סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חנות אפליקציות Appstore אפסטור
מהשנה הבאה לא רק אפסטור (צילום: שאטרסטוק)

דיווח: אפל תאפשר להוריד אפליקציות מבלי להשתמש באפסטור

השינוי המתוכנן יאפשר ללקוחות של אפל באיחוד האירופי להתקין אפליקציות מבלי להשתמש בחנות של החברה, כך לפי דיווח בבלומברג. המהלך ייצא לדרך לקראת סוף השנה הבאה כדי לעמוד בדרישות החוק החדש באירופה שמפקח על השווקים הדיגיטלים

אפל מתכוונת לאפשר הורדת חנויות אפליקציה חיצוניות במכשירי האייפון והאייפד שלה באיחוד האירופי, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג. המהלך צפוי לצאת לדרך לקראת סוף השנה הבאה ומתבסס על דרישות החוק החדש באירופה שמפקח על השווקים הדיגיטלים. ההערכה היא כי המהלך יעניק דחיפה לחנויות האפליקציות של מיקרוסופט, מטא ואמזון.
הוספת חנויות אפליקציה חיצוניות תהווה איום משמעותי לעסקי השירותים המתפתחים של ענקית הטכנולוגיה, אך ייתכן שהמשתמשים לא ימהרו כל כך לעזוב את הביטחון והפשטות של חנות האפליקציות של אפל עצמה. כך למשל, האנליסט אנג'לו זינו מחברת CFRA אמר לרויטרס כי להערכתו פחות מ-0.2% מכלל המכירות של אפל יושפעו מחנויות אפליקציה מתחרות. "ההשפעה האולטימטיבית תהיה מינימאלית מכיוון שמרבית הצרכנים הם אנשים של הרגלים שמרוצים מאד מהפלטפורמה", אמר. "אנחנו מצפים שמרבית הצרכנים ישמרו על הסטטוס קוו וימשיכו להשתמש בחנות האפליקציות הקיימת של אפל".
באפל לא הגיבו על הדיווח, ואילו מאיגוד מפתחי האפליקציות נמסר כי אפל חייבת לציית לחוק כדי לפתוח באמת את התחרות.
חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (DMA) אושר ביוני, אך האכיפה שלו תחל רק באמצע 2024. זהו העדכון הגדול הראשון שמבוצע בכללים המפקחים על חברות הטכנולוגיה מזה למעלה משני עשורים, והוא מחייב את הפלטפורמות המקוונות הגדולות להעניק יחס שווה לכל השירותים והנתונים ובהתאם אוסר על הענקת יחס מועדף למוצרים של החברה על פני היריבות. המטרה המוצהרת של החוק היא לאסור על התנהגות לא תחרותית מצד החברות הגדולות, כמו ניצול עמדה דומיננטית בסקטור כדי לערער על השירותים שמציעות היריבות.
הצעת החוק נועדה גם לחזק את הסמכות של רשויות ההגבלים העסקיים לחקור רכישות של חברות קטנות יותר מצד ענקיות הטכנטלוגיה על מנת לוודא שהן לא רוכשות יריבות במחיר זול במטרה לחסל את המתחרים. לפיכך, החוק מחייב את חברות הטכנולוגיה הגדולות לפתוח את המערכות שלהן למתחרים, וזאת מתוך מטרה להגדיל את האפשרויות שעומדות בפני הצרכנים. אם החברות יפרו את החוקים, יוטלו עליהן קנסות של עד 10% מההכנסות העולמיות. החוק חל על חברות עם שווי שוק של 80 מיליארד דולר ויותר ועם לפחות 45 מיליון משתמשים חודשיים פעילים בתוך האיחוד האירופי.
לפי הדיווח, השינוי המתוכנן, שיהיה חלק מהעדכון הבא של מערכת ההפעלה שייצא לפועל בשנה הבאה, יאפשר ללקוחות של אפל להתקין אפליקציות מבלי להשתמש בחנות האפליקציות של החברה. עם זאת, המקורבים ציינו כי באפל עוד לא החליטו האם לעמוד בשאר דרישות החוק, בראשן פתיחת מערכות תשלום חיצוניות לאפליקציות. במקרה כזה תסתכן אפל בהפסד של מליארדי דולרים בהכנסות, שכן החברה גובה עמלה של עד 30% על כל רכישה דרך חנות האפליקציות שלה.
