סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוויטר רשת חברתית X
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והרשת החברתית X (צילום: Kobi Wolf/Bloomberg טוויטר)

בשיא המלחמה, הבוטים עושים לייקים לשר האוצר

פוסט שפרסם השבוע בצלאל סמוטריץ' ב-X זכה ליותר מ-8,800 לייקים, פי 20 ויותר מפוסטים קודמים שלו. בדיקה מלמדת שחלק משמעותי מאוד מהלייקים מגיע מחשבונות פיקטיביים, תמורת כסף. הדובר: "עשו סיבוב מכוער על השר"

ביום שלישי ב-19:31 פרסם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פוסט ב-X, שבו הכחיש את הדברים שאמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אשר לפיהם סמוטריץ' ביקש ממנו לעצור העברת כספים קואליציוניים לטובת צרכי המלחמה ונפגעי העוטף. "שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברת שקל אחד למפונים או למלחמה זהו פשוט שקר", כתב סמוטריץ' בחשבונו. "אין שום צורך של המפונים או כל צורך אחר של הלחימה שמתעכב בשל העדר תקציב".
ואולם מה שמעניין בפוסט אינו מה שכתוב בו, אלא הפעילות סביבו. הפוסט של סמוטריץ' זכה לכמות לייקים חריגה יחסית לפוסטים קודמים שלו, ורשם נכון לחמישי בצהריים יותר מ-8,800 לייקים. לשם השוואה, פוסט שפרסם השר יומיים קודם, בשלישי אחר הצהריים, גרף רק 733 לייקים, פי 12 פחות, ופוסט מוקדם יותר גרף 421 לייקים, פי 21 פחות.
מאיפה הגיעו כל אלפי הלייקים? אפשר להניח שלא הודות לוויראליות יוצאת הדופן של תוכן הפוסט. בדיקה פשוטה מעלה שלצד לייקים ממשתמשים אותנטיים, חלק משמעותי מאוד מהלייקים של הפוסט הזה מגיע מחשבונות בעלי מאפיינים של חשבונות פיקטיביים. אלו כוללים חשבונות שנפתחו בחודשים, בשבועות או אפילו בימים האחרונים, אין להם כמעט נעקבים, דלים או נעדרים פרטים אישיים מזהים, ומעוטי פרסומים. רבים מחשבונות אלו הם בעלים מאפיינים לא-ישראליים (שמות זרים כמו Duygu, EULAILA, ZAIDA ועוד כיד הדמיון, אינטראקציות קודמות עם פוסטים מחשבונות לא-ישראליים, דגלים של מדינות רחוקות וכו'), שמעלים תמיהה של ממש בנוגע לחיבתם הפתאומית לפוסט בעברית של שר האוצר העוסק בפוליטיקה פנים-ישראלית. חלק מהחשבונות, אגב, הוגדרו על ידי X כחשבונות מוגבלים לאור "פעילות חריגה" בחשבון, אינדקציה נוספת לכך שמדובר בחשבון פיקטיבי.
היקף כזה של לייקים מחשבונות פיקטיביים מגיע לרוב הודות לרכישה בתשלום של הלייקים. רכישת כזו מאפשרת להגדיל חשיפה של פוסט, שכן האלגוריתם של X נוהג לתגמל פוסטים שמייצרים פעילות רבה בחשיפה גדולה יותר. ואכן, נכון לחמישי בצהריים זכה הפוסט ל-225 אלף צפיות, בעוד שני הקודמים שהוזכרו קודם רשמו 21 אלף ו-44 אלף צפיות.
והמגמה של כמות חריגה של לייקים מחשבונות שנראים כמו בוטים המשיכה. אתמול סמוך ל-20:30 כתב השר ב-X, שוב בנושא עיכובי העברת הכספים: "אני רוצה לומר בצורה חד משמעית - אין שום צורך שמתעכב כי צריך כסף. כבר בשבוע הבא בע"ה נגדיל את התקציב". לפוסט צורף סרטון קצר של שבו מבטיח ראש הממשלה שסמוטריץ' יציג בשבוע הבא תקציב מתוקן לנובמבר ולדצמבר.
הפוסט הזה זכה, נכון לחמישי בצהריים, ליותר מ-1,800 לייקים, גם הפעם רבים מהם מחשבונות עם מאפיינים פיקטיביים. לשם השוואה, פוסט נוסף של השר, שפורסם פחות מחצי שעה קודם לכן, גרף 28 לייקים, פי 64 פחות. שני פוסטים אחרים שפרסם השר אתמול אחר הצהריים גרפו 114 ו-203 לייקים.
אז מי מוציא כסף על רכישת לייקים, בזמן שהגירעון של מדינת ישראל מזנק ולא ברור כיצד היא תממן את עלויות המלחמה והנזקים? ולמי יש זמן ומוטיבציה לעסוק באיסוף לייקים באמצע המלחמה? המידע הקיים אינו מאפשר בשלב זה להצביע על הגורם שרכש את הלייקים לפוסטים של שר האוצר, או מהיכן מגיע הכסף ששימש לרכישה.
דוברו של סמוטריץ' מסר בתגובה: "מעולם לא שולם לבוטים בטוויטר. צריך להיות אידיוט מושלם לשלם כסף ולקנות לייקים על פוסט שמדבר על כך שלא מוציאים כסף מיותר. מישהו עושה סיבוב מכוער במיוחד, על חשבון הטוויטר של שר האוצר".