סגור
גג עמוד techtalk דסק

בקרוב רוב הרכישות אונליין יתבצעו רק על ידי סוכני AI - בצורה אוטונומית

המסחר הדיגיטלי הצטרף בשנים האחרונות למהפכת ה-AI, והוא קרוב מאוד לכבוש יעד נוסף ומשמעותי. אנו עדים לשינוי עמוק בדרך שבה אנשים ועסקים מבצעים מסחר. השינוי הזה, המכונה "המהפכה האייג'נטית", מאפשר לבינה מלאכותית לפעול עבורנו, במקום שנצטרך להתאים את עצמנו אליה

סוכנים דיגיטליים מבוססי בינה מלאכותית יפעלו באוטונומיה מלאה: מזהים את הצרכים שלנו, מבצעים סקרי שוק, משווים מחירים, מתמקחים, מבצעים הזמנות ומשלמים הכל ללא התערבות אנושית. דמיינו מצב שבו אתם אומרים לסוכן שלכם: "החלף לי את נעלי הריצה בפחות מ-120 ש"ח עד יום שישי", והוא דואג לכל התהליך בלי שתצטרכו ללחוץ אפילו על כפתור אחד.
ואכן, ההתפתחות המהירה של יכולות התכנון וההסקה של הבינה המלאכותית, לצד פרוטוקולים חדשים שמאפשרים לסוכנים לתקשר זה עם זה ולבצע תשלומים, יוצרים מציאות חדשה שבה הסוכן הדיגיטלי לא רק ממליץ אלא גם מבצע.

ההשלכות על הצרכן, הסוחר והמערכת הפיננסית

"המהפכה האייג'נטית" תוביל לכך שהצרכנים ייהנו מחוויית מסחר "ללא קליקים", כשמשימות שגרתיות יתבצעו עבורם באופן אוטומטי. הסוחרים יידרשו להנגיש את המידע שלהם בצורה ברורה ומדויקת לסוכנים באמצעות API איכותי, עדכונים בזמן אמת ומדיניות שקופה.
1 צפייה בגלריה
איל פז מנכ"ל מאסטרקארד ישראל
איל פז מנכ"ל מאסטרקארד ישראל
איל פז
(צילום: יוסי אלוני)
אתגר המוסדות הפיננסיים הוא התמודדות עם סוכן אוטונומי: איך לזכות באמון הצרכן כשהסוכן מנהל את הכסף שלו, תוך שמירה על רגולציה ואבטחה.
בעוד שהיום האינטראקציה עם תוכנות ומערכות מתבצעת לרוב באמצעות שאלות נקודתיות או בקשות בסיסיות, בעידן המסחר האייג’נטי הסוכן הופך לגורם פרואקטיבי בקניות ובתכנון פיננסי. כבר ב- 2030 נוכל לראות סוכן אוטונומי שידווח לנו כי "ההוצאות שלך ברבעון האחרון היו נמוכות מהממוצע. העברתי אוטומטית 500 שקל לחשבון החיסכון לטווח ארוך שלך”.
העברת סמכות לסוכן דיגיטלי דורשת שליטה, שקיפות, ואפשרות לבקרה. ארגונים חייבים להטמיע מנגנוני הרשאות מדורגות, נקודות ביקורת אנושיות לפעולות רגישות, ותהליכי טיפול במחלוקות.

