סגור
זירת תחבורה המחר האדר דסקטופ

24/7

כתבות נוספות

נלחמים במחסור בנהגים
אגד מציעה לימודים בשכר, תנאים מצוינים והתחייבות לקליטה בחברה מהיום הראשון

קרן בן חמו, רכזת גיוס ארצית של מכללות אגד: "השנה יוכשרו במכללות 350 תלמידים וכ-400 נהגים בעלי רישיונות יוכשרו וייקלטו באגד. מדובר בגידול של 20% לעומת 2020"

האתגר הגדול ביותר עימו מתמודד שוק התחבורה הציבורית בשנים האחרונות, הוא המחסור הגדול בנהגים. על מנת להתמודד עם המצב הבעייתי פועלת אגד להכשיר ולגייס עובדים איכותיים ומקצועיים, עבור כך היא מפעילה שלוש מכללות בפריסה ארצית, המכשירות מאות נהגים מדי שנה.
כיצד מתאימה אגד את מסלולי הלימוד לצרכי הנהגים לעתיד ( לרבות מסלול עם שכר במהלך הלימודים?) ומה כולל תהליך הקליטה באגד שמעודד את הנהגים להישאר בחברה לשנים רבות?
תקופת החל"ת הסתיימה, וישראלים רבים מחפשים כיום אפיקים לבניית קריירה חדשה. על כן, שוק התחבורה הציבורית ומצבו כיום הוא הזדמנות מצוינת עבור רבים.
2 צפייה בגלריה
אגד הכשרת נהגים חדשים
אגד הכשרת נהגים חדשים
אגד. הכשרת נהגים חדשים
(אגד)
כידוע התחבורה הציבורית המשיכה לפעול לאורך כל תקופת הקורונה, והחברות המשיכו לגייס ולהכשיר נהגים במלוא המרץ. אגד, חברת התחבורה הציבורית הוותיקה והמובילה בישראל, מפעילה את מכללות אגד ללימוד נהיגה על אוטובוסים, שם היא מכשירה את נהגי העתיד של החברה.
מהם המסלולים המותאמים לצרכי המשתתפים, וכיצד קולטת אגד את העובדים על מנת להבטיח שימור, מקצועיות ושירות?
המסלולים מותאמים לצרכי המועמד, כולל מסלול עם שכר במהלך הלימודים
אמיר חלבי, מנהל המכללות של אגד, אומר כי "עד לפני מספר שנים, התקיימו במכללות אגד מגוון קורסים בתחום התחבורה. בשנתיים האחרונות הוחלט להתמקד אך ורק בהכשרת נהגים לאגד עצמה, על מנת לפתור את המחסור במשאב האנושי בחברה".
המסלולים במכללות מותאמים לצרכים ולאורח החיים של כל מועמד - המסלול המהיר, למשל, המופעל באזור המרכז, מציע שכר במהלך ההכשרה, על מנת לאפשר למועמד להתמקד בלימודים ולהגיע לקבלת הרישיון בהקדם.
"מצד שני, בחל"ת היו כאלו שקיבלו סכומים יחסית גבוהים מהמדינה", מציין חלבי, "כך שהם העדיפו ללמוד אצלנו ללא שכר". לדבריו, "בתקופת הקורונה ענף המוניות נפגע קשות ואנשים חיפשו הסבת מקצוע. אגד, מצידה, לא הפסיקה להכשיר נהגים באף שלב, כך שגייסנו עשרות נהגי מוניות אשר מצאו את עצמם ללא פרנסה".
התחייבות לקליטה באגד, בהסכם קיבוצי ותנאים מצוינים
אחד היתרונות הבלעדיים של אגד בתחום הכשרות הנהגים הוא ההתחייבות של החברה עבור כל מי שסיים בהצלחה את ההכשרה וקיבל רישיון, להשמה וקליטה באגד בהסכם קיבוצי. "עבודה באגד מציעה תנאים מצוינים ביחס לשוק, עם יציבות וקביעות אחרי מספר שנים", אומר חלבי. "החברה שמה את העובד במרכז ומעניקה לו את תנאי העסקה והעבודה מהטובים בענף.
2 צפייה בגלריה
אגד לימוד נהיגה באוטובוס
אגד לימוד נהיגה באוטובוס
אגד.לימוד נהיגה באוטובוס
(אגד)
הצמיחה של מכללות אגד: גידול של 70% לעומת 2019
קרן בן חמו, רכזת גיוס ארצית של מכללות אגד, מציינת כי "השנה יוכשרו במכללות 350 תלמידים וכ-400 נהגים בעלי רישיונות יוכשרו וייקלטו באגד. מדובר בגידול של 20% לעומת 2020 וגידול עצום של 70% לעומת 2019". לדבריה, הגידול נובע מתוך שילוב בין אסטרטגיית המיקוד של המכללות בהכשרת נהגים לאגד עצמה, לצד הדרישה ההולכת וגוברת מצד המועמדים.
