סגור
גג עמוד techtalk דסק

הבינה המלאכותית היא מפתח למיצוי הערך שגלום בענף הפינטק

בשנים האחרונות מתחוללת בתעשיית הפיננסים תמורה משמעותית בעקבות השילוב של בינה מלאכותית (AI). התפתחות טכנולוגית זו קוראת לנו לבחון את השימוש הגדל ב-AI בעולם הפינטק ואת הפוטנציאל של הבינה המלאכותית לחולל מהפכה בשירותים פיננסיים ברחבי העולם. ישראל כמובילה עולמית בחדשנות בתחום ה-AI צפויה לשחק תפקיד מפתח גם בעיצוב עתיד הפיננסים.

תועלות ה-AI בענף הפינטק

על פי חברת המחקר Precedence Research גודלו של שוק ה-AI הגלובלי הוערך ב-454 מיליארד דולר ב-2022, והוא צפוי להגיע ל-2.575 טריליון דולר בשנת 2032 – קצב צמיחה שנתי ממוצע של 19% בין 2023 ל-2032.
השימוש ב-AI בפינטק הביא עמו שורה ארוכה של תועלות. החל מפעילות סחר ומניעת הונאות, דרך בחינה של לקוחות בתהליך KYC ועד סיוע של צ'טבוטים, הבינה המלאכותית הופכת במהירות לחלק ממגזר השירותים הפיננסים. ראשית, אלגוריתמים של AI יכולים לנתח את הכמויות האדירות של נתונים פיננסים ברמות מהירות ודיוק חסרות תקדים והם מאפשרים בכך למוסדות פיננסים לקבל החלטות המונעות על ידי נתונים באופן יעיל יותר. שנית, צ'טבוטים ועוזרים וירטואליים שמונעים על ידי AI משפרים את חוויית הלקוחות בכך שהם מוסיפים ממדים של פרסונליזציה ותמיכה בזמן אמת. שלישית, ה-AI הוביל להפחתה בעלויות התפעוליות, מכיוון שמשימות שבוצעו בעבר באופן ידני יכולות להתבצע כעת באופן אוטומטי, מה שמפנה זמן ומשאבים עבור עובדים להשקיע במשימות יותר פרודוקטיביות.
1 צפייה בגלריה
אור ליבן מנכ"ל Airwallex ישראל והמזרח התיכון
אור ליבן מנכ"ל Airwallex ישראל והמזרח התיכון
אור ליבן מנכ"ל Airwallex ישראל והמזרח התיכון
(צילום: אייל טואג)

אתגרי ה-AI בפינטק

למרות התועלות המהותיות שגלומות במימוש AI בענף הפינטק, מימוש זה עדיין ניצב בפני שורה של אתגרים. אחד האתגרים המרכזיים נעוץ במורכבות הטכנית במימוש מערכות בינה מלאכותית בתוך תשתיות פיננסיות קיימות. כמו כן, קיים צורך לנווט בין חסמים רגולטורים כדי להבטיח שציות לתקנות ואבטחת נתונים יעמדו בראש סולם העדיפויות של עסקים. מעבר לכך, היכולת לאזן בין אוטומציה מבוססת-AI לשימור של המגע האנושי היא בעלת חשיבות מכרעת. למשל, אפשר להוסיף לצ'טבוטים אוטומטיים פיקוח אנושי כדי להבטיח שהאינטראקציות עם לקוחות יהיו מדויקות ואמפתיות. אתגר אחר במימוש בינה מלאכותית הוא נושא האמון. כדי ש-AI יהפוך לחלק אינטגרלי ממגזר השירותים הפיננסים, יש צורך ברמה של שקיפות בתוך המערכת לגבי האופן שבו ייעשה שימוש ב-AI. רמה כזו של שקיפות לא רק תסייע לבנות אמון עם משתמשי קצה, אלא גם תבטיח אימוץ נרחב של בינה מלאכותית.

שימושים בבינה מלאכותית בפינטק

ישראל נמצא בחזית החדשנות בבינה מלאכותית במגזר הפינטק. סטארט אפים ישראלים, כמו Trullion , ThetaRay ו-Lama AI, פיתחו פתרונות AI פורצי דרך המשרתים את תעשיית הפיננסים. Lama AI מציעה זירת הלוואות שמרחיבה את הנגישות של חברות לפתרונות פיננסיים. החל מאלגוריתמים לגילוי הונאות שיכולים לזהות פעילות חשודה בזמן אמת ועד יועצים רובוטיים שמספקים המלצות השקעה מותאמות-אישית, חברות ברחבי העולם מחוללות מהפכה באופן שבו שירותים פיננסיים מסופקים ללקוחות. פתרונות מבוסס בינה מלאכותית אלה לא רק שיפרו את היעילות אבל גם חיזקו את האמון ושביעות הרצון של לקוחות.

עתיד ה-AI בפינטק

הפוטנציאל של בינה מלאכותית לעצב מחדש את תעשיית הפיננסים הוא אדיר. ככל שפריצות הדרך ב-AI ממשיכות, אנחנו יכולים לצפות למערכות פיננסיות עוד יותר מתוחכמות ואינטליגנטיות. ישראל, שמאופיינת באקו-סיסטם פורח של סטארט אפים ובמומחיות ב-AI, נמצאת בעמדה טובה בכדי להוביל את המהפכה הזו. בינה מלאכותית יוצרת (GenAI), שבה מערכות AI יכולות ללמוד ולהתפתח באופן עצמאי, מגלמת בתוכה הבטחה גדולה לעתיד. תחזיות שונות מצביעות על כך שבמהלך השנתיים הקרובות, בינה מלאכותית יוצרת תוכל לאפשר שירותים פיננסיים ברמות חסרות תקדים של התאמה אישית, ניתוח סיכונים עם יכולות חיזוי ויכולות משופרות של מניעת הונאות.
השילוב של AI בענף הפינטק כבר החל לעצב מחדש את תעשיית הפיננסים והתפקיד של ישראל בטרנספורמציה הזו הוא משמעותי. ישראל מצוידת במאגר עשיר של כישרונות בתחום הבינה המלאכותית, אקו-סיסטם חזק של סטארט אפים ויוזמות ממשלתיות לתמיכה בענף ולכן יש לה פוטנציאל להפוך למוקד עולמי לחדשנות מבוססת AI בתחום הפינטק.
ככל שאנחנו מתקדמים לעבר העתיד, חיוני למצוא את האיזון בין אוטומציה מבוססת AI לבין בקרה אנושית כדי להבטיח שאימוץ הבינה המלאכותית יהיה אתי ואחראי. רתימת העוצמה של ה-AI תאפשר לישראל למצות מרחבים חדשים של צמיחה ושגשוג בתוך מגזר הפיננסים.
אור ליבן הוא מנכ"ל ישראל ואזור המזרח התיכון בענקית הפינטק Airwallex