סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
דני כהן מייסד Sticker Ventures
דני כהן מייסד Sticker Ventures (צילום: טל ברושל)
בלעדי

דני כהן משיק קרן הון סיכון חדשה: סטיקר ונצ'רס תשקיע בחברות B2C ישראליות

כהן, שותף לשעבר בקרן ויולה ונצ'רס, יוצא לדרך חדשה עם הקמת קרן הון סיכון עצמאית שצפויה לנהל 50 מיליון דולר, כך נודע לכלכליסט. הקרן תתמקד בהשקעות בחברות המפתחות מוצרים ושירותים המיועדים ישירות לצרכן (B2C), ואורן צ'רנוף הצטרף כשותף. כהן: "נשקיע את רוב הכסף בישראל"

דני כהן, שותף לשעבר בקרן ויולה ונצ'רס, יוצא לדרך חדשה עם הקמת קרן הון סיכון עצמאית בשם Sticker Ventures , כך נודע לכלכליסט. הקרן החדשה תתמקד בהשקעות בחברות המפתחות מוצרים ושירותים המיועדים ישירות לצרכן (B2C), תחום שלדברי כהן סובל מהזנחת יתר בישראל. הקרן, שצפויה לנהל 50 מיליון דולר, כבר ביצעה סגירה ראשונה של כמחצית מהסכום, אורן צ'רנוף, יצטרף לכהן כשותף בקרן.
כהן מספר לכלכליסט שחיפש שותף צעיר ממנו בעל רקע אמריקאי ואופרטיבי, ואורן צ'רנוף התאים בדיוק. אורן, בן 33, עלה לישראל ב-2018 ממרילנד. הוא עבד ב-Family Office בניו יורק, ולאחר מכן בקרן הון הסיכון האנקו ונצ'רס במשך כמה שנים. בהמשך, הקים סטארט-אפ בתחום התוכנה לאי-קומרס ומכר את החברה בהצלחה אחרי שנתיים. פניתי אליו כשהיה בחופשת שחרור מהחברה, ומיד ראיתי את הפוטנציאל בשיתוף הפעולה בינינו.
בראיון לכלכליסט אומר כהן: "את דרכי התחלתי עם תואר ראשון במדעי המחשב ופסיכולוגיה מסייטקס, והמשכתי ל-MBA באינסאד. משם, עברתי דרך חברות כמו קומטאץ' וג'מיני, שם הייתי שותף עד 2012. לאחר מכן, ביליתי שלוש שנים בעמק הסיליקון, והייתי הישראלי הראשון שהשתתף בתוכנית קאופמן. בתקופה הזו הייתי מעורב בחברות כמו אאוטבריין, אדאפטיבי ומינטמדיה. מ-2013 ועד לאחרונה, הייתי שותף בויולה ונצ'רס, והייתי מעורב בהשקעות מוצלחות כמו לייטריקס, טפינגו (שנמכרה ל-GrabHub), אוריגמי ו-V GAMES. עכשיו, הרגשתי שהגיע הזמן לצאת לדרך חדשה, ולהקים קרן שתתמקד בתחום שאני מאמין בו מאוד – B2C".
הקרן החדשה, Sticker Ventures, מיועדת לנהל 50 מיליון דולר וביצעה כבר סגירה ראשונה של כמחצית מהסכום. מה גרם לך להתמקד דווקא בתחום ה-B2C, שבאופן מסורתי נחשב פחות פופולרי בקרב משקיעים ישראלים?
"זו שאלה מצוינת, ולמעשה, התשובה פשוטה – העובדות מדברות בעד עצמן. בוא נסתכל על הדברים: ההנפקה של eToro בשווי 5 מיליארד דולר היא חברת B2C. בשנה שעברה ראינו שלושה אקזיטים של למעלה ממיליארד דולר – Resident (חברת מזרנים) ו-SuperPlay (חברת משחקים). ב-2023, גם איל מקיאג' (Oddity) עשתה אקזיט משמעותי. ישראל מוכיחה שהיא מצוינת בתחום ה-B2C, ועדיין, יש הרבה משקיעים שחוששים ממנו".

1 צפייה בגלריה
משמאל אורן צ'רנוף, שותף Sticker Ventures דני כהן מייסד Sticker Ventures
משמאל אורן צ'רנוף, שותף Sticker Ventures דני כהן מייסד Sticker Ventures
משמאל אורן צ'רנוף, שותף Sticker Ventures דני כהן מייסד Sticker Ventures
(צילום: טל ברושל)

