סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

הבטיחה וקיימה
אופטיבס מגייסת 100 מיליון דולר והופכת ליוניקורן ישראלי חדש

החברה שדורגה במקום הראשון במוסף הסטארט-אפים המבטיחים של כלכליסט ביום העצמאות האחרון גייסה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר - כפול משוויה בגיוס הקודם, במרץ אשתקד. בפלטפורמת התכנון והתפעול של תחבורה ציבורית שהיא יצרה משתמשות חברות ענק ברחבי העולם

חברת אופטיבס (Optibus), שדורגה במקום הראשון במגזין הסטארט-אפים המבטיחים של כלכליסט שפורסם ביום העצמאות האחרון, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר והופכת בכך ליוניקורן ישראלי חדש. מדובר ביותר מהכפלה של השווי לעומת הגיוס האחרון של החברה במרץ 2021, בו הזרימה לקופתה 107 מיליון דולר. במקביל, נמצאת אופטיבס במו"מ עם משקיעים נוספים על אפשרות של הרחבת הסבב.
בינתיים, יחד עם הגיוס הנוכחי, מגיע היקף הגיוסים של אופטיבס, שפיתחה פלטפורמה לתכנון ותפעול של תחבורה ציבורית, ל-260 מיליון דולר ולדברי עמוס חג'אג', מייסד שותף ומנכ"ל החברה, יש לה כעת 200 מיליון דולר בקופה שישמשו בין השארלרכישות חברות. "הגיוס הזה, שכולו נכנס לקופת החברה, יתן לנו ראנוויי משמעותי ויאפשר גם ביצוע רכישות, מעבר לעסקה אחת שכבר הכרזנו עלינו", הוא אומר בשיחה עם כלכליסט. "אנחנו נמצאים עכשיו בעוד כמה תהליכים של משא ומתן". בנוסף, ישמשו הכספים להרחבת הפעילות של אופטיבס למדינות נוספות וגם לתחומים נוספים כמו ניהול מערכי טעינה של אוטובוסים חשמליים שנכנסים לשימוש ביותר ויותר ערים בעולם. כמו כן, מתכננת אופטיבס, שמעסיקה היום מעט יותר מ-300 עובדים, לגייס 200 עובדים נוספים בישראל ובחו"ל.
2 צפייה בגלריה
מגזין עצמאות 4.5.22 עובדי אופטיבס Optibus
מגזין עצמאות 4.5.22 עובדי אופטיבס Optibus
עובדי אופטיבס
(צילום: טל שחר)
בגיליון יום העצמאות האחרון, כאמור, דירג "כלכליסט" את אופטיבס במקום הראשון ברשימת 50 הסטארט-אפים המבטיחים בזכות פעילותה בשוק גדול של תחבורה ציבורית, שהיקפו נאמד ב-1.5 טריליון דולר, בו היא מתמודדת באמצעות פתרון תוכנה שכבר הוכיח את עצמו והגיע למכירות של עשרות מיליוני דולרים בשנה, לאחר צמיחה עקבית של כ-100% מדי שנה עם שולי רווחיות גבוהים.
חג'אג' מספר כי באופטיבס תיכננו לצאת לסבב גיוס D במחצית השניה של השנה, אבל לדבריו המשקיעים הקיימים של החברה רצו שהיא תקדים את התוכנית נוכח המצב המורכב בשווקים ומוסיף כי אף שהגיוס הושלם מוקדם ומהר מהצפוי, התהליך לא היה קל. בסבב הנוכחי השקיעו לראשונה באופטיבס גם קרן SOMV הישראלית והענקית הסינית TENCENT לצד המשקיעים הקיימים שלה - קרנות אינסייט, בסמר, פיטנגו וגם VERIZON.
2 צפייה בגלריה
עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי, מייסדי אופטיבס
עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי, מייסדי אופטיבס
עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי, מייסדי אופטיבס
(צילום: אופטיבס)
אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי חג'אג' ואיתן ינובסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות, שהכירו במהלך לימודי התואר הראשון. החברה פיתחה פלטפורמת ענן לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית המשמשת מפעילי חברות שמפעילות תחבורה ציבורית, כמו גם עיריות וחברות גדולות שמארגנות הסעות לעובדיהן. כך למשל, התוכנה של אופטיבס מנהלת את מערך ההסעות של עובדי פייסבוק, אפל, אמזון ומיקרוסופט. רוב המפעילות של תחבורה ציבורית נהגו לתכנן את מערכי התחבורה של הערים הגדולות בעולם באמצעים ידניים כמו גיליונות אקסל, דף ועט, בעוד שהיתר השתמשו בתוכנות מחשב מיושנות. בשנה האחרונה, הפלטפורמה של אופטיבס תכננה יותר מ-92 מיליון נסיעות אוטובוס ברחבי העולם והייתה אחראית לחיסכון של 100 מיליון דולר מכספי הציבור.
סבב הגיוס מגיע בעיצומה של תקופת צמיחה משמעותית עבור החברה, במהלכה אופטיבס הכפילה את מספר הערים שבהן היא פועלת תוך פחות משנה וכעת היא מעניקה את שירותיה ביותר מ-1,000 ערים ברחבי העולם, ביניהן לוס אנג'לס, לונדון, הונג קונג, סינגפור, מדריד, רומא וברזיליה. בתוך כך, החברה משרתת יותר מ-60% מרשת התחבורה הציבורית באנגליה ועובדת עם רוב חברות התחבורה הציבורית בישראל, ביניהן אגד, קווים, מטרופולין ודן.