סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שיגור הרקטה של אימג'סט והתעשייה האווירית
שיגור הרקטה של אימג'סט והתעשייה האווירית (צילום מסך: יוטיוב)

אימג'סט והתעשייה האווירית שיגרו את ארוס C: "לוויין המודיעין המתקדם ביותר מתוצרת ישראל"

הלוויין שוגר מאתר של חברת ספייס איקס בקליפורניה באמצעות הרקטה פלקון 9. חברת לווייני התצפית אימג'סט שבשליטת קרן פימי נסחרת לפי שווי של כ-850 מיליון שקל. על פי הערכות, הלוויין יוכל לפעול בחלל לתקופה ארוכה, שבין 15 ל-20 שנה

חברת לווייני התצפית אימג'סט אינטרנשיונל (ISS) והתעשייה האווירית (תע"א) שיגרו הבוקר (ו'), שעון ישראל, את הלוויין המתקדם ארוס C-3 שייצרה עבורה התעשייה האווירית. הלוויין שוגר מאתר השיגורים של חברת SpaceX בקליפורניה ובאמצעות הרקטה פלקון-9.
הלוויין החדש נבנה במפעל מב"ת של תע"א במרכז הארץ ולדברי גורמים בענף מדובר ב"לוויין המודיעין המתקדם ביותר שמתוצרת ישראל". שני לוויינים קודמים מסדרת לווייני ארוס הם ארוס A ששוגר לחלל בסוף 2000 וארוס B ששוגר ב-2006.
אימאג'סט נמצאת בשליטת קרן פימי שבראשות ישי דוידי ושותפות בה התעשייה האווירית ודיסקונט קפיטל. בדיווח שהוציאה אימאג'סט לבורסה כשעה לאחר השיגור מקליפורניה נאמר כי מהלך השיגור היה תקין וכי הלוויין נכנס למסלול שיועד לו בחלל.


הלוויין החדש כולל יכולות צילום באיכות גבוהה בשחור לבן ובצבע, באופן שהופך אותו לאחד המתקדמים בעולם. מצלמת חלל מולטי-ספקטרלית וקלת משקל שמותקנת בו פותחה ויוצרה באלביט מערכות. היא מאפשרת צילום ברזולוציה גבוהה מגובה של מאות קילומטרים, באופן שמשפר יכולות חקירה של יעדים ואזורי עניין שונים ברחבי העולם, בהתאם לצרכים.
אימאג'סט הוקמה בידי התעשייה האווירית ואלביט מערכות והשליטה בה נרכשה בידי קרן פימי ב-2017 בכ-40 מיליון דולר, היו"ר שלה הוא גילון בק והמנכ"ל הוא נועם סגל. בתחילת השנה היא הונפקה בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-300 מיליון דולר וגייסה כ-100 מיליון דולר במטרה להרחיב את השקעתה על מערך הלוויינים המשמש אותה. היא נסחרת לפי שווי של כ-850 מיליון שקל.





במהלך היממה הקרובה צפויות להתקבל ב-SpaceX, בחדר הפיקוד והבקרה של התעשייה האווירית שבמרכז הארץ ובאימאג'סט אינדיקציות על תקינות מערכות הלוויין וקבלת אותות ראשונים ממנו.
בתעשיות הביטחוניות שמעורבות בפיתוח הלוויין החדש, כמו גם אצל המפעילה המרכזית שלו אימאג'סט, השיגור של ארוס C הוא יום חג. הפעלתו, תוך קבלת תוצרים מודיעיניים מתקדמים אמורה להוות מנוע צמיחה מרכזי עבור אימאג'סט במהלך השנים הקרובות וזאת על רקע הצפי לעלייה בביקוש העולמי לשירותים אלה, שמסופקים בעיקר למדינות ולגופים שלא מחזיקים ביכולות עצמאיות בחלל: "בהקבלה לחברה תעשייתית, לוויין כזה הוא כמו הקמה של מפעל ייצור חדש ומשוכלל", אמר גורם עסקי בשיחה עם "כלכליסט".
יו"ר אימאג'סט בק אמר כי הצלחת השיגור תוביל להאצת תהליכי הצמיחה של החברה בזכות העליונות הטכנולוגית שברשותה וזאת, תוך פיתוח של שווקים מסחריים חדשים.
מבחינת התעשייה האווירית, הלוויין החדש מהווה עליית מדרגה טכנולוגית, שכן הוא כולל יכולות מתקדמות בהרבה מאלה שהובאו בלווייני תצפית קודמים שייצרה בעבר. על פי הערכות, הלוויין יוכל לפעול בחלל לתקופה ארוכה, שבין 15 ל-20 שנה כך שאורך חייו צפוי להיות יותר משליש מאורך החיים של לוויינים אחרים: "שיגור ארוס C מהווה ביטוי נוסף ליכולות הטכנולוגיות המתקדמות של תע"א, שעל בנייתו עמלו מיטב המוחות של החברה", אמר מנכ"ל החברה, בועז לוי.