סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל וממייסדי WalkMe דן עדיקא  מנכ"ל וממייסדי ורביט תום ליבנה  ומנכ"ל וממייסדי האניבוק עוז אלון
מנכ"ל וממייסדי WalkMe דן עדיקא, מנכ"ל וממייסדי ורביט תום ליבנה ומנכ"ל וממייסדי האניבוק עוז אלון. "מתפוצצים מבפנים" ( צילומים: יונתן מעוז, באדיבות ווקמי, האניבוק)

בכירים בהייטק: "למרות התפיסה ש'לא מחליפים בזמן מלחמה', נתניהו חייב ללכת"

מנהלים בהייטק תוקפים את התנהלות רה"מ. דן עדיקא, ממייסדי WalkMe: "אני איש ימין, ועם רבים מחבריי הימניים אנחנו המומים מניסיונו להפיל את האשמה על צה"ל והשב"כ. זה שבר אותנו". תום ליבנה, ממייסדי ורביט: "נתניהו מנותק מהמציאות"

ארבעה מנהלים בכירים בהייטק הישראלי העומדים בראש חברות שמעסיקות אלפי עובדים, קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו לקחת אחריות על כישלון 7 באוקטובר, וחלקם דורשים שיעזוב את תפקידו באופן מיידי.
דן עדיקא, מנכ"ל ואחד ממייסדי חברת WalkMe – פלטפורמה לאימוץ טכנולוגיות הנסחרת בנאסד"ק ומעסיקה מעל אלף עובדים – אמר ל"כלכליסט": "אני איש ימין במהות שלי. אני נגד התערבות בפוליטיקה אבל שיניתי את הטון בעקבות המלחמה. זה אירוע מאוד גורלי למדינה אבל ההנהגה שלנו עושה עבודה גרועה בפן המאחד. נתניהו חצה את כל הקווים והציוץ האחרון שלו חצה את הגבול ושבר אותנו. הרבה חברים ימניים שלי המומים מאיך שהוא מאשים בזמן מלחמה את ראש השב"כ והרמטכ"ל. אני לא רואה משרדי ממשלה מתפקדים והיחידים שגורמים לאיחוד במדינה הם חברות פרטיות ואזרחים ואזרחיות שעושים דברים, ואין כאן ממשלה שעושה משהו. זו לא רק מערכה צבאית, יש חינוך, חקלאות וכלכלה, אבל רואים את מסיבות העיתונאים של ראש הממשלה ונכנסים לדיכאון".
לדבריו, "נתניהו חייב ללכת כמה שיותר מהר אף על פי שיש קונספציה ש'לא מחליפים בזמן מלחמה' ו'לא לדבר על זה עכשיו'. הוא מנהיג לא ראוי וחייב ללכת. אני קורא לחבריי מהימין ולח"כים מהימין דוגמת אבי דיכטר, יולי אדלשטיין ואחרים להקים ממשלה רחבה כמה שיותר מהר. היתה לו הזדמנות לאחד את כולם ולעשות דברים נכונים. מה שהיה לאנשים כמוני עד 7 באוקטובר הוא היסטוריה. אנחנו יושבים בבית ושומעים את הדברים האלה ומתפוצצים מבפנים. העם שלנו חזק ונתניהו לא רלבנטי. יהיה ממש טוב אם האנשים הטובים יביאו מנהיג וממשלה שיאחדו את העם ואני אומר את זה בכאב לב".
חברת ורביט, העוסקת בתרגום אוטומטי, מעסיקה כאלף עובדים ברחבי העולם, מחציתם בישראל. במלחמה היא העמידה את שירותי התרגום שלה חינם להסברה הישראלית. תום ליבנה, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, תוקף את הבריחה מאחריות של רה"מ. "כמנכ"ל של חברה האחריות היא תמיד עליי, אני לא יכול להאשים את המנהל מתחתיי. ראש הממשלה הוא המנכ"ל שלנו והאסון הגדול קרה במשמרת שלו. ההאשמות שהוא הפיל על הצבא והשב"כ לא אמינות. הוא לא לוקח אחריות. אין הרבה מייסדי חברות הייטק שמגיעים לשלב הסיום ולא לוקחים את כל האחריות עליהם. ראש הממשלה שלנו כיום מנותק מהמציאות ורק מחפש את מי להאשים".
יואל בראל, מייסד חברת טראקס העוסקת בניהול מלאי בטכנולוגיה ומעסיקה כאלף עובדים ברחבי העולם מתוכם 150 בישראל, אומר כי "מדברים הרבה על נושא של לקיחת אחריות וזה נושא מגוחך בהייטק. זה ברור שמי עומד בראש המערכת אחראי ויש הפרדה בין אחריות לאשמה. מי שמנהל מערכת מסוימת, מי שעומד בראשה, אחראי וזה ברור מאליו. אם אני כמנהל לא עומד ביעדים הבורד בא אליי. אני אחראי לטוב ולרע למה שקורה בארגון. לא בהכרח מי שאחראי אשם. ברור מאוד מי אחראי אבל לא מי אשם".
עוז אלון, מנכ"ל ואחד ממייסדי חברת האניבוק, העוסקת בטכנולוגיה לניהול פיננסי לעסקים קטנים בארה"ב ומעסיקה 230 עובדים בעולם מתוכם 130 בישראל, אומר כי "כל מי שאני מכיר מהעולם העסקי עסוק רק במלחמה ולא בעצמו, לא בעסק שלו, לא בחברה שלו – כולם עסוקים בדבר אחד – בהצלחה, בניצחון במלחמה. היינו מצפים שמי שעומד בראש המערכת יתעסק רק בישראל – המדינה שלחה מאות אלפי חיילים להגן עליה ובאותה נשימה ראש המערכת מצייץ בטוויטר נגד האנשים שהוא שלח להילחם למענה".
ארבעת הבכירים מספרים על המציאות החדשה שנכפתה על החברות שתחת ניהולם בעקבות המלחמה, כאשר חלק נכבד מהעובדים גויס למילואים, ורבים אחרים לא מסוגלים לתפקד בצורה מלאה.
ליבנה מספר ש־23% מעובדי החברה בישראל גויסו למילואים, "כולל אני שהייתי בעבר לוחם בסיירת צנחנים, גויסתי והגעתי בתחילת המלחמה. היו חוסרי ציוד אז ארגנתי תרומות של כל מה שצריך". ליבנה, שהחברה שהוא עומד בראשה היא יוניקורן עם הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, מספר שהוא שומע על לא מעט חברות שנאלצות להוציא עובדים לחל"ת. "אני מקווה שהסיוע הממשלתי יגיע לכל אותן חברות שחלק גדול מעובדיהן נקראו למילואים".
הוא מתייחס גם לקשיים שבהם נתקלים משקיעים בעת הזו. "ראיתי ושמעתי את הקרנות שהן מרגישות לראשונה כמו יזמים שצריכים לספר סיפור למשקיעים ואז יש פער בין הסיפור לבין המצב בפועל. הקרנות נתקלות בבעיה מול המשקיעים שלהם ששואלים על מצבה של ישראל. אני שומע מהרבה משקיעים שהסיכון הגיאופוליטי של ישראל עלה".
אלון מציין שיש לו בחברה לא רק עובדים תומכים ואוהדים אלא גם כאלה המאשימים את ישראל בהפרת זכויות אדם ובביצוע פשעים. "עובדי חברה שכתבו נגד ישראל שברו לי את הלב. אני בטוח בצדקת המלחמה שלנו ובזה שדואגים כמה שיותר שלא לפגוע בחפים מפשע, ואז אתה רואה אמירות של אנשים שאפילו ביקרו כאן וזה שובר את הלב. הרוב המוחלט תומך בנו ומנסה לחזק אותנו גם מבחינת העובדים, לקוחות, משקיעים ואפילו חברות שמתחרות בנו". עדיקא מספר ש"אנחנו חשנו לכידות מכל העולם, אוסטרליה, יפן ועוד. אחרי שבוע הבנו שצריך לתת בראש מבחינה עסקית עם משמרות וכל מה שצריך ויצאנו מחוזקים".