"הוספנו משאבים מבחינת פרסומים, יצירת מסלולים ייעודיים, הקצאת תקציבים לשכר במהלך הכשרה מעבר לכיסוי על עלות הרישיון", אומרת בן חמו. "אגד השקיעה מיליוני שקלים לטובת טיפול כירורגי ואיכותי בבעיה הכי גדולה - מחסור בנהגים. אגד ממציאה את עצמה בכל פעם מחדש כדי להכשיר, לקלוט את העובדים ולשמר אותם לאורך זמן".
בין היתר, יצאה אגד בקמפיין המציע לחיילים משוחררים להוציא רישיון על חשבון אגד ולקבל מענק בסוף שנת עבודה. בנוסף, אגד מסייעת למועמדים בתהליך הוצאת הרישיון, שיכול לקחת 6-7 חודשים, מתוך אינטרס משותף לכל הצדדים.
לדברי חלבי, "המכללות עומדות בפני יעדים מאתגרים בשנים הקרובות, ואנחנו עושים הכל כדי להיות מוכנים ולעמוד בהם בהצלחה".
עושים הכל לקליטה מוצלחת: הכשרה וריענון, תקופת חונכות והקפדה על איכות ומקצועיות
מועמדים המסיימים את ההכשרה במכללות אגד, או נהגים בעלי רישיון לאוטובוס המצטרפים לחברה, מתחילים את תהליך הקליטה בחברה. יוכי בל, מנהלת הגיוס והקליטה באגד מספרת כי "לאחר בדיקה רפואית, בטיחותית ומקצועית, הנהג עושה טסט על אוטובוס, ואם הוא כשיר, הוא מתחיל קורס 'וולקאם' (welcome)של כניסה לחברה. אם הנהג נזקק לשיעורי נהיגה לחיזוק, הוא מקבל אותם על חשבון החברה, על מנת להביא אותו למצב המקצועי הטוב ביותר".
לאחר הקורס מגיע הנהג לסניף אליו הוא מיועד, שם הוא נפגש עם החונך שלו. "החונך הצמוד, שמקבל בהכשרה מיוחדת לכך מלווה את הנהג החדש לאורך כל התקופה הראשונית, מכיר לו את הסניף, הצוות, נהלי העבודה והקווים. החונך זמין עבור הנהג לכל בעיה, ומשמש לו אוזן קשבת", על מנת ליצור לנהג החדש רשת של ביטחון ושקט נפשי, על מנת שירגיש בבית מהרגע הראשון שנכנס לאגד.
כחלק ממכלול התנאים והתמריצים שאגד מעניקה לטובת שימור נהגים מקבלים כל הנהגים שכר עידוד חודשי ובונוס רבעוני כמו כן, באזור המרכז בלבד הנהגים הנקלטים מקבלים גם מענק כספי נוסף וכן קביעות לאחר 3 שנים.
"אנחנו פתוחים לקבלה של מגוון עובדים חדשים", אומרת בל. "החל מנהגי/ ות מוניות ואוטובוסי תיירות, ועד בעלי/ות עסקים שנמאס להם מחוסר היציבות ורוצים לעשות שינוי. מגיעים אלינו עובדים הנמצאים מספר שנים לפני (פרישה) וגם פנסיונרים של הצבא והמשטרה שמחפשים מקצוע חדש אחרי פרישה בגיל צעיר יחסית וכמובן שדלתינו פתוחה תמיד להגים מנוסים שעובגים כרגע בחברות אחרות ורוצים לשפר את תנאי העסקתם".
"בשנתיים האחרונות נעשה טיוב ושיפר משמעותי בתהליך הקבלה נוספו ראיונות עם מגוון בעלי תפקידים בחברה, נערכת שיחה לתיאום ציפיות ועוד כל זה במטרה לוודא שאגד מקבלת אליה את העובדים האיכותיים ביותר. רואים את התוצאות בשטח. פחות תאונות פחות תלונות ציבור ושיפור משמעותי בשימור העובדים".
בל מדגישה כי "תהליך הקליטה של 3 החודשים הראשונים, החל משלב הקורס, עבור דרך הליווי מהחונך והייחס שהוא מקבל בסניף - הוא קריטי מבחינת הסיכויים להישארות בארגון. אגד משקיעה הרבה בקליטה וזאת בנוסף לתנאי השכר והרווחה הטובים בענף, ולשמחתי יש פירות להשקעה". לדבריה, "יש היום יותר סינון אך הוא משתלם ומוכיח את עצמו. למרות המחסור בענף, אגד לא מתפשרת לרגע על איכות, מקצועיות ושירות".