סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הבניין החדש של אמדוקס ב רעננה
קמפוס אמדוקס ברעננה. תשכיר 6,000 מ"ר (צילום: יאיר שגיא)

אמדוקס ו־IBM בדרך לצמצם אלפי מ"ר של משרדים

בכוונת שתי החברות הבינלאומיות לוותר על שטחי משרד. אמדוקס תשכיר שטחים בקמפוס שלה ו־IBM שוקלת להעביר את המטה מפתח תקוה

שני מהלכים לצמצום שטחי משרדים בשתי חברות בינלאומיות: ל"כלכליסט" נודע, כי אמדוקס, המפתחת תוכנות ושירותים למערכות חיוב לקוחות וענקית המחשוב IBM מתכוונות לצמצם את שטחי המשרדים הקיימים כל אחת מסיבות שונות. בכוונת אמדוקס, להציע להשכרה כ־6,000 מ"ר בקמפוס החדש שלה, ואילו ב־IBM שוקלים בימים אלה להעביר את מטה החברה מהמשרדים בפארק עופר בפתח תקווה.
אמדוקס עברה לקמפוס החדש שלה ברעננה בקיץ 2023, לאחר שנים של בנייה ותכנון. המתחם כולל כ־4 מבנים ומשתרע על כ־43 דונם, מתוכם כ־60 אלף מ"ר בנוי. תכנון המעבר החל ב־2017, לפני הקורונה והמעבר לעבודה היברידית, אך בדומה לחברות רבות גם אמדוקס צמצמה את ימי העבודה מהמשרדים. לפני כמה חודשים, בטרם המעבר, השכירה החברה את אחד המבנים ששטחו 7,000 מ"ר לרשת חללי העבודה מיקסר. כעת מבקשת החברה להשכיר כ־6,000 מ"ר נוספים כך שסך הכל כ־20% משטחי המשרדים שלה יושכרו לשוכרי משנה.
מאמדוקס נמסר בתגובה כי "הקמפוס ברעננה תוכנן תוך שהוא מאפשר גמישות והתאמה למודלי עבודה משתנים. כעת, כשהעבודה ההיברידית הפכה לקבועה, ועובדינו מצופים להגיע לקמפוס 3 ימים בשבוע, נמצא מקום לאופטימיזציה בהפעלת הקומפלקס ומוצעות להשכרה מספר קומות מבניין מסוים".
בכל הקשור לחברת IBM מדובר במהלך משמעותי יותר, גם אם הוא נמצא בשלבים ראשוניים יותר. לחברה משרדים בכמה מרכזי פיתוח ופעילות שונים, כולל בבאר שבע, תל אביב, ירושלים וחיפה, אך מטה החברה בישראל נמצא בעיקר בפארק עופר (לשעבר אזורים) של חברת מליסרון, ולצדו החברה שכרה כ־7 קומות (כ־11 אלף מ"ר) במגדל השחר בגבעתיים, בעיקר לצורך פעילות פיתוח.
שילוב של שני אירועים הוביל את החברה לשקול לצמצם את שטחי המשרדים שלהם בפארק עופר. הראשון הוא ההיפרדות מחברת קינדריל, חטיבת הייעוץ שנפרדה מ־IBM העולמית ב־2021 והפכה לחברה ציבורית גדולה, זו כבר פינתה את משרדיה ממטה IBM בפתח תקווה שמשתרע על כ־15 אלף מ"ר. סיבה שנייה היא שהחוזה של החברה עם מליסרון צפוי להסתיים במהלך 2024. במקרה זה המעבר — במידה ואכן יתרחש — יגרם משינויים הארגוניים ולא בשל מעבר לעבודה היברידית, אך מסתמן כי IBM שוקלת ברצינות לצמצם את שטחי המשרדים לכ־5,000 מ"ר — כ־75% משטחי המשרדים היום בפתח תקווה.
שתי החברות גם ביצעו מהלכים של קיצוצים בשנה האחרונה, ובין אם הם קשורים ישירות לצמצום בשטחי המשרדים או לא, ברור כי כל מהלך של קיצוצים רוחביים נובע מראייה מערכתית רחבה ועשוי להשפיע גם על שטחי השכירות. ביולי 2023 חברת אמדוקס דיווחה על קיצוצים בכוח האדם של כ־2,000 עובדים, כ־6.5% מהחברה, ומתוכם כ־200 עובדים בישראל מבין 5,000 שהיא מעסיקה כאן, במקביל, החברה גם דיווחה על קצב גידול דו ספרתי בהכנסות, אך גם הפחיתה את תחזית הצמיחה של החברה לשנת 2024.
IBM ישראל מעסיקה כ־3,000 עובדים בחמישה מוקדים בישראל, ובחודש יולי האחרון פורסם כי החברה מפטרת עשרות עובדי פיתוח בתחום האחסון מבוסס התוכנה. מ-IBM טרם נמסרה תגובה.