את חברת הפינטק היפנית Soramitsu