סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מטא מנגישה את מדיניות הפרטיות, אבל לא מפסיקה את איסוף המידע

ענקית המדיה החברתית חושפת היום שורה של שינויים למדיניות והגדרות הפרטיות שלה. ואולם, שינויים אלו הם חזותיים בלבד ולא מספקים למשתמשים הגנות חדשות או שליטה משמעותית יותר במידע שלהם

מטא (לשעבר פייסבוק) הופכת את מדיניות הפרטיות שלה לבהירה ונגישה יותר, אבל לא עושה דבר כדי להגביל את היקף איסוף ועיבוד המידע העצום שלה. ענקית המדיה החברתית, ואחת מחברות איסוף המידע הגדולות בעולם אם לא הגדולה שבהם, חושפת היום שורה של שינויים למדיניות והגדרות הפרטיות שלה. ואולם, שינויים אלו הם חזותיים בלבד ולא עוסקים במהות המדיניות או מספקים למשתמשים הגנות חדשות או שליטה משמעותית יותר במידע שלהם.
במרכז השינוי עומדת מדיניות פרטיות מחודשת, שעברה הליך הנגשה משמעותי. "מדיניות רנדומלית כוללת רשימה ארוכה של טקסט בלתי קריא וקשה להבנה שנכתב על ידי עורכי דין", אמר רוב שרמן, סגן נשיא לפרטיות במטא, במסיבת עיתונאים מקוונת השבוע. "פעלנו להפוך אותה לקלה יותר להבנה, ושינינו את השפה במסמך כדי להוריד את רמת הטקסט מאוניברסיטאית לרמה של בית ספר יסודי".

1 צפייה בגלריה
לוגו שלט מטא פייסבוק מנלו פארק קליפורניה
לוגו שלט מטא פייסבוק מנלו פארק קליפורניה
שלט מטא פייסבוק
(צילום: בלומברג)

החברה עשתה זאת באמצעות שימוש במשפטים קצרים ומלים פשוטות יותר. מטא גם פישטה את המדיניות באמצעות הדגשה ויזואלית של נושאים שונים, שילוב של איורים וסרטונים, פיצול נושאים לתתי-תפריטים, שימוש בדוגמאות רלוונטיות ופירוט רב יותר בסוגיות כמו סוג המידע שנאסף.
המדיניות המעודכנת תורגמה ל-50 שפות, והיא רלוונטית לפייסבוק, מסנג'ר ואינסטגרם אך לא למוצרים אחרים כמו ווטסאפ או מסנג'ר קידס. "העדכון לא משנה את מדיניות הפרטיות, האופן שבו אנחנו אוספים משתמשים ושומרים מידע, או נותן לנו זכויות חדשות לשימוש במידע", אמר שרמן. מנגד, הוא גם לא מגביל את פרקטיקות איסוף המידע הסופר רחבות ופולשניות של החברה.
"אחד האתגרים של חברות כמונו הוא שמדיניות פרטיות צריכה להיות מקיפה ומפורטת, אבל בו בזמן להיות מובנת כדי שאנשים יוכולו לקבל ממנה מידע ולקבל החלטות על פיה", אמר שרמן. "זה מאוד מתאגר לעשות את שני הדברים האלו היטב. העדכון היום מהווה תגובה לשני הצרכים האלו".
מטא גם מעדכנת את מסמך תנאי השימוש שלה, כדי שיכלול יותר מידע על מתי החברה מפסיקה פעילות חשבון, ופירוט נוסף יותר על תהליכים כמו מה קורה כשמשתמש מוחק תוכן. בדומה למדיניות הפרטיות, השינוי לא משפיע על המידע שמטא אוספת או הפעולות שהיא יכולה לעשות אתו.
כן מציגה מטא שתי הגדרות פרטיות חדשות, בעלות השפעה מינימלית בלבד. הראשונה, הגדרת קהלים חדשה, תאפשר למשתמשים לקבוע כברירת מחדל מי ייחשף לכל הפוסטים החדשים שלהם (ציבורי, חברים בלבד או התאמה אישית). "בעבר אנשים קבעו עם מי לשתף את התכנים שלהם רק בשלב הפרסום", מסרה החברה. "כעת הכלי החדש יאפשר לאנשים לנהל בקלות מי יראה את הפוסטים שלהם בפייסבוק".
הכלי השני ייתן למשתמשים דרכים חדשות לתעדף פרסומות. "מטא איחדה את כלי הבקרה על פרסומות ותחומי העניין לכלי אחד, אליו יהיה ניתן לגשת בפייסבוק ואינסטגרם. הכלי החדש יאפשר לאנשים לבחור את ההעדפות שלהם לגבי נושאי המודעות המוצגות להם", נמסר.