לפי הערכות של חברת המחקר סנסור טאטאר, עסקאות בשווי כ-10 מיליארד דולר זרמו בשנה שעברה דרך חנות האפליקציות. כש-70% מההכנסות מיועדות כאמור למפתחים.
באפל טענו להגנתם שפתיחת האפשרות להורדת אפליקציות מחנות חיצונית שאינה כפופה לחנות האפליקציות של החברה טומנת בחובה סיכוני אבטחה והפרת פרטיות. "זה ישתק את הגנות הפרטיות והאבטחה שהמשתמשים מצפים להם", נמסר מאפל בהצהרה במרץ לאחר חשיפת טיוטת החוק. עם זאת, טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס יצרנית משחק המחשב פורטנייט, בירך על החוק האירופי וקרא לקונגרס האמריקאי להעביר חוק דומה "אחרת המפתחים האמריקאים ישארו משועבדים". אפיק ואפל ניהלו מאבק משפטי לאחר שבאפיק ניסו לקדם מערכת תשלומים משל עצמם שאינה קשורה בזו של אפל, ובתגובה אפל הסירו את פורטנייט מחנות האפליקציות שלה.
לפי הדיווח, בשלב זה השינוי מתוכנן רק לאיחוד האירופי, אך ההערכה היא כי הוא יסלול את הדרך לפתיחת חנות אפליקציות גם בשווקים אחרים, ובראשם ארה"ב. "הם יתקשו להסביר מדוע הם לא עושים זאת בארה"ב כשזה כבר קורה באירופה", אמר מוקדם יותר השנה האנליסט פטר גלנט מ- Cowen & Co לוול סטריט ג'ורנל.
עבור הרבעון הפיסקאלי הרביעי שהסתיים ב-24 בספטמבר דיווחה אפל על הכנסות שיא של 90.1 מיליארד דולר, עלייה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד שהרווח הנקי עמד על 20.7 מיליארד דולר. באירופה מכירות החברה הסתכמו ברבעון בקרוב ב-22.8 מיליארד דולר. אירופה נחשבת לשוק השני בגודלו של החברה אחרי יבשות אמריקה. עבור השנה הפיסקאלית האחרונה המכירות באירופה עמדו על 95 מיליארד דולר, לעומת קרוב ל-170 מיליארד דולר ביבשות אמריקה ו-74.2 מיליארד דולר בסין.
בעקבות הפרסום נסחרו בעלייה המניות של חברות המציעות אפליקציות דייטינג, סטרימינג ושירותים אחרים. כך למשל, מניית חברת מאץ', שבבעלותו אפליקציות דייטינג כמו טינדר, נסחרה בעלייה של 10% במסחר בניו יורק, ובדומה מניית באבמל עלתה ב-8.6%. במקביל מניית ספוטיפיי התחזקה בקרוב ל-10%.
המהלך המתגבש של אפל מגיע לאחר שבשבוע שעבר יישבה אמזון שתי חקירות הגבלים עסקיים עם האיחוד האירופי. במסגרת ההסדר, שיוכרז באופן רשמי רק בשבוע הבא, התחייבה ענקית המסחר המקוון להגביר את הנראות של מוצרים של סוחרים עצמאיים. כמו כן, אמזון הסכימה לאפשר למוכרים החברים בתוכנית אמזון פריים לבחור את חברות הלוגיסטיקה עמה הם רוצים לעבוד ולנהל מו"מ בעצמם על התנאים, כך שלא יהיו מחוייבים יותר להשתמש רק בשירותים הלוגיסטיים של אמזון. בתמורה לא יוגשו תביעות נגד אמזון על הפרת חוקי האיחוד האירופי ולא יוטלו עליה קנסות. "ההתחייבויות הספציפיות שהצענו, שלהערכתנו עומדות בדרישות חו השווקים הדיגיטליים, מייצגים את הגישה שבכוונתנו לנקוט תחת החוק", אמר לפייננשל טיימס כריס מאיירס, היועץ המשפטי של אמזון.