למה לדעתך קיים החשש הזו מהשקעות B2C בישראל?
"משקיעים חוששים כי הם לא מבינים לעומק את גורמי ההצלחה בתעשייה הזו. יש תחושה שטעמים משתנים במהירות, ולקוחות נוטשים מהר. אבל הדבר היפה בעולם הצריכה הוא שכולו מבוסס דאטה, והדאטה הזה הוא הרבה יותר איכותי ומדויק מזה שקיים בעולם ה-B2B. עולם ה-B2C מבוסס על שיווק, וזהו השריון של הקטגוריה. פעם אמרו שעולם השיווק לא מתאים לישראל, אבל היום הכל זה פרפורמנס מרקטינג. חברות מעולם הפרסום (ADTECH) והגיימינג לימדו את כולם איך לעשות פרפורמנס מרקטינג בצורה אפקטיבית".
האם אתה רואה שישראל מייצרת כיום מספיק חברות שיודעות לעבוד בעולם ה-B2C?
"חד משמעית כן. אנחנו מוצפים בהזדמנויות, גם בגלל שיש פחות תחרות בתחום הזה בישראל, אבל יש מאות חברות שקמות באזורים הללו. עולם הקונסיומר פרח כשהאינטרנט יצא לעולם, ואז כשהמובייל יצא לעולם, ועכשיו אנחנו נמצאים בשינוי מטורף עם עליית ה-AI והשפעותיו על התנהגות הצרכנים, כולל נטישת גוגל. אנחנו מצפים לראות הזדמנויות מדהימות. יש כיום Consumer AI לכל קטגוריה שאפשר לחשוב עליה. לדוגמה, ייעוץ פיננסי שעד עכשיו היה מסובך להשיג, יהיה זמין בצורה פרסונלית מבוססת AI. דוגמה נוספת היא בתחום בריאות הנפש, עם פסיכולוגים וירטואליים.
"מעבר לכך, יש המון הזדמנויות בתחום הצרכנות שנוצרות על ידי יוצאי חברות גדולות. חברות כמו מטא, טיקטוק וגוגל דוחפות מאוד את העולם הזה, מכיוון שכל חברת B2C מצליחה היא תקציב פוטנציאלי עבורן, והן תומכות בהן חזק מאוד. חשוב גם לציין שיש חברות סייבר-קונסיומר מצליחות כמו Guardio, מה שמראה את מגוון האפשרויות".
אילו סוגי השקעות תבצעו בקרן, ומהו המודל העסקי שאתם רואים עבור חברות B2C מצליחות?
"נבצע השקעות בשלבים מוקדמים – Early Seed, Pre-Seed ו-Series A, והכל יהיה תלוי בקטגוריה הספציפית. המטרה שלנו היא לאתר חברות שפועלות בשווקים גדולים ושיש להן פוטנציאל להביא לשינויים משמעותיים. אנחנו רוצים להשקיע במקומות שבהם ה-AI משבש את עולם הצרכנות, וכן במוצרים פיזיים. בישראל יש עשרות חברות שמפתחות מוצרים פיזיים כמו אופנה, קוסמטיקה, תוספי מזון ואוכל.
"חשוב להבין שבעולם ה-B2C אין מכפילי פנטזיה מופרכים כמו ב-B2B. אם חברה מוכרת במיליון דולר, אי אפשר למכור אותה ב-300 מיליון דולר. כדי להגיע לשווי של 100 מיליון דולר, צריך למכור בהרבה יותר, אבל שווי החברה יהיה נמוך יותר יחסית להכנסות. יחד עם זאת, שתי ההנפקות הישראליות האחרונות היו חברות קונסיומר, מה שמוכיח שאפשר לבנות חברות ענקיות בתחום".
האם אתם רואים עניין גובר בקרב קרנות זרות להשקיע בחברות B2C ישראליות?
"בהחלט. יותר ויותר קרנות רוצות להסתכל על עולם הקונסיומר בישראל, והן רוצות לחבור אלינו. אנחנו רוצים להיות גשר בין הכסף הזר לישראל. בקרן שלנו כבר השקיעו ארבע קרנות אמריקאיות שמתמחות בתחום הזה, ויש עוד כעשר קרנות שמעוניינות להשקיע בתחום בישראל, ורוצות לעשות זאת דרכנו. את מרבית הכסף נשקיע בישראל".
ישנה תפיסה שחברות צרכנות צריכות לשבת בארצות הברית כדי להצליח. האם זה עדיין רלוונטי?
"אני חושב שהתפיסה הזו פחות ופחות רלוונטית. חברות כמו למונייד, Wix, Lightricks ו-Fiverr מנוהלות מישראל. בגדול, לא צריך לשבת באמריקה כשאתה לא בקשר עסקי ישיר עם הלקוחות. יש ערך בישיבה בשוק היעד, אבל זה לא נדרש כמו בעבר. בעולם הצריכה, למומחה השיווק הישראלי יש יתרון משמעותי, והוא מבין היטב את העולם שלנו. הגל של הצריכה כבר כאן, ואני מרגיש שהתחום הולך ומתגבר. אני מאמין שנצליח לייצר דחיפה משמעותית לעולם הזה בישראל, בדומה למה שקורה בחצי מההייטק בארצות הברית. בקרן הראשונה, אנו מתכננים לבצע 25-30 השקעות, עם צ'קים קטנים בהתחלה, ובכמה חברות נשקיע יותר".