מהפכה בעלת פוטנציאל כלכלי עצום שלמעשה כבר החלה

מחקר מגמות שנערך במאסטרקארד, מגלה כי שוק ה-Agentic Commerce צפוי לצמוח מ-136 מיליארד דולר ב-2025 לכ-1.7 טריליון דולר עד 2030. כבר היום רשת כמו Walmart מאחדת בוטים לארבעה “סופר־סוכנים” המיועדים ללקוחות, עובדים, ספקים ושותפי פרסום. סוכן הקניות Sparky למשל, מספק ללקוחות המלצות מותאמות אישית, מנהל הזמנות ואף מציע רעיונות למתכונים על בסיס תמונות מהמקרר, בעוד סוכנים אחרים מטפלים בבקשות חופשה, בנתוני מכירות ובקליטת מוכרים חדשים. יעד החברה הוא לצמצם חיכוך תפעולי ולהביא את המסחר האלקטרוני ל-50% מהמכירות בתוך חמש שנים.
במקביל Amazon ו-Shopify משלבות יכולות אייג’נטיות בחוויית הקנייה: הסוכנים לומדים מהרגלי גלישה, מהיסטוריית רכישות ומעגלות שננטשו, כדי להציע מוצרים משלימים בזמן אמת. לפי דו״ח הקמעונאות של Shopify לשנת 2025, חנויות שהטמיעו פרסונליזציה מבוססת AI רשמו עלייה של 25% בערך ההזמנה הממוצעת וירידה של 19% בשיעור ההחזרות.
כל זאת גם אודות לענקיות הטכנולוגיה והתשלומים שנכנסו למאמץ בשביל לאפשר קרקע פוריה לרשתות הקמעונאות. כך לדוגמה Google עובדת על פרוטוקול התשלומים לסוכנים של (AP2) שיוצר את ה"שפה" למסחר בין AI ל-AI.
לאחרונה, מאסטרקארד השיקה את Agent Pay פלטפורמה שמאפשרת לסוכני AI לבצע רכישות בפועל בשם הצרכן. בנקים מובילים כמו Citi ו-U.S. Bank כבר הצטרפו, והפריסה הגלובלית מתרחבת במהירות. בנוסף, פיתחה מאסטרקארד Agent Toolkit, Agent Sign-Up ו- Insight Tokenשהם כלים המאפשרים לסוכנים להתחבר בצורה מאובטחת למערכות התשלום והמידע.

אז מי ירוויח מהמהפכה? כמובן חוץ מהצרכנים

עסקים שידעו להציג מידע "קריא למכונה" נתונים מובנים, שקיפות במדיניות, מחירים ומלאי יבלטו ויזכו להמלצות הסוכנים. לעומת זאת, מותגים שיישארו עם אתרים מיושנים ותיאורים כלליים, עלולים להיעלם ממנועי החיפוש החדשים (Agent SEO) .המהפכה אינה רק טכנולוגית יש להוביל שינוי תרבותי, להעלות מודעות, להדריך צרכנים ועסקים, ולבנות אמון במערכות החדשות.
סוכני AI פועלים על בסיס נתונים אובייקטיביים: מחיר, מלאי, מדיניות החזרות, דירוגים, מהירות משלוח ועוד. לכאורה, זהו עולם שבו "המותג" הוא רק עוד שדה במאגר מידע. אך בפועל, ערך המותג מתגלם ביכולת להציג נתונים אמינים, מדיניות שקופה, שירות לקוחות מהיר, ובידול אמיתי גם אם הוא מתורגם לאלגוריתם. סוכני AI לא פועלים רק על פי פרמטרים טכניים. הם לומדים מהעדפות האישיות של הצרכן, מהיסטוריית רכישות, מהעדפות קודמות, ומהרגלי גלישה. מותג שמצליח לייצר חוויה חיובית, אמון, ושביעות רצון יזכה להמלצות חוזרות מצד הסוכן, גם אם ההחלטה הראשונית הייתה "קרה".
חשוב להבין, מסחר אייג’נטי איננו עוד וריאציה נוספת של בינה מלאכותית גנרטיבית, אלא מהפכה עמוקה בהרבה. בשונה ממודלים המסתפקים ביצירת תוכן, הסוכנים האייג’נטיים מפרשים מטרות ופועלים בצורה אוטונומית להגשמתן בפועל. הם אינם צ’אטבוטים או סקריפטים פשוטים, אלא מערכות מתקדמות של הסקה, תכנון וקבלת החלטות עצמאית.
המעבר מסחר אלקטרוני ידני למסחר אייג'נטי הוא רגע מכונן. זהו תהליך הדרגתי שבו בני אדם וסוכנים דיגיטליים ישתפו פעולה, תוך שמירה על איזון בין אוטונומיה לפיקוח, כאשר מי שידע להוביל את השינוי טכנולוגית, רגולטורית ותרבותית יזכה ליתרון משמעותי בתחרות ה-AI האינסופית.
איל פז הוא מנכ"ל מאסטרקארד